3 398 199 läst · 18 274 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kanske skakar mindre om den får lite tyngd, i form av en torktumlare, på sig?
Annars ställs ju din "skiv" konstruktion, som torktumlaren kommer att stå på, inför lite krafter ifall du tar bort tvättmaskinen. Gäller ju att den är väl "stagad" så att inte allt "viker sig".
Annars ställs ju din "skiv" konstruktion, som torktumlaren kommer att stå på, inför lite krafter ifall du tar bort tvättmaskinen. Gäller ju att den är väl "stagad" så att inte allt "viker sig".
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Lådan kommer bli ordentligt överdimensioneradR roli skrev:
Då finns det många tvättpelare ute i landet där det "skakar". Hade själv torktumlaren ovanpå tvättmaskinen i nästan tjugo år innan det blev lite annorlunda i tvättstugan. Detta för att tvättmaskinen som stod under torktumlaren gav upp och ersättaren fanns redan på annan plats i tvättstugan. Nu står det ett litet kylskåp för drickor under torktumlaren, som numera står på en hylla för att den inte fick plats ovanpå kylen (vilken nog inte hade klarat torktumlaren).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Fast det är lite skillnad mellan att ha en ram emellan och att ställa torktumlaren platt på tvättmaskinen som jag tror syftades tidigare.Rickard.ag skrev:
Jag ställer mig för övrigt till de som inte tror det är någon jättebra ide att utan vidare ställa maskinerna på varandra. Att det fungerar tvivlar jag inte på men det känns som att det för eller senare kommer bli en olycka. Speciellt om tvättmaskinen börjar gå lite ojämnt av någon anledning.
Ett förtydligande till mitt tidigare inlägg. Torktumlaren stod inte "löst" på tvättmaskinen, utan den satt fast med vinkelbeslag. Ett litet beslag i de båda bakre hörnen, som skruvades i tvättmaskinen och i torktumlaren. Tror, om jag inte minns fel, att de följde med torktumlaren.R roli skrev:Då finns det många tvättpelare ute i landet där det "skakar". Hade själv torktumlaren ovanpå tvättmaskinen i nästan tjugo år innan det blev lite annorlunda i tvättstugan. Detta för att tvättmaskinen som stod under torktumlaren gav upp och ersättaren fanns redan på annan plats i tvättstugan. Nu står det ett litet kylskåp för drickor under torktumlaren, som numera står på en hylla för att den inte fick plats ovanpå kylen (vilken nog inte hade klarat torktumlaren).
En lite annorlunda post som handen på hjärtat hör hemma i annan del av forumet. Men jag hänger mest på verktygsdelen så försök ha lite överseende. Jag vill ju dela med mig också.
Påbörjade projekt gårdsplan i somras, trodde i min enfald att det skulle hinnas med under sommaren. Första veckan gick åt till att fixa tippkärran, bytte flaket.
Sedan blev det att gräva fram en ny infart då den befintliga lämnar lite att önska. Befintliga är rätt ut på landsvägen så det var behändigare att ansluta till grusvägen.
Gräva ur, lägga trumma och duk och sen på med 0-90
Här har drygt halva semestern gått, så nu börjar jag det stora projektet.
Marken lutar från åkern ner mot ladugården, detta ville vi ändra på för att slippa vatten som rinner mot byggnaden. Blev mycket att gräva ur.
Bjuder på ett litet missöde, gick bra. Inget skadat.
Klart det ska vara en stubbe ivägen. Slutade med att jag eldade bort den.
Slutligen färdigt-bilderna
Tog mycket mer tid än jag trodde från början, men väldigt nöjd med resultatet.
Påbörjade projekt gårdsplan i somras, trodde i min enfald att det skulle hinnas med under sommaren. Första veckan gick åt till att fixa tippkärran, bytte flaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan blev det att gräva fram en ny infart då den befintliga lämnar lite att önska. Befintliga är rätt ut på landsvägen så det var behändigare att ansluta till grusvägen.
Logga in
Skapa konto
Gräva ur, lägga trumma och duk och sen på med 0-90
Logga in
Skapa konto
Här har drygt halva semestern gått, så nu börjar jag det stora projektet.
Logga in
Skapa konto
Marken lutar från åkern ner mot ladugården, detta ville vi ändra på för att slippa vatten som rinner mot byggnaden. Blev mycket att gräva ur.
Logga in
Skapa konto
Bjuder på ett litet missöde, gick bra. Inget skadat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klart det ska vara en stubbe ivägen. Slutade med att jag eldade bort den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutligen färdigt-bilderna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tog mycket mer tid än jag trodde från början, men väldigt nöjd med resultatet.
Jag har länge haft ett gammalt överskåp i snickeriet där verktyg och allsköns skräp samlats. Nu är det dags att göra något åt det.
Först ut är stämjärn, skölpar och dylikt. MDF och lite furuspill får bli en hylla med fack.
I innerkant hänger den på tappar som gångjärn. Lite spännrem blir ett bra handtag som inte är i vägen.
Utrymmet innanför har jag inte riktigt tänkt klart kring. Tänkte mig långa borr och sådant, men det visade sig att även hyvlar får plats. Får se hur det blir.
Först ut är stämjärn, skölpar och dylikt. MDF och lite furuspill får bli en hylla med fack.
Logga in
Skapa konto
I innerkant hänger den på tappar som gångjärn. Lite spännrem blir ett bra handtag som inte är i vägen.
Logga in
Skapa konto
Utrymmet innanför har jag inte riktigt tänkt klart kring. Tänkte mig långa borr och sådant, men det visade sig att även hyvlar får plats. Får se hur det blir.
Logga in
Skapa konto
Fönsterprojektet fortsätter, nu är det dags att förbereda bågvirket.
Efter klyvning av de långa okantade planken var det idag dags att se hur de knastfria bågstyckena skall tas ut från planken. Gäller att kryssa mellan knastar och sprickor och pussla ihop uttaget så effektivt som möjligt:
Tjugotvå bågar skall tillverkas, blev lite chockad när jag räknade ut att dessa kräver 132 bitar! Gäller alltså att ha koll på vad som skall sågas varifrån:
Bågvirket är lite enklare att hantera än det mastiga karmvirket, så upp på kapsågen med planken:
Bara att jobba på!
Efter klyvning av de långa okantade planken var det idag dags att se hur de knastfria bågstyckena skall tas ut från planken. Gäller att kryssa mellan knastar och sprickor och pussla ihop uttaget så effektivt som möjligt:
Logga in
Skapa konto
Tjugotvå bågar skall tillverkas, blev lite chockad när jag räknade ut att dessa kräver 132 bitar! Gäller alltså att ha koll på vad som skall sågas varifrån:
Logga in
Skapa konto
Bågvirket är lite enklare att hantera än det mastiga karmvirket, så upp på kapsågen med planken:
Logga in
Skapa konto
Bara att jobba på!