Kanske skakar mindre om den får lite tyngd, i form av en torktumlare, på sig?
Annars ställs ju din "skiv" konstruktion, som torktumlaren kommer att stå på, inför lite krafter ifall du tar bort tvättmaskinen. Gäller ju att den är väl "stagad" så att inte allt "viker sig".

R roli skrev:
Kanske skakar mindre om den får lite tyngd, i form av en torktumlare, på sig?
Annars ställs ju din "skiv" konstruktion, som torktumlaren kommer att stå på, inför lite krafter ifall du tar bort tvättmaskinen. Gäller ju att den är väl "stagad" så att inte allt "viker sig".
Lådan kommer bli ordentligt överdimensionerad

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag tror aldrig att man ska ställa en torktumlare direkt ovanpå en tvättmaskin. Alla tvättmaskiner skakar när dom centrifugerar.

Då finns det många tvättpelare ute i landet där det "skakar". Hade själv torktumlaren ovanpå tvättmaskinen i nästan tjugo år innan det blev lite annorlunda i tvättstugan. Detta för att tvättmaskinen som stod under torktumlaren gav upp och ersättaren fanns redan på annan plats i tvättstugan. Nu står det ett litet kylskåp för drickor under torktumlaren, som numera står på en hylla för att den inte fick plats ovanpå kylen (vilken nog inte hade klarat torktumlaren).

Rickard.
V vectrex skrev:
Jag tror aldrig att man ska ställa en torktumlare direkt ovanpå en tvättmaskin
Varför inte? I och med att flera tillverkare säljer ramar för extra säkerhet om man vill ställa torktumlaren på tvättmaskinen så borde dom tycka att det är ok.

Kört lite julpynt i halvfabrikat åt barnen på fri hand i bandsågen. De lite större får tälja klart sina själv. De mindre får nöja sig med att slipa och måla.
Trähantverk av julfigurer i olika stadier av tillverkningen på en bandsåg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joacimz och 15 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Varför inte? I och med att flera tillverkare säljer ramar för extra säkerhet om man vill ställa torktumlaren på tvättmaskinen så borde dom tycka att det är ok.
Fast det är lite skillnad mellan att ha en ram emellan och att ställa torktumlaren platt på tvättmaskinen som jag tror syftades tidigare.

Jag ställer mig för övrigt till de som inte tror det är någon jättebra ide att utan vidare ställa maskinerna på varandra. Att det fungerar tvivlar jag inte på men det känns som att det för eller senare kommer bli en olycka. Speciellt om tvättmaskinen börjar gå lite ojämnt av någon anledning.

Rickard.
Ramarna jag sett gör ingenting förutom att just hindra torktumlare för att kunna glida av så är det de man är orolig över så finns det ju lösningar.

Idag kom nya remmen så då fick jag ihop hyveln igen.
Ny installerad rem på en hyvelmaskins drivmekanism med spännhjul och skruvar.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
En kantavkännare till fräsen:
xGr92MJ.jpg

Såhär funkar den:

• Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Då finns det många tvättpelare ute i landet där det "skakar". Hade själv torktumlaren ovanpå tvättmaskinen i nästan tjugo år innan det blev lite annorlunda i tvättstugan. Detta för att tvättmaskinen som stod under torktumlaren gav upp och ersättaren fanns redan på annan plats i tvättstugan. Nu står det ett litet kylskåp för drickor under torktumlaren, som numera står på en hylla för att den inte fick plats ovanpå kylen (vilken nog inte hade klarat torktumlaren).
Ett förtydligande till mitt tidigare inlägg. Torktumlaren stod inte "löst" på tvättmaskinen, utan den satt fast med vinkelbeslag. Ett litet beslag i de båda bakre hörnen, som skruvades i tvättmaskinen och i torktumlaren. Tror, om jag inte minns fel, att de följde med torktumlaren.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
En lite annorlunda post som handen på hjärtat hör hemma i annan del av forumet. Men jag hänger mest på verktygsdelen så försök ha lite överseende. Jag vill ju dela med mig också.
Påbörjade projekt gårdsplan i somras, trodde i min enfald att det skulle hinnas med under sommaren. Första veckan gick åt till att fixa tippkärran, bytte flaket. Nyrenoverat flak på en tippkärra med träpanel och verktyg, utomhus i sommarljus.
Skapa konto

Sedan blev det att gräva fram en ny infart då den befintliga lämnar lite att önska. Befintliga är rätt ut på landsvägen så det var behändigare att ansluta till grusvägen.
Nygrävd infart till en gårdsplan med synlig grushög och en uppgrävd stubbe vid en grävmaskinsskopa, omgivet av gräsmark.
Skapa konto

Gräva ur, lägga trumma och duk och sen på med 0-90
Nygrävd infart med grus 0-90 på markduk, omgiven av gräsmatta och gårdsplan.
Skapa konto

Här har drygt halva semestern gått, så nu börjar jag det stora projektet. Minigrävare och lastmaskin som arbetar med markförberedelser på en gårdsplan.
Skapa konto

Marken lutar från åkern ner mot ladugården, detta ville vi ändra på för att slippa vatten som rinner mot byggnaden. Blev mycket att gräva ur.
Tippkärran efter reparation med nytt flak bredvid en röd traktor på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Bjuder på ett litet missöde, gick bra. Inget skadat.
Nygrävd infart i en gårdsplan med jordhögar och en grävmaskin, omgiven av gröna fält och en ladugård i bakgrunden.
Skapa konto
Grävmaskin i arbete med att gräva en ny infart på en gårdsplan, lastar jord på en tippkärra.
Skapa konto
Traktor bredvid en utgrävd stubbe vid en byggnad, med uppgrävd jord och tegelstenar runtomkring.
Skapa konto

Klart det ska vara en stubbe ivägen. Slutade med att jag eldade bort den.
Grävd infart med geotextil och dräneringsrör nära en byggnad i lerig mark.
Skapa konto
En pågående konstruktion av en gårdsplan med grävd infart, materialhögar och entreprenadmaskiner.
Skapa konto
Pågående arbete med gårdsplan, mark utgrävd och täckt med geotextil, person och skottkärra syns.
Skapa konto

Slutligen färdigt-bilderna
Bild av en röd traktor med kärra bredvid nygrävd infart täckt med grus, på en gård med utsikt över åkrar.
Skapa konto
Nygrusad gårdsplan bredvid ladugård med byggmaterial och verktyg utspridda.
Skapa konto
Nygrusad gårdsinfart med nederbörd, intill en landsväg, med IBC-tank och orange byggnät.
Skapa konto
Nygrävd infart till gårdsplan med grus och markeringsstolpar, i lantlig miljö under regnigt väder.
Skapa konto

Tog mycket mer tid än jag trodde från början, men väldigt nöjd med resultatet.

• Gilla
Dsundet och 17 till
  • Laddar…
Jag har länge haft ett gammalt överskåp i snickeriet där verktyg och allsköns skräp samlats. Nu är det dags att göra något åt det.

Först ut är stämjärn, skölpar och dylikt. MDF och lite furuspill får bli en hylla med fack.
Hemmagjord hylla med fack för verktygsförvaring under tillverkning, med stämjärn och klämmor fastsatta.
Skapa konto

I innerkant hänger den på tappar som gångjärn. Lite spännrem blir ett bra handtag som inte är i vägen.
Överskåp med nygjord hylla med fack för förvaring av stämjärn och andra snickarverktyg, samt spännrem som handtag.
Skapa konto

Utrymmet innanför har jag inte riktigt tänkt klart kring. Tänkte mig långa borr och sådant, men det visade sig att även hyvlar får plats. Får se hur det blir.
En handlyft hyllan av MDF och furu med fack för verktyg som stämjärn och hyvlar, hängande på tappar med gult spännremshandtag.
Skapa konto

• Gilla
snuttekudden och 14 till
  • Laddar…
Microkatten
Fönsterprojektet fortsätter, nu är det dags att förbereda bågvirket.

Efter klyvning av de långa okantade planken var det idag dags att se hur de knastfria bågstyckena skall tas ut från planken. Gäller att kryssa mellan knastar och sprickor och pussla ihop uttaget så effektivt som möjligt:

Långa okantade träplank förberedda för klyvning med markeringar för bågvirke, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Tjugotvå bågar skall tillverkas, blev lite chockad när jag räknade ut att dessa kräver 132 bitar! :seenoevil: Gäller alltså att ha koll på vad som skall sågas varifrån:

Okantat plank med uppmärkta linjer och anteckningar inför uttag av bågvirke.
Skapa konto

Bågvirket är lite enklare att hantera än det mastiga karmvirket, så upp på kapsågen med planken:

Långt okantat träplank på ett städigt arbetsbord redo för klyvning, med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Bara att jobba på! :D

• Gilla
johel572 och 12 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Fönsterprojektet fortsätter, nu är det dags att förbereda bågvirket.
ihop uttaget så effektivt som möjligt:
Bara att jobba på! :D
Fint virke! Är det ramsågat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.