90 884 läst · 202 svar
91k läst
202 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Är Ballingslöv färdigmonterade. Iså fall ligger en del av prisskillnaden där.Tekniker skrev:Hej!
Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.
Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.
Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?
Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Vad har du får faktabelägg för det påståendet?E Eckepecke skrev:Det är aldrig någon som funderar över att en del av prisskillnaden kommer sig av att ikea skövlar skog i fattiga länder för att sedan mala ner det och tillverka stommar etc i länder med obefintliga löner?
Det blir ju naturligtvis inte 10.000kr per stomme. Men nog är det dyrare att tillverka saker i Sverige, som vi nu jämför med.
Instämmer till 100%, Ballingslöv är top of the line, och givetvis får man betala för det. Men för många är IKEA bra nog, och då ska man givetvis inte slänga ut extra pengar på kvalitet som man inte behöver.MathiasS skrev:Jag har Ballingslöv i köket, Ikea i tvättstugan och garaget.
Man kan ju skratta åt prisskillnaden, men köper man ballingslöv så får man ju iallafall en skåpstomme och inte bara en liten plåtbit med plastfötter. Ikea är bäst på pris och tillgänglighet, inte bäst på något annat. De delar av stommen som faktiskt är i spånskiva är av väldigt låg kvalitet.
Jag ser hur faner och annat ser ut efter +15års användning i köket och där vinner ju Ballingslöv alla dagar i veckan. Ikeakök vi använder avsevärt mindre på landet är mer slitet än Ballingslöv vi använder varje dag här hemma.
Men.....ikea funkar. Tycker det är ett bra alternativ till tex en tvättstuga. Ska man ha en tvättmaskin i ett ikeaskåp vill man kanske göra sig besväret att förstärka stommen en aning.
Vi bytte hela köket i somras, och som gammal timmerman/snickare gjorde jag givetvis allt jobb själv. Under hela arbetes gång slogs jag av den kavlitet i detaljerna som Ballingslöv har, allt är 100% genomtänkt, passformen 100%. När man behöver anpassa något så är det riktigt material som man jobbar med. Lackeringen är hur tålig som helst.
Har hjälpt några vänner med IKEA kök. Absolut bra nog, men mil ifrån Ballingslövs kvalitet. Jämfört med Ballingslöv så känns IKEA "billigt" när man jobbar med det. Men för att vara så billigt är det absolut prisvärt, inget snack om det. Duger mer än väl i en tvättstuga, men i köket väljer jag Ballingslöv alla dagar i veckan
Självklart är det kvalitetsskillnad på materialet som används till stommar och luckor precis som att det skiljer sig enormt mycket från hantverkare och hantverkare.
Ballingslöv levererar endast sina stommar färdigmonterade därav en del av prisbilden och det går inte att jämföra kvalitén mot exempelvis IKEA trots vissa "förståsigpåare"
Det finns en bra prisjämförelse på denna sida för er som jagar kronor och ören:
"Jämförelse kök från Epoq, Ikea, HTH gds och Kvik"
Den visar prisläget på de kökstillverkare som levererar i platta paket. Ja, pris och kvalité skiljer sig åt, precis som alla de som levererar med färdigmonterade stommar.
Ballingslöv levererar endast sina stommar färdigmonterade därav en del av prisbilden och det går inte att jämföra kvalitén mot exempelvis IKEA trots vissa "förståsigpåare"
Det finns en bra prisjämförelse på denna sida för er som jagar kronor och ören:
"Jämförelse kök från Epoq, Ikea, HTH gds och Kvik"
Den visar prisläget på de kökstillverkare som levererar i platta paket. Ja, pris och kvalité skiljer sig åt, precis som alla de som levererar med färdigmonterade stommar.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 684 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 684 inlägg
Förutom priset, är det inte lite av glädjen att skruva ihop köket själv, att under lite småsvärande, kanske med några McGyverlösningar, kunna sätta upp köket själv och sen efteråt, hälla upp en stor öl och nöjt se sig omkring och konstatera att det blev rätt så bra med ett Ikea-kök?
Jag tycker det i alla fall. För mig känns det dessutom ganska onödigt att betala x antal tusenlappar för att någon ska skruva ihop en köksstomme åt mig, likaså att betala tio gånger mer för ett kök som åtminstone jag har svårt att tro håller tio gånger längre än Ikeaköket.
Jag tycker det i alla fall. För mig känns det dessutom ganska onödigt att betala x antal tusenlappar för att någon ska skruva ihop en köksstomme åt mig, likaså att betala tio gånger mer för ett kök som åtminstone jag har svårt att tro håller tio gånger längre än Ikeaköket.
Spånskiva i lucka? Jag har massivt träA AAndersch skrev:
Min erfarenhet av marbodal och ikea (de enda två jag left med som hade samma årgång - 2018) är att stommarna när de väl är slutmonterade är helt stumma båda två och av helt likvärdig kvalité. Dock så var lådorna i marbodal rätt ordentligt mycket robustare. Både skena och lådan vridstyvhet. Störst skillnad märkte man på källsorteringslådan. Den va en pansarvagn på Marbodal.
Absolut inte värt 10000. Själv när jag renoverade köket -17 tog vi från IKEA. Kanonfint och håller så bra. Skulle msn dessutom behöva byta något som går sönder, finns det för en spottstyverTekniker skrev:Hej!
Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.
Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.
Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?
Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?