9 699 läst · 76 svar
10k läst
76 svar
Gammal kristallkrona
Här är hur den andra lampan är kopplad
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Och felet var?
Tyvärr får du plocka ned armaturen igen då den troligen är av en gammal typ som inte får användas i ditt rum med skyddsjordade uttag. Du behöver också byta lamputtaget till ett skyddsjordat.
Tyvärr får du plocka ned armaturen igen då den troligen är av en gammal typ som inte får användas i ditt rum med skyddsjordade uttag. Du behöver också byta lamputtaget till ett skyddsjordat.
Hoppas du skämtar eller vill du skrämma bort nya medlemmar Om du tittar på första bilden i inlägg #19Bo.Siltberg skrev:
Känner till regeln om att , är det jordat i ett rum bör/skall alla uttag vara jordade .
TS kanske bor i en hyreslägenhet eller så är det jordade uttaget ej jordat på riktigt .
Vi kan vänligt upplysa om regler , ej hoppa på medlemmar
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Nej jag skämtar inte, jag saknar helt humor. Om armaturen är av klass 0 får den inte användas i ett rum med skyddsjordade uttag. Den behöver i så fall byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande. Hyreslägenhet spelar ingen roll. Och det är inget "påhopp" på någon medlem. Detta är en mycket välkänd fråga på forumet, se SS 436 40 00, kapitel 41.
Det är väl bra att Bo skriver att det kan finnas fler felaktigheter så hon med de fina naglarna ändå vet det.Tomture61 skrev:
Även fast det kanske fungerar nu och kanske inte finns någon uppenbar fara är detta ett frågetecken som får en mängd tankar att surra i huvudet på någon som sett en eller annan anläggningar i sitt liv.
Det är så hårt som att den som använder elanläggningen eller äger den har ett ansvar, har man ärvt synder är det inte något som det ses mellan fingrarna för.
Så vid första bästa tillfälle.
Ta dit någon kunskap, titta och mät, behövs det någon fördjupad undersökning här?
Du har tagit steget till elforum för att införskaffa kunskap, jag är övertygad om att grundfrågan var att få lampa A att lysa men får man berättat att det kan finnas diverse farligheter så tror jag säkert att dessa råd är tacksamma.
Sen får man inte överdriva, alla har olika kunskapsnivå och från vad vi kan bedöma av bilderna är det inget som säger att någon kommer kola vippen just imorgon, men innan allt är ordentligt utrett och papperna ligger på bordet kan vi egentligen inte veta.
Ett alternativ kan vara att utföra en EIO undersökning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Du tänker fel här. Du utsätter dig själv och andra som vistas i huset för en fara. En sådan brottsling vill du inte vara. TS kristallkrona kanske redan är trasig och spänningsförande, något som tidigare aldrig upptäckts. Men med skyddsjord i rummet så kommer man att märka det på ett otrevligt sätt. Man kan inte rättfärdiga detta med att nedvärdera risken för ett fel. Världen behöver falla samman rejält innan vi överger den internationellt erkända grundprincipen om dubbla skyddsbarriärer mot elchock.Tomture61 skrev: