105 067 läst · 405 svar
105k läst
405 svar
Problem med kolsyra i kylskåp, Electrolux ERES3500X
@electroluxaren verkar som att du sitter inne på alla svar.. så kanske även detta?
Kolsyran försvann helt iom bytet av ny tub senast.. har tömt ut 2 l (och mer) vatten utan resultat.. allt annat i skåpet funkar.
Det jag reagerade på är att när jag denna gång knäppte fast adaptern och tuben i den lilla bygeln med hakarna så var det nästan inget motstånd. Jag vill minnas att för alla andra tuber jag bytt så har det liksom fjädrat emot och snäppt sig på plats. Denna gång krävdes minimalt/ingen kraft för att snäppa på plats.
Skåpet är modell QR2582XR, årsmodell 2017 tror jag
Tack på förhand!
Kolsyran försvann helt iom bytet av ny tub senast.. har tömt ut 2 l (och mer) vatten utan resultat.. allt annat i skåpet funkar.
Det jag reagerade på är att när jag denna gång knäppte fast adaptern och tuben i den lilla bygeln med hakarna så var det nästan inget motstånd. Jag vill minnas att för alla andra tuber jag bytt så har det liksom fjädrat emot och snäppt sig på plats. Denna gång krävdes minimalt/ingen kraft för att snäppa på plats.
Skåpet är modell QR2582XR, årsmodell 2017 tror jag
Tack på förhand!
Ditt problem kan mycket vara att den nya kolsyreflaskans mässingpigg är knappt synbart annorlunda. Så var det för oss. Det skilde nån tiondels millimeter, tillräckligt för att inte den nya tuben öppnade trycket när den anslöts till ventilen. Efter att ha testat med en annan flaska så fungerade det.
Ok.. vet du om nåt fabrikat av flaskor är bättre eller sämre eller bara att testa sig fram?D draje skrev:
Vi har inte sett någon skillnad från vart vi köper. Rusta, ÖoB osv. Vi bytte ju den där ventilen man krokar och spänner fast flaskan med i onödan när det visade sig att problemet för oss var flaskan.. Nu testar jag alltid nya flaskorna med vår ventil som jag har "över" för att se att flaskan kommer att fungera redan innan jag monterar in den.
Tack!! Skönt med folk som kan.. senast jag ringde Elux support för att vår 6 mån gamla frys gick sönder så var tipset att dammsuga ordentligt bakom och torka av gummilisterna i dörren... eh... joråsåatteelectroluxaren skrev:
Ah ok.. får testa lite, tack!D draje skrev:Vi har inte sett någon skillnad från vart vi köper. Rusta, ÖoB osv. Vi bytte ju den där ventilen man krokar och spänner fast flaskan med i onödan när det visade sig att problemet för oss var flaskan.. Nu testar jag alltid nya flaskorna med vår ventil som jag har "över" för att se att flaskan kommer att fungera redan innan jag monterar in den.
Då var det dags för felsökning med vattenläckage i vår husqvarna qr2519fx årsmodell 07 köpt våren 08. En droppe i sekunden. Vi trodde först det kom från vattenslangen som går upp i dörren till dispensern, men icke. I morgon blir det att montera ner kring kolsyrepatronen/kolfiltret. Tycks som det kommer bakom kolfiltret. Någon ide?
Lite hemmafix och det är fixat! Och precis som du sa, försänkningen vid piggen är fasad på nåt sätt som gör att stiftet i adaptern inte kan trycka ner piggen.electroluxaren skrev:
En liten distans och sen en packning och sprattelvattnet funkar igen tyvärr hade jag bara fiberpackning i exakt dimension så det pyser lite grann, men en gummisort så lär det bli kanon. tack igen!
Jaha då var läckan hittad och vulkad. Det var i genomföringen av skåpets baksida, dvs bakom kolsyreutrustningen, av vattenslangen som går till dispensern. Läckan var ca 10 cm in på vattenledningen, där det stod en smal stråle. Troligen orsakad av små tryckstötar och därmed nötning. Vi noterar att vi hittade att samma vattenledning var vikt i dörren. Vi fick bubblor i vattnet med en gång, vilket aldrig hänt. Det har tagit minst 4-10 liters uttag av sk kolsyrat vatten innan vi verkligen erhållit kolsyrat vatten. Kanske en tillfällighet?