AndersPS AndersPS skrev:
Vad har ni valt att köra för poolkem? Följer alla rekommendationen på att köra Klor-fritt?
Nu har dom uppdaterat bruksanvisningen och skriver:

”Tillsätt bakteriedödande medel. Se till att följa anvisningen för det medel du använder. vi rekommenderar biocools klorfria pooldesinfektion alternativt klor, använd ett av bra kvalitet och som är anpassat till spabad och ej pooler. Se till att ej överdosera då skador som uppstår av för hård kloranvändning inte omfattas av garantin.”

https://svenskabadtunnor.se/dokument/bibliotek/Image/uppdaterad terrasspool el.pdf

• Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Hmm, intressant!

S stewed skrev:
Nu har dom uppdaterat bruksanvisningen och skriver:

”Tillsätt bakteriedödande medel. Se till att följa anvisningen för det medel du använder. vi rekommenderar biocools klorfria pooldesinfektion alternativt klor, använd ett av bra kvalitet och som är anpassat till spabad och ej pooler. Se till att ej överdosera då skador som uppstår av för hård kloranvändning inte omfattas av garantin.”

[länk] terrasspool el.pdf

AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Jag fortsätter att kidnappa tråden utan problem, elektrikern kopplade in allting förra veckan och passande nog kunde vi ta ett premiärbad på min födelsedag. Helgen har ägnats åt att bygga tekniklåda och trädäck.

[bild]

Tricket är att zooma när man tar bilder! Haha.
Härligt att det börjar bli färdigt!
Jag kan ärligt säga att min "naturligt höga nivå av stress" minskat då ett varmt bad på kvällen hjälper både kropp och själ att slappna av. :D

• Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Gällande hålet in till värmaren: elektriker ska sätta en gummibussning där, eller genomföring, skruvbar från båda hållen med dragavlastning.

Hur ska förresten filtrets vred stå när jag kör igång allt? El framdraget och jag ska bara fylla poolen efter jag rengjort. Något annat att tänka på? Hur primar man pumpen effektivast eller räcker det att öppna upp avstängarna så att systemet fylls?

Nu börjar det bli dags att borra för anslutningarna i min Pacific, in och utlopp, belysning och bubblor. Har ni några tips som man ska tänka på? Har köpt isolerpaketet men inte monterat ihop något än. Om man sätter utblåsen för bubblorna 15cm över sitsen är det något som kommer i konflikt med isoleringen?
Var har ni borrat för belysningen?
Tacksam för tips och råd
/Jesper

J jeppo skrev:
Nu börjar det bli dags att borra för anslutningarna i min Pacific, in och utlopp, belysning och bubblor. Har ni några tips som man ska tänka på? Har köpt isolerpaketet men inte monterat ihop något än. Om man sätter utblåsen för bubblorna 15cm över sitsen är det något som kommer i konflikt med isoleringen?
Var har ni borrat för belysningen?
Tacksam för tips och råd
/Jesper
Slangarna för bubblorna får utan problem plats innanför isoleringen om du sätter dem 15 cm över sittytan. Jag tog hål för belysningen rakt ovanför den nedre anslutningen till pumpen.
Ser tyvärr lite tråkigt ut eftersom jag fortfarande inte har fått något lock

• Interiör av en badtunna med slanghål för bubblor och belysningshål, utan lock, bredvid en träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sindbad och 2 till
  • Laddar…
Tackar @Dallastower
Har du samma höjd på inlopp och blåsmunstyckena? 20cm över sitsen?

Ja, typ 15-20 cm

Någon som kör biocool och har problem med att hålla vattnet klart? Barnen får utslag efter bad trots att man tömt och rengjort allt med ytdesinfektion och tvättat bollarna. 24 timmar efter påfyllt rent vatten och startdos så blev det utslag ändå.
Funderar på att köra klor nu när ni påvisat att de ändrat beskrivningen.

H henlin431 skrev:
Gällande hålet in till värmaren: elektriker ska sätta en gummibussning där, eller genomföring, skruvbar från båda hållen med dragavlastning.
Något liknande gjorde min elektriker också, men kabelgenomföringen på andra sidan, den hade han inga grejor för att täta. Hur har ni andra gjort?

M mrsmitch skrev:
Någon som kör biocool och har problem med att hålla vattnet klart? Barnen får utslag efter bad trots att man tömt och rengjort allt med ytdesinfektion och tvättat bollarna. 24 timmar efter påfyllt rent vatten och startdos så blev det utslag ändå.
Funderar på att köra klor nu när ni påvisat att de ändrat beskrivningen.
Vi har inte fått biocool att funka alls. Trots att vi gjort allt enl instruktionerna. Svindyrt j***a skräp är vad det är. Efter flertalet försök bytte vi till scince water guardian. Har nu i en månad funkat toppenbra. Inga utslag på barnen och rent vatten, detta för ungefär halva priset kontra biocool och mycket enklare skötsel.

G Gnaget1 skrev:
Vi har inte fått biocool att funka alls. Trots att vi gjort allt enl instruktionerna. Svindyrt j***a skräp är vad det är. Efter flertalet försök bytte vi till scince water guardian. Har nu i en månad funkat toppenbra. Inga utslag på barnen och rent vatten, detta för ungefär halva priset kontra biocool och mycket enklare skötsel.
Har ni också haft utslag på barnen med biocool?
Ska kolla upp detta. Låter lovande.

G Gnaget1 skrev:
vi har kört biocool med sjövatten på landet och med vanligt vatten i poolen här i huset. Vi har inte sett några utslag. Däremot är det givetvis rätt mycket pengar.

Jag saknar tester för de olika inblandade medlen man kan använda. Känns som alla medel är de bästa men jag saknar de oberoende testen som mäter resultatet. Hur vet vi konsumenter att ett medel är bra respektive bättre? Att få utslag eller inte är ett rätt grovt mätverktyg. Däremot har våra barn flertalet ggr fått utslag från badande i grannarnas pooler. Då har det varit klor inblandat

Jag håller med. Att det inte finns någon som gjort tester av olika medel nu när det finns pool i så många hushåll. Alla återförsäljare säger att deras medel är bäst och att det funkar. Men tydligen gör ju det inte det.

Fulkemisten
M mrsmitch skrev:
Alla återförsäljare säger att deras medel är bäst och att det funkar. Men tydligen gör ju det inte det.
Men såklart. Det är ju så marknadsföring funkar. Just klor är ju rätt beprövat. Tänker köra på det när jag sparkat igång koppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.