344 365 läst · 380 svar
344k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Får låta det vara. Synd när man lagt ner timmar på detaljer för att sedan slarva sådär
Jämför bredd på de översta eller andra skiftet med trallen i lager 6-8... är det samma bredd? Kolla också individuellt på trallen om det inte är så att det är bredare på mitten och smalare i ändan?L lassebrun skrev:
Jag läste just Fredricsons trä's rekommendationer kring att lägga trädäck med sibirisk lärk.
De rekommenderar 10mm spalt mellan brädorna vid 145mm bred trall! Se länk nedan.
Det känns ju väldigt mycket. Någon som har erfarenhet av att lägga sådan trall och behovet av så pass stora spalter?
http://www.fredricsons.com/wp-content/uploads/Installations-och-underhallsanvisningar-Sib-Lark.pdf
De rekommenderar 10mm spalt mellan brädorna vid 145mm bred trall! Se länk nedan.
Det känns ju väldigt mycket. Någon som har erfarenhet av att lägga sådan trall och behovet av så pass stora spalter?
http://www.fredricsons.com/wp-content/uploads/Installations-och-underhallsanvisningar-Sib-Lark.pdf
Jag har lagt lärk för 20 år sedan. Håller precis på att ta upp det och lägga nytt trädäck.S Snickerick skrev:
10mm låter rätt mycket säger jag rent spontant. Beror naturligtvis på var man bor.
När skruvade mitt 120mm så hade jag ca 2 mm. Det har jag sedan fått såga en gång med en cirkelsåg då det blev för bra vid mycket regn. Men nu på våren och sommaren är det absolut lagom.
Så mitt svar är lägg ca 5 mm, skulle det vara för tätt och du får vatten stående, då sågar du det bara där och då.
Det är ju också en fråga om tycke och smak.
Värt att nämna är att när du lägger ditt trädäck så är det bara du som ser "felen".
Med lite krukor, solstolar och matbord trollar du bort de flesta mindre skönhetsfelen.
Kör hårt!
Har du för avsikt att ha sil? Annars så kan man ju av praktiska skäl kapa 110 så långt under att silen blir flush med trallen.
jag har hög altan och extremt bra åtkomst under så jag har dolt silen under altanen och det är ju då stupröret som går igenom trallen. Antar att det inte finns några rätt eller fel men att man eftersträvar enkelt underhåll.
jag har hög altan och extremt bra åtkomst under så jag har dolt silen under altanen och det är ju då stupröret som går igenom trallen. Antar att det inte finns några rätt eller fel men att man eftersträvar enkelt underhåll.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Hej
Jag ska nu lägga 28x145 på min altan.
Rekommenderade skruvavstånd är 30mm från sidorna på trallen.
Men, 145mm kanske ska vara längre avstånd från kanten för att ta hänsyn till trallens rörelse?
Tänkte skruva med ESSEVE A2 4,8x55.
Någon som har praktisk erfarenhet istället för rekommendationer?
Jag ska nu lägga 28x145 på min altan.
Rekommenderade skruvavstånd är 30mm från sidorna på trallen.
Men, 145mm kanske ska vara längre avstånd från kanten för att ta hänsyn till trallens rörelse?
Tänkte skruva med ESSEVE A2 4,8x55.
Någon som har praktisk erfarenhet istället för rekommendationer?
Redigerat: