345 089 läst · 380 svar
345k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Det råder delade meningar om detta. Precis som kärna upp eller kärna ner.Ronny Ronnski Pettersson skrev:Halloj,
Beställde 120x28 trall från k-rauta med hemkörning. När bunten väl stod hemma på plats fick jag senare se att den är gjord 8/1 2018.
Ska man acceptera att traller är såpass gammal? Jag hade tänkt att lägga trallen tätt men blir nu osäker om jag ska lägga med springa eller inte nu när jag fått så gammal trall.
Hur tycker ni att jag ska göra?
Jag skulle blivit glad om trallen ser schysst ut och har fått chansen att torka till så den håller formen bättre än om du får en dyngsur trall. Främst i gerade hörn har trallen tendens att krympa isär.
Medlem
· Värmland
· 32 inlägg
Har inte öppnat bunten och kikat så noga ännu. Men om den ser bra ut, hur gör jag med springan?E epw skrev:
Jag lade färsk trall praktisk taget tätt (1,2 mm springa) då jag hade en fris att passa.E epw skrev:
Sommaren 2018 som är extrem med 3 månader utan regn har krympt trallen så nu är vissa sprickor 10mm och i genomsnitt 5-7 mm. Lade ledsen gubbe och efter en enorm torka är all trall böjd som en skål men på vintern då trallen är svälld till max är den nästan helt ihop och konvex så vattnet rinner av.
Trallen är 34x145 och skruvad i 45° dolt i kanten med rostfri A4 skruv med olika stigning utan huvud.
Läs nedan om trallskruv
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
Om man skall lägga en fris och kapa i 45° så bör trallen vara torr annars får man en ful skarv efter ett år.
Att proffsen förordar färsk trall är för att då kan man utan risk skruva trallen tätt och det ser fortfarande ut som ett parkettgolv när kunden betalar.
Idealiskt hade varit att lava dit trallen lös och skruvat nästa år då då trallen både svällt och torkat en sesång, då hade man möjlighet att vända elle byta ut dåliga brädor.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
La ett däck på 48m2 nu i somras. Och precis det som du beskriver råkade vi ut för. Våran trall var ett helt år gammal. Den var tryckt 2017. Det var en speciell trall och leverantören skulle inte ta in mer. Nu fick vi köpa den för under halva priset men det var det inte värt iallafall.F fsn skrev:
Aldrig mer gammalt tryckt virke för det var jättesvårt att lägga denna snyggt.
Idealiskt att lava dit trallen lös och skruvat nästa år... Jag tror att du och jag har pratat om detta tidigare men jag säger det igen. Sluta lura folk, det är ett skitdåligt förslag, det blir propellrar av skiten i alla riktningar. Har du nån som helst aning om tidsåtgången när trallelen ser ut så?L Leif i Skåne skrev:Jag lade färsk trall praktisk taget tätt (1,2 mm springa) då jag hade en fris att passa.
Sommaren 2018 som är extrem med 3 månader utan regn har krympt trallen så nu är vissa sprickor 10mm och i genomsnitt 5-7 mm. Lade ledsen gubbe och efter en enorm torka är all trall böjd som en skål men på vintern då trallen är svälld till max är den nästan helt ihop och konvex så vattnet rinner av.
Trallen är 34x145 och skruvad i 45° dolt i kanten med rostfri A4 skruv med olika stigning utan huvud.
Läs nedan om trallskruv
[länk]
Om man skall lägga en fris och kapa i 45° så bör trallen vara torr annars får man en ful skarv efter ett år.
Att proffsen förordar färsk trall är för att då kan man utan risk skruva trallen tätt och det ser fortfarande ut som ett parkettgolv när kunden betalar.
Idealiskt hade varit att lava dit trallen lös och skruvat nästa år då då trallen både svällt och torkat en sesång, då hade man möjlighet att vända elle byta ut dåliga brädor.
Ibland undrar jag om du lagt trall eller bara skriver om det.
Här är ett sätt att bygga hörn på frisen som ser bättre ut år två än 45 graders gerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge har den trallen legat med det hörnet?F fsn skrev:Idealiskt att lava dit trallen lös och skruvat nästa år... Jag tror att du och jag har pratat om detta tidigare men jag säger det igen. Sluta lura folk, det är ett skitdåligt förslag, det blir propellrar av skiten i alla riktningar. Har du nån som helst aning om tidsåtgången när trallelen ser ut så?
Ibland undrar jag om du lagt trall eller bara skriver om det.
Här är ett sätt att bygga hörn på frisen som ser bättre ut år två än 45 graders gerade.
[bild]
Sen Mars ungefär tror jag. Bilden är inte dagsfärsk, den är från May 13th. Med det sättet att lägga så spelar det mindre roll om det är dikt an, 2mm glipa eller 5mm glipa. Den är alltid parallell och stör aldrig ögat på samma sätt som en 45 gerning som bara är snygg i två veckor och alltid jobbar med konstant vinkel fel.E epw skrev:
Härär en dagsaktuell bild på samma hörn. Jag lovar att det är ganska torr trall just nu.
Logga in
Skapa konto
Visst har jag lagt trall här är 34x145 trall runt minipoolen som alltid håller 41° på vintern och 36° på sommarn.F fsn skrev:
Första bilden är från en hörna på 8-kanten runt mini-poolen lagd med färsk trall i Mars 2016
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag lade trallen så hade jag en fris anpassad till uterummet, trallen kapades på längden och packades samman så hårt det gick, nu kunde man mäta hur mycket som fattades det var 38 mm som skulle fördelas på 31 st. trall, det blev 1,2 mm springa. trallen ena kant skruvades enligt en mätkedja 0-146,2- 292,4-438,6 o.s.v.
Logga in
Skapa konto
I dag 3år senare efter 2018 års enorma torrperiod ser det ut så här med mellan 5-11 mm springa, den smalaste trallen är 138 mm den var 145 mm när den var färsk. Men efter vinterns blötsnö är den svälld tillbaka och är nästan helt ihop. Det är tur att man använder riktigt rostfri skruv A4 som hänger med i virkets rörelse.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag håller med att använda gering med 45° på blöt trall är ingen hitt. Jag kan garantera att den var helt ihop och tät när den var nylagd.
Skall man vinkla en fris så bör man använda brädorna som ligger överst i packen och torkat eller använda helt torrare brädor.
Hälsningar Leif
Redigerat:
Hej, tack för en mycket intressant tråd!
Jag ska börja lägga 34x145 mm tryckimpregnerad trall på en ca 60 m2 altan och behöver lite tips vilket avstånd jag ska ha mellan trallbrädorna - den eviga frågan!
Trallen är tryckt i maj och kändes ganska torr när den kom för några dagar sedan, så jag testade att lägga en bit i blöt som några tipsat om. Den torra trallen är ca 139-140 mm bred, och den blötlagda var 145 mm efter 1 dygn. Efter 3 dygn i blöt är den 147 mm. Ska jag lägga trallen med några mm mellanrum (funderar på 3 mm) eftersom den är torr, eller ska jag räkna med att den fortsätter krympa med åren och ändå lägga den dikt an? Hur skulle ni gjort?
Jag ska börja lägga 34x145 mm tryckimpregnerad trall på en ca 60 m2 altan och behöver lite tips vilket avstånd jag ska ha mellan trallbrädorna - den eviga frågan!
Trallen är tryckt i maj och kändes ganska torr när den kom för några dagar sedan, så jag testade att lägga en bit i blöt som några tipsat om. Den torra trallen är ca 139-140 mm bred, och den blötlagda var 145 mm efter 1 dygn. Efter 3 dygn i blöt är den 147 mm. Ska jag lägga trallen med några mm mellanrum (funderar på 3 mm) eftersom den är torr, eller ska jag räkna med att den fortsätter krympa med åren och ändå lägga den dikt an? Hur skulle ni gjort?
Fick du en bandad bunt så börja med att gräva ner dig till skift 3-4 och börja med att jämföra bredden i ändarna med mitten.P Peter_GA skrev:Hej, tack för en mycket intressant tråd!
Jag hade utgått från bredd på mitten (som antagligen är 1 eller 2mm bredare än ändarna) och lagt 1,5-3mm glipa. Men det är ju omöjligt att veta, jag la själv en trappa med 34x145 för ca 4 veckor sen. Har inte en aning om hur färskt det var men kändes inte torrt. La det med 1-1,5mm och har nu ca 4mm, lite mer än jag trodde på den korta tiden.
Hej, tack för svar! Jag gjorde som du föreslog och kollade bredden längre in i bunten. Mycket riktigt så är trallen fuktigare där och uppemot 143-145 mm bred. Jag tror jag kommer utgå från den bredaste trallen (troligen 145 mm) och lägga dessa kloss an. De bitar som har hunnit torka lägger jag med glipa så att totala bredden fortfarande blir 145.F fsn skrev:Fick du en bandad bunt så börja med att gräva ner dig till skift 3-4 och börja med att jämföra bredden i ändarna med mitten.
Jag hade utgått från bredd på mitten (som antagligen är 1 eller 2mm bredare än ändarna) och lagt 1,5-3mm glipa. Men det är ju omöjligt att veta, jag la själv en trappa med 34x145 för ca 4 veckor sen. Har inte en aning om hur färskt det var men kändes inte torrt. La det med 1-1,5mm och har nu ca 4mm, lite mer än jag trodde på den korta tiden.