379 392 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Jag tog en firma till gjutningen och dom glättade plattan med helikopter tills den va helt blank. Dom körde även en stor helikopter som man sitter på och kör så det va en tung sak och väldigt effektiv.M MackanM skrev:
Så alltså ingen betong slipning med diamanter behövs. Tog även in dom till att lägga vax när vi skulle flytta in så vet inte var det va för något.
Var i landet ska du bygga?
M MackanM skrev:
Mkt skönt att gå på och lent är det efter vaxen.M MackanM skrev:
Anläggningsbetong så den är något mörkare i sig själv men inga pigment i.
Inga stenar syns då den inte är diamantslipad
Jodå det är klart så nu planeras det för att snart lägga ut matjorden och plantera gräs.E epw skrev:
Kommer mer bilder men kan väl bjuda på någon iaf
Två frågor då vi ska gjuta runt huset i höst.
Är det pigmenterad betong?
Har du gjutit direkt mot kantelementen?
Så sjukt snyggt ni har det, är avundsjuk....
Är det pigmenterad betong?
Har du gjutit direkt mot kantelementen?
Så sjukt snyggt ni har det, är avundsjuk....
Tack ska du ha.DanielPinjegård skrev:
Inga pigment då det är anläggningsbetong och den är lite mörkare i sig själv.
Är även luft i betongen vilket är viktigt när det är utomhus.
Japp vi gjöt ända in emot kant elementet så slipper man rensa ogräs där
Grymt häftigt bygge. Är lite nyfiken på vad du har för tjocklek på ytterväggarna??
Har ingen extra isolering. Lättbetong lagrar värme så det är inte bara uvärde som spelar roll då trögheten i stenen gör att både värme och kyla magasineras, vilket ger ett svalt och skönt hus på sommaren och ett behagligt varmt hus på vintern.Andreas123456789 skrev:
Kan man bygga stenhus och tänker bo där så finns det många fördelar jämfört med trähus.
Jag håller med dig. Jag bor i ett murat hus med gjutna valv mellan våningsplanen och är jätte nöjd. Tanken var att göra en tillbyggnad med Ytong 365mm men det blev inte godkänt för att dom inte uppfyller kraven på 0,18 för vägg.