379 783 läst · 824 svar
380k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Skicka gärna till mig också! Skicka allt du har Vill göra ett exakt likadant. Undrar om det går att sammanställa allt i ett dokument, typ allt man behöver för att göra en kopia på ditt hus.
Såhär i efterhand, är det något du önskar att du gjorde annorlunda?
Såhär i efterhand, är det något du önskar att du gjorde annorlunda?
Redigerat:
Jag byggde hela huset med endast denna ritningenE Erik9005 skrev:
Jag önskar jag hade större garage men tomten va inte större. Själva huset blir inte bättre
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Oj! Skulle jag aldrig våga eftersom jag använder en del hantverkare. VVS, el hade du väl ritat upp? Hur visste du vad det skulle kosta? Om du fick bygglov och även slutintyg på detta är det bara att gratulera. I de kommuner jag byggt, har det varit krav på ritningar och intyg på allting och även ritningar och beräkningar på takstolar och balkar och energideklaration.T Toddep skrev:
Hehe jo lite ritningar hade jag ju mer såklart men va denna jag nyttjade till allt och sen hade jag en takstols ritning då taket var väldigt komplicerat.banjoragge skrev:Oj! Skulle jag aldrig våga eftersom jag använder en del hantverkare. VVS, el hade du väl ritat upp? Hur visste du vad det skulle kosta? Om du fick bygglov och även slutintyg på detta är det bara att gratulera. I de kommuner jag byggt, har det varit krav på ritningar och intyg på allting och även ritningar och beräkningar på takstolar och balkar och energideklaration.
Balkar och så hade jag ingen beräkning på utan jag överdimensionerade överallt och tror ändå det va mkt billigare än att låta en expert räkna
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jo, men du var väl tvungen att lämna in allt jag nämnde för slutintyget? Jag ritar "mina" mått på takstolar och får offert med beräkningar, placeringar och alla ritningar på köpet. Balkar är enkelt att räkna på, så det gör jag själv. Energiberäkningar kör man direkt från Energimyndighetens websida. Men nog vill Bygglovsnissarna har fullständig dokumentation, förutom att de kommer och kollar? Har du sluppit det?T Toddep skrev:
Energideklaration och takstols ritningar lämnades in men jag slapp alla detalj ritningar i övrigt. Komun folket kom ut och kollade på bärande konstruktioner en gång sen va det inte besök för än slutbesiktningen och där va det inga problem. Jag gjorde mkt egenkontrollerbanjoragge skrev:Jo, men du var väl tvungen att lämna in allt jag nämnde för slutintyget? Jag ritar "mina" mått på takstolar och får offert med beräkningar, placeringar och alla ritningar på köpet. Balkar är enkelt att räkna på, så det gör jag själv. Energiberäkningar kör man direkt från Energimyndighetens websida. Men nog vill Bygglovsnissarna har fullständig dokumentation, förutom att de kommer och kollar? Har du sluppit det?
Japp efter många mejl och telefon samtal med Nässjö takstolsfabrik så kom vi fram till en bra lösning. Va lite knepigt då dom fick anpassa kinavippens längd efter jämnt antal tegel pannorna jag valt. Va också mkt fundering om takfoten så blev en lösning jag aldrig gjort tidigare men det fungerade fint.K kemis skrev:
Vvs är ju med på denna ritning står ju tex badrum och kök och då behövs rör fram ditbanjoragge skrev:Oj! Skulle jag aldrig våga eftersom jag använder en del hantverkare. VVS, el hade du väl ritat upp? Hur visste du vad det skulle kosta? Om du fick bygglov och även slutintyg på detta är det bara att gratulera. I de kommuner jag byggt, har det varit krav på ritningar och intyg på allting och även ritningar och beräkningar på takstolar och balkar och energideklaration.
Röris ordnade en egen golvvärme ritning så en sådan har jag annars ingen annan vvs ritning.
El ritning hade jag verkligen inte. Tog det som det kom och gjorde typ hela el jobbet själv
Lite vinter bilder