1 794 581 läst · 5 850 svar
1795k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Ska du ha i garage/verkstad? Då hade jag köpt en sån som man hänger på väggen med automatisk upprullning. Guld värt om du frågar mig. Hade en från Biltemas men bara till o pumpa däck o blåsning i mc garaget.Mazen skrev:
Det är tanke och plan lååångt fram.. nej köpte en meec billigt för just pump av däck och att köra lite verktyg som knack, slip och ev spik picka.. (om den nu klarar av det)W Willewonka skrev:
Är det den här som är bra?L Lovan83 skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/tryc...ftsslangar/tryckluftslang-flexibel-2000038086
Jag köpte en från Jula när de hade rea för många år sedan.W Willewonka skrev:
När jag väl till sist skulle montera upp den för något år sedan så insåg jag att det bara var 1/4" slang och då hade jag fått koll på att det inte duger för luftverktygen, så jag sket i att sätta upp den, ligger fortfarande i sin låda.
Så köper jag en ny ska den ha minst 3/8" slang, annars får det vara. Men det är nog smidigt med en upprullare i garaget. En lös slang måste man dock ändå ha, för ibland ska man ju jobba någon annanstans ...
Det där är en polyesterslang, dvs ej gummislang som Lovan83 skrev om.D da98jpn skrev:
Det verkar som att BT inte har någon gummislang alls nu. Men den slang du länkade till är nog inget dåligt köp alls.
Undvik 1/4" om du tänkt köra tryckluftsverktyg, den funkar till luftpumpning och renblåsning.
Tar du 3/8" (ca 10mm) så funkar den korta längden (10 meter) ofta rätt bra till typ allt för oss amatörer, men vill du ha riktigt fullt blås, knappt tryckfall alls, så väljer du 1/2"
Har du Jula nära så kan du kolla där också, för ett år sen typ, hade de åtminstone bra utbud av slangar som var vettiga till bra pris.
Men kläm och känn och bedöm kvaliten, en billig slang som snabbt går sönder är inte billig.
Det lovan83 skrev - gummislang, är ju trevligt, brukar vara av outstanding kvalitet vad gäller att klara slitage och att man kör över den, kliver på den, råkar tappa saker på den, osv.
Dock lite styv och jobbig, särskilt vid kyla.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Gummislang är väl generellt betydligt smidigare vid kallgrader än motsvarande plastslang.Mikael_L skrev:Det där är en polyesterslang, dvs ej gummislang som Lovan83 skrev om.
Det verkar som att BT inte har någon gummislang alls nu. Men den slang du länkade till är nog inget dåligt köp alls.
Undvik 1/4" om du tänkt köra tryckluftsverktyg, den funkar till luftpumpning och renblåsning.
Tar du 3/8" (ca 10mm) så funkar den korta längden (10 meter) ofta rätt bra till typ allt för oss amatörer, men vill du ha riktigt fullt blås, knappt tryckfall alls, så väljer du 1/2"
Har du Jula nära så kan du kolla där också, för ett år sen typ, hade de åtminstone bra utbud av slangar som var vettiga till bra pris.
Men kläm och känn och bedöm kvaliten, en billig slang som snabbt går sönder är inte billig.
Det lovan83 skrev - gummislang, är ju trevligt, brukar vara av outstanding kvalitet vad gäller att klara slitage och att man kör över den, kliver på den, råkar tappa saker på den, osv.
Det finns så många plastmaterial så det blev en rätt grov generalisering.F fsn skrev:
Men visst, vissa blir stenhårda och jobbiga, men vissa är bra.
Men gummi av bra kvalitet vet vi vad det innebär. En mycket bra slitstyrka och en generellt bra kvalitet och bra temperaturbeteende. Vissa åldringsproblem dock, men det är mååånga år med bra gummi så det är nog i praktiken inget problem.
Pinsamt Det var den slangen jag syftade på. Med tanke på hur flexibel den är så antog jag att det var gummi och inte plastMikael_L skrev:Det där är en polyesterslang, dvs ej gummislang som Lovan83 skrev om.
Oavsett är den väldigt flexibel. Det som gör de otympliga är det långa böjskyddet.
Jag har inte testat de i kyla eller utsatt de för några vassa föremål. Jag har råkat trampa på de ett par gånger dock
Jag tror inte det är en slang som kommer räcka livet ut men det gör knappast de billiga ”plast”-slangarna heller