Jag har byggt en 17m2 bod under våren med tanke om att en gång för alla ha en yta avsedd för snickeri etc utan att behöva tampas med cyklar, löparband och diverse bråte.

Nu när den är klar är det givetvis dags för att bygga en rejäl arbetsbänk. Jag tänkte följa Paul Sellers modell med vissa mindre modifikationer (https://paulsellers.com/paul-sellers-workbench-plans/).

För att försäkra mig om att projektet kommer i mål tänkte jag att det är bäst att starta en byggtråd för att få lite press på sig att göra klart ;)

Jag bygger bänken av gamla byggnadsställningsplank som det finns en uppsjö av här i England (plankorna måste pensioneras efter 3 år enl föreskrift). De är inte nödvändigtvis billiga men det känns bra att använda gammalt virke istället för att köpa nytt. Vissa märken i ytorna kan jag leva med.

9st 63x220x2400 inköpta, totalkostnad £117. Detta kommer att räcka till det mesta av bänken.
Gammalt byggnadsställningsplank efter kapning och hyvling, förberett för att bygga en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kapade upp 2 av dessa till ca 1770mm längd och delade dem på längden i 3 delar med cirkelsåg
Verktyg och byggnadsställningsplank som förbereds för att bygga en arbetsbänk.
Skapa konto

Sedan var det bara att börja hyvla! Rubank först och sedan putshyvel. Det är skön känsla i trähyvlar och de glider lätt tycker jag.
Hyvel som används för att forma träbit på en arbetsbänk, omgiven av träspån.
Skapa konto

När alla 6 "ribbor" hyvlats klart och sidorna är räta var det dags för limning av bänkskivan. Tjocklek på skivan blir strax över 60mm, beroende på hur mycket jag måste/orkar hyvla bort :)
Nyhyvlade träribbor för arbetsbänk omgivna av spån och verktyg i snickarbod.
Skapa konto

Sex träribbor limmas ihop till en arbetsbänkskiva med flera klämmor i en verkstad.
Skapa konto

Fortsättning följer...

• Gilla
Doctore och 14 till
  • Laddar…
Härligt, går också i tankarna på att bygga en riktig hyvelbänk. Hur har du tänkt kring fastspänning? Köpa färdig fram/baktång eller bygga något själv?

/Ivar

I ivp skrev:
Härligt, går också i tankarna på att bygga en riktig hyvelbänk. Hur har du tänkt kring fastspänning? Köpa färdig fram/baktång eller bygga något själv?

/Ivar
Jag har en Record 52 sedan tidigare som jag tänkte använda som framtång. I första upplagan blir det nog ingen baktång tror jag men det kan ändra sig :)

Hade varit kul att bygga baktången själv om jag får tid!

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Bänkskivan limmad. Undersidan hyvlade jag "lagom" jämnt förutom i ändarna där den kommer att ligga an mot benen och jag såg till att båda ändar blev parallella. Utöver rubank och putshyvel har jag en motsvarande #5 som har ett smalt stål och som man därför kan avverka tjockare spånor med, lite som en skrubbhyvel.
Verkstad med en hyvlad bänkskiva på ett arbetsbord, omgiven av träspån och snickeriverktyg.
Skapa konto

Högen börjar ta sig...
Golv täckt av träspån från snickeri med en vinkelslip och verktygslådor i bakgrunden, resultatet av hyvling.
Skapa konto

Mycket brynande blir det. Jag kör på tre diamantbrynen, en hyfsat finkornig oljesten och slutligen älgskinnsstrigel. Bryner en vinkel på 25 grader med släppvinkel på 30. Var tredje gång eller så bryner jag fram en ny 25 graders fas när släppvinkeln blivit för "lång". Hur gör ni?
Verktyg och hyvelspån på en arbetsbänk med en bänkskiva bearbetad för att passa mot benstöd.
Skapa konto

Sedan var det dags för benen. Jag delar plankorna på bredden i två och limmar ihop till 110x126mm. Jag hade lite tveksamheter till tjockleken då jag ska göra tapphål genom benen men bestämde mig för att köra på. Det kommer att bli lite jobb, men det borde bli stabilt...!
Verkstad med hyvlad bänkskiva, hyvlar och högar av spån på golvet.
Skapa konto

Träbänkskiva fastklämd med tvingar för limning på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
Alla fyra benen limmade. Jag limmade dem aningen förskjuta där den fula långsidan fick ett överhäng på vardera sida för att slippa hyvla ned hela bredden bara för att komma till rent/snyggt trä.
Fyra limmade träben på ett arbetsbänk i en verkstad med spån på golvet och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Första benparet färdighyvlat. Ganska knepigt att få till räta vinklar och parallellhet överallt. Slutade på 104x110mm. Jag får både bra övning och bra träning på samma gång ;)
Två hyvlade träben på ett arbetsbord med spåner, omgiven av verktyg och ett ohyvlat ben.
Skapa konto

• Gilla
snuttekudden och 3 till
  • Laddar…
När jag trodde att jag hyvlat klart det andra benparet insåg jag att jag hade sågat fel så det ena benet blev bredare än det andra. Det känns i kroppen att rätta till sådana grova mätfel med handverktyg...
Hyvlat träben med ojämn bredd intill ett mörkt trästycke, arbete med handverktyg.
Skapa konto

...men det går!
Träben i en verkstad med synliga hyvlspån, redo för bearbetning till tapphål.
Skapa konto

Alla fyra benen redo för tapphålen nu.
Fyra grovt hyvlade träben står på ett verkstadsgolv redo för vidare bearbetning.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag kommit igång med första tapphålet. Har funderat på att införskaffa ett lite mer avancerat strykmått, men det gamla funkar trots allt så det är svårt att motivera ett nytt inköp...
Hand som håller ett snickarstrykmått mot ett trästycke med markerade tapphål och synliga spån på golvet.
Skapa konto

Märkte upp kortsidorna för tapphålen med "knivväggar" för att få det så exakt som möjligt, sedan var det dags att börja banka!
Tjockt trästycke på arbetsbänk med markerade linjer för tapphål och huggmejsel.
Skapa konto

Med totalt 8 tapphål som ska igenom 104 mm tjocklek kommer det ta ett litet tag.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Nu har jag kommit igång med första tapphålet. Har funderat på att införskaffa ett lite mer avancerat strykmått, men det gamla funkar trots allt så det är svårt att motivera ett nytt inköp...
[bild]

Märkte upp kortsidorna för tapphålen med "knivväggar" för att få det så exakt som möjligt, sedan var det dags att börja banka!
[bild]

Med totalt 8 tapphål som ska igenom 104 mm tjocklek kommer det ta ett litet tag.
Vad är det jag ser i över högra hörnet, en elektrisk såg? Jag som trodde du var en handverktygsputitan? Nåväl, grymt jobbat hittils.

I ivp skrev:
Vad är det jag ser i över högra hörnet, en elektrisk såg? Jag som trodde du var en handverktygsputitan? Nåväl, grymt jobbat hittils.
Haha om jag är en puritan så är jag en pragmatisk sådan :) sågning är inget jag ser något nöje med att göra för hand!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vår ettåring har fått för sig att lägga om sina sömnrutiner under veckan (läs slutat sova) så det har inte blivit så mycket tid över till snickeriet, men ett ben har i alla fall fått sina tapphål färdiga. Bara 6 hål kvar att göra :)
Träben med tapphål på ett snickarbord omgivet av spån och snickeriverktyg.
Skapa konto

• Gilla
Byurn och 3 till
  • Laddar…
Arbetet har gått i stå under större delen av augusti, men helt sysslolös har jag inte varit.

Det har byggts en ny grind och staket till passagen mellan garaget och huset:
En nymålad brun trägrind monterad mellan ett garage och en tegelhusvägg.
Skapa konto

Garaget fick en lättare renovering med ny färg på väggar samt målat betonggolv. Jag passade på att hänga upp cyklarna också!
Nymålat garageinteriör med vita väggar och ommålat betonggolv, verktyg i hörnet, utan cyklar.
Skapa konto

Nymålat garage med upphängda cyklar, verktyg och en dammsugare på betonggolvet.
Skapa konto

Nåväl, tillbaka till hyvelbänken:

Tapphålen urhuggna till första benparet.
Träplank med urhuggna tapphål och markerade linjer på en verkstadsbänk, omgiven av träspån och verktyg.
Skapa konto

Tvärslårna tillsågade. De två längre hamnar nederst och kommer att sticka ut lite genom tapphålen.
Grovt tillsågade träplankor för hyvelbänksprojekt på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Nu ska de riktas och hyvlas jämna innan tapparna tillverkas.

• Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
Alla fyra tvärslår riktade.
Två trästycken med riktningsarbete, hölje och spån på verkstadsbänk, klar första tappning.
Skapa konto

Det ska bli skönt att ha en bänk så att man kan spänna upp ämnen ordentligt!
Snickeriprojekt med träbitar spända i skruvstäd på en arbetsbänk, verktyg och spån synliga runtomkring.
Skapa konto

En hemmagjord grundkloss/grundhyvel hjälper till att hålla tappen parallell.
Träbit med utsågad tapp fastspänd med skruvstycke och grundhyvel under arbetets gång.
Skapa konto

En del passande fram och tillbaka blir det innan passningen är perfekt.
Träkonstruktion med tvärslå och hyvel i en verkstad, första tappen klar i byggprojektet.
Skapa konto

Första tappningen klar! Mycket jobb kvar...
Hemmagjord träbank med pågående tapparbete, verktyg och träspån runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Resterande tappar gick ganska fort när ångan var uppe.
Trädel för byggprojekt på arbetsbänk med putshyvel och spån, redo för limning.
Skapa konto

Första gaveln, eller vad man ska kalla den, redo för att limmas. Jag går nog över den med putshyveln en gång innan för att ta bort små märken som uppkommit. Börjar få en känsla för hur resultatet kommer bli, helt klart rejält och tungt!
Träkonstruktion redo för limning i ett snickarrum med verktyg och träspån på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Doctore och 8 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Resterande tappar gick ganska fort när ångan var uppe.
[bild]

Första gaveln, eller vad man ska kalla den, redo för att limmas. Jag går nog över den med putshyveln en gång innan för att ta bort små märken som uppkommit. Börjar få en känsla för hur resultatet kommer bli, helt klart rejält och tungt!
[bild]
Snyggt, vad är planen för att fästa mot skivan?

I ivp skrev:
Snyggt, vad är planen för att fästa mot skivan?
Tack!

Det kommer på en överliggare som är lite bredare än tvärslån som jag kan skruva fast bänkskivan genom underifrån.

Sedan kommer styvheten längs med bänken genom en liggande planka på vardera sida om benen, där jag tar upp en ficka som benen passar i och som har plats för en kil för att kunna få allt fritt från glapp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.