4 362 254 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Byggt ett ”köksskåp” som ska få ett hyllplan och 2 sånahär: https://www.ikea.com/se/sv/p/rabbla-lada-med-lock-40348126/ att förvara återvinning i. Det blev 37 cm kvar mot väggen efter att vi sätter in en bredare diskmaskin, så 40-skåpet får inte plats längre.
Du kanske har rätt, det kanske sviktar mer om man har stenplattor än plintar under. Men förklara gärna varför i så fall.N Nybergzzz skrev:
Forumet är ju till för att lära och låta andra läras av de kunskaper man besitter och att då svara i samma anda som ”du har fel” utan ytterligare information tillför väldigt lite.
Så uppriktigt, hur kommer det sig att det ska svikta mer om du har altanen på plattor och det därmed skulle krävas ett mindre cc-mått?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Altan på plattor sviktar inte mer än andra om grundläggningen görs lika noggrant.
Jag tror att det är just där man slarvar lite när man kör med plattor.
lägger man plattorna rakt upp och ner på en gräsmatta så kommer de sannolikt sätta sig och bärigheten blir inte den samma. Man kan klara sig från svikt ändå, men sannolikt får man lite svikt.
Om du däremot gräver ur och har 20-30cm makadam under så kommer det vara precis lika stabilt som något annat.
Jag tror att det är just där man slarvar lite när man kör med plattor.
lägger man plattorna rakt upp och ner på en gräsmatta så kommer de sannolikt sätta sig och bärigheten blir inte den samma. Man kan klara sig från svikt ändå, men sannolikt får man lite svikt.
Om du däremot gräver ur och har 20-30cm makadam under så kommer det vara precis lika stabilt som något annat.
Hittade ett litet slukhål vid stupröret, bara o gräva upp o kolla, plaströren hade glidit isär under marken, bara att trycka ihop, fylla igen och måla, fick ner det en decimeter till!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plattor vs plint vs bulta i befintlig vägg.
Man ska inte blanda, de rör sig olika.
lägger man på plattor med likartade förhållanden under varje sten blir det stabilt.
nån platta får lite mer last och trycks ned mer och det jämnar ut sig....
/ATW
Man ska inte blanda, de rör sig olika.
lägger man på plattor med likartade förhållanden under varje sten blir det stabilt.
nån platta får lite mer last och trycks ned mer och det jämnar ut sig....
/ATW
Ang plattor under altan så är det ju också hyfsat enkelt jobb att lossa några trall och sticka in lite syllpapp eller till och med en extra platta om det är så att bärlagret av någon anledning sätter sig. Jag har tex inte lagt bärlager i hela ytan utan bara där plattorna ligger. Har inte heller paddat utan använd en manuellt stöt eller vad man ska kalla det. Så absolut är det så att jag kan komma att behöva fixa det men fortfarande är det inget som talar för att cc40 skulle krävas