• Hemmagjort träskåp utan dörrar och hyllplan, placerat på en grusunderlag i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nageek och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Sviktar de mer bara för att det är plattor under, eller hur menar du?
:D Bra poäng. Jag väntar på att Nybergzzz ska svara. Men kan avslöja att det inte verkar finnas någon tendens till svikt så mkt tyder på att altan på plattor beter sig snarlikt som andra altaner :crysmile:
 
N
O olofh skrev:
:D Bra poäng. Jag väntar på att Nybergzzz ska svara. Men kan avslöja att det inte verkar finnas någon tendens till svikt så mkt tyder på att altan på plattor beter sig snarlikt som andra altaner :crysmile:
Ja vänta några år.
 
Redigerat av moderator:
N Nybergzzz skrev:
Ja vänta några år snickarn.
Du kanske har rätt, det kanske sviktar mer om man har stenplattor än plintar under. Men förklara gärna varför i så fall.
Forumet är ju till för att lära och låta andra läras av de kunskaper man besitter och att då svara i samma anda som ”du har fel” utan ytterligare information tillför väldigt lite.
Så uppriktigt, hur kommer det sig att det ska svikta mer om du har altanen på plattor och det därmed skulle krävas ett mindre cc-mått?
 
  • Gilla
Nageek och 3 till
  • Laddar…
M
Altan på plattor sviktar inte mer än andra om grundläggningen görs lika noggrant.
Jag tror att det är just där man slarvar lite när man kör med plattor.

lägger man plattorna rakt upp och ner på en gräsmatta så kommer de sannolikt sätta sig och bärigheten blir inte den samma. Man kan klara sig från svikt ändå, men sannolikt får man lite svikt.

Om du däremot gräver ur och har 20-30cm makadam under så kommer det vara precis lika stabilt som något annat.
 
  • Gilla
Funshine och 2 till
  • Laddar…
Det är min tanke också, därför intressant att höra vad för erfarenhet som ligger bakom när någon annan säger motsatsen.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Forumreglerna säger dessutom att det endast är konstruktiv kritik som är tillåten. Så vi kan skippa korta och kaxiga svar :)
 
  • Gilla
Nageek och 4 till
  • Laddar…
Hittade ett litet slukhål vid stupröret, bara o gräva upp o kolla, plaströren hade glidit isär under marken, bara att trycka ihop, fylla igen och måla, fick ner det en decimeter till!
Stuprör vid husgrund med grävt slukhål och glidna plaströr, bredvid en stege på grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stuprör i svart plast med synlig skarv och slitage vid en tegelvägg, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
plattor vs plint vs bulta i befintlig vägg.

Man ska inte blanda, de rör sig olika.

lägger man på plattor med likartade förhållanden under varje sten blir det stabilt.

nån platta får lite mer last och trycks ned mer och det jämnar ut sig....

/ATW
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ang plattor under altan så är det ju också hyfsat enkelt jobb att lossa några trall och sticka in lite syllpapp eller till och med en extra platta om det är så att bärlagret av någon anledning sätter sig. Jag har tex inte lagt bärlager i hela ytan utan bara där plattorna ligger. Har inte heller paddat utan använd en manuellt stöt eller vad man ska kalla det. Så absolut är det så att jag kan komma att behöva fixa det men fortfarande är det inget som talar för att cc40 skulle krävas
 
Manuell stöt kallas för Jungfru, av någon anledning. :D
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Manuell stöt kallas för Jungfru, av någon anledning. :D
Det är nog lite dialektalt/yrkesbaserat, en jungfru är ett specifikt verktyg i min värld så en plint med handtag skulle jag inte kalla för jungfru
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Dagens pass blev ganska kort pga regn men fick gjort endel iaf
 
  • Pågående arbete med stenmurar framför ett brunt hus med grå grund, delvis regnig byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heippahej och 8 till
  • Laddar…
Stickan56
Immobil Immobil skrev:
Manuell stöt kallas för Jungfru, av någon anledning. :D
Jungfru kommer nog från formen.
Här är en liten verktygskurs.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.