Börjat såga upp tegelskal till matkällarens innerväggar efter att jag fått tag i tillräckligt många (1500 st). Senaste anskaffade från Slottsmöllans tegelbruk i Halmstad som jag hade lite av innan också.

En del hårda tegelstenar, men det mesta går igenom ”som smör”. Det blir rejält grisigt efter en stund.
Sågen är en hyrd Husqvarna TS400F 230V.

En pall med uppsågade 25 mm tjocka tegelskal från Slottsmöllans tegelbruk, redo för murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens skörd: 780 tegelskal, 25 mm tjocka

Nött tegelsten med präglingen "SL 1.6" på gräs, från Slottsmöllans tegelbruk, använd i byggprojekt för matkällare.
Skapa konto

Någon som vet vad koden betyder? Det är som sagt bakmursten SNF från Slottsmöllans tegelbruk.

Redigerat:
  • Gilla
thomas33 och 7 till
  • Laddar…
Hoppas det kommer lite bilder på matkällaren sen :D

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
tommib
Knäckt lite mer sten...

Bild av spräckt sten och grus nära en betongvägg, resterna av ett stenknäckningsarbete.
Skapa konto
Sten och grus som har knackts loss vid ett byggprojekt med slangen och betongvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Dessa är iofs från igår men jag knäckte sten då också. Och kommer kanske köra imorgon också...

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Börjat såga upp tegelskal till matkällarens innerväggar efter att jag fått tag i tillräckligt många (1500 st). Senaste anskaffade från Slottsmöllans tegelbruk i Halmstad som jag hade lite av innan också.

[video]
[video]
En del hårda tegelstenar, men det mesta går igenom ”som smör”. Det blir rejält grisigt efter en stund.
Sågen är en hyrd Husqvarna TS400F 230V.

[bild]
Dagens skörd: 780 tegelskal, 25 mm tjocka

[bild]
Någon som vet vad koden betyder? Det är som sagt bakmursten SNF från Slottsmöllans tegelbruk.
Smutsigt och monotont, ett sk specialjobb
Riktigt kul att se när gammalt material används och dessutom förfinas till nytt användningsområde. Mycket gammalt tegel som annars bara blir fyllnad.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Kul att det är från Slottsmöllan. Det är 300 lägenheter nu för tiden :D(y)

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Brukar gå åt en hel del Bäska droppar på Bergssektionen på KTH. Trodde inte att folk drack det frivilligt ;)
Jag dricker det gärna, dock inte systembolagets trista, hemgjord ska det vara. Far är Bergsman, var med på deras 55-årsjubileum i Järvsö häromåret istället för min dementa mamma.

När jag började på förskolan satt vi i ring och fröken frågade om vi kunde några visor. Så jag och kompisen Martin stämde upp "Amanda gångar ...." :rofl:

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Jag behöver en öl eller en springtur...
Jag börjar med att dra på mig löparskorna.

7 hörn och fog som började bli lite gammal, men nu sitter dom där och ser rätt ok ut. Dölja spikmärken och bättra när jag köpt ny fogmassa.
Vitt paneltak med sju hörn och en synlig spotlightsarmatur, vid en öppen dörr.
Skapa konto
Nyinstallerade hörn och fog i ett vitt rum, hylla med kepsar och garderobsdörr.
Skapa konto
Nyrenoverat vitt tak med sju hörn, synliga fogar och dolda spikmärken i ett kök.
Skapa konto
Vitlackerade taklistor och väggpaneler i ett hörn av ett renoverat rum.
Skapa konto

Sen väntar en härlig kall :beer:

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
D09
Kommit lite längre med skärmtaket.

Gick loss med målarfärgen med :)

• Nybyggt skärmtak i trä med glasräcken på en solig terrass med utsikt över en grön landskap.
    Skapa konto
  • Nymålat skärmtak och trägolv på en altan med skogsutsikt och en ihopfälld parasoll.
    Skapa konto
  • Ny målad vit skärmtak över terrassdörr på ett tvåvåningshus med byggställningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Mera golv på plats. Dock hade idioten till materialare snålat vid inköp av grålumppapp så imorgon börjas med handlande.

Nyinstallerat trägolv i vardagsrum med verktyg och material utspridda, ofullständig yta nära framkant.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Z
Nyligen avslutad dränering med grus och isolering längs en husgrund på en terrasserad gräsmatta.
Skapa konto

Dräneringen är klar! :D

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Det är kul med semester

• Trädgård med grönt gräs framför svart timmerhus, bild tagen på dagen och huset är i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Stenfyllda gabioner som ligger på en sluttning med lösa stenar och nät bredvid.
    Skapa konto
  • Pågående markarbete vid hus, stenmur delvis byggd med sten och nät, grushögar, jord och rör synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Håvat upp flera hundra flygmyror ur poolen. Nu när det börjar närma sig solnedgång har invasionen börjat lugna sig.

Jobbar vidare med golvet till uterum/inglasad altan. Ville ha en extra bärlina under fönsterpartiet och den fick smygas in under staket och befintlig regelverk. Det gick!
Blir rejält med isolering, 145 på bärlinor plus 120 på reglar. Gäller att täta så mössen håller sig borta.

• Delvis konstruerat trägolv för uterum med verktyg, bärlina och reglar vid ett husstaket.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
P patfred skrev:
Det är kul med semester
Fick du inte tag på natursten?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Fick du inte tag på natursten?

Stickan
Natursten = kullersten? Isf så jo men tycker inte det är särskilt fint

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.