163 327 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Vi började på 4,26 men efter golvet kom upp och taket ner är vi på 4,01, men vi kan fortfarande säga att vi har ÖVER 4 meter till tak, det är huvudsakenOldboy skrev:
Loftet blev nu
40 mm luftspalt
13mm behandlad faner
Vindpapp
270 mm isolering (100+100+70)
Hittade lite gammalt fanerspill jag återbrukade
Och under den kommer gipset.
Väggen krävde ju också sin isolering. Även den fick luftspalt, vindpapp, 270 mm isolering samt en ventilation.
Sen lade vi betsad råspont som golv eftersom det ska in en 180cm madrass där ändå så golvet kommer aldrig synas. Rummet är 183x215 efter gipset kommit på plats och ca 150 till tak i mitten
40 mm luftspalt
13mm behandlad faner
Vindpapp
270 mm isolering (100+100+70)
Hittade lite gammalt fanerspill jag återbrukade
Och under den kommer gipset.
Väggen krävde ju också sin isolering. Även den fick luftspalt, vindpapp, 270 mm isolering samt en ventilation.
Sen lade vi betsad råspont som golv eftersom det ska in en 180cm madrass där ändå så golvet kommer aldrig synas. Rummet är 183x215 efter gipset kommit på plats och ca 150 till tak i mitten
Vi hade räknat med att loftet skulle ta mig ca 20 timmar att slå ihop.. Jag är nog snart inne på min hundrade timme... Loftet blev mitt projekt så jag har jobbat ensam på det.
Priset hamnar på ca 5000kr för virke, skruv, skivor, papp och isolering
Priset hamnar på ca 5000kr för virke, skruv, skivor, papp och isolering
Men å andra sidan ser det väldans mysigt ut. Tänk en regnig höstdag kura ihop sig där uppe med en bok och lyssna på smattret mot tagetHiréns skrev:
Idag avslutade vi lördagen med en vattenläcka. Skulle gissa på att det hann komma ca 50-70 liter innan jourhavande vvs var på plats, men svårt att uppskatta. Det berodde på att vi kapade lite gamla rör som borde ha varit urkopplade eftersom all vvs är ny nu, men icke. Gubben hann kapa dem och det började spruta och jag skenade ner till teknikrummet i panik och letade efter huvudventilen men den var till min förvåning borta. Vvsarna hade utan att nämna nåt tagit bort den eller flyttat på den nu medan dom håller på med sitt vvs-pillande. Ringde jourhavande vvs som kom och stängde av på en väl gömd ventil som inte ens såg ut som en ventil. Det rann ner genom våningarna ner bredvid spisen. Droppade från torven och plankväggen vi behållit ovanför dörröppningen mellan sal och matsal. Nu är då frågan. Hur länge väntar vi tills det är dags för en fuktmätare och därefter skivor om det inte tagot skada? Hade tänkt vänta åtminstone 3 veckor och låta det torka ur. Det är ju ändå luftiga väggar som saknar skivor det runnit genom
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Bara byta tak till nått som låter merHiréns skrev:
Har samma problem med plåttaket här. Jättemysigt smatter om man sitter på altanen. Inomhus hör man ingenting Jag som sover så gott av regnsmatter.
Kränkande. Är det så här det ska vara va! Som svensk känner jag mig sliten mellan att ringa Aftonbladet eller skapa en Facebookgrupp
Ett par veckor ska var mer än tillräckligt om ni har luftiga väggar.Hiréns skrev:Idag avslutade vi lördagen med en vattenläcka. Skulle gissa på att det hann komma ca 50-70 liter innan jourhavande vvs var på plats, men svårt att uppskatta. Det berodde på att vi kapade lite gamla rör som borde ha varit urkopplade eftersom all vvs är ny nu, men icke. Gubben hann kapa dem och det började spruta och jag skenade ner till teknikrummet i panik och letade efter huvudventilen men den var till min förvåning borta. Vvsarna hade utan att nämna nåt tagit bort den eller flyttat på den nu medan dom håller på med sitt vvs-pillande. Ringde jourhavande vvs som kom och stängde av på en väl gömd ventil som inte ens såg ut som en ventil. Det rann ner genom våningarna ner bredvid spisen. Droppade från torven och plankväggen vi behållit ovanför dörröppningen mellan sal och matsal. Nu är då frågan. Hur länge väntar vi tills det är dags för en fuktmätare och därefter skivor om det inte tagot skada? Hade tänkt vänta åtminstone 3 veckor och låta det torka ur. Det är ju ändå luftiga väggar som saknar skivor det runnit genom
Det enda som stökar är väl att det är sommar och lite mer fuktigt i luften
Skittråkigt att höra iaf. Vatten är nog det som gett mig mest ångest i mitt husbyggande. Hade en liten läcka i nya köket nu under badrumsrenoveringen men det var bara ett par dl som tur var och rann ut på skvallerskyddet och sen ut på golvet.... Tillräckligt med panik när man har ett dyrt nytt golv
Jag är inte svensk så jag tar en bärs och sätter mig i saunan och piskar mig med björkruskan som straff för att ha byggt för tätt. Saatana vittu perkkeleAppendix skrev:Bara byta tak till nått som låter mer
Har samma problem med plåttaket här. Jättemysigt smatter om man sitter på altanen. Inomhus hör man ingenting Jag som sover så gott av regnsmatter.
Kränkande. Är det så här det ska vara va! Som svensk känner jag mig sliten mellan att ringa Aftonbladet eller skapa en Facebookgrupp
Det var därför jag var tvbungen berätta om det svenskaHiréns skrev:
(jag är 25% finne)
För helvete Hirens. Lid nu lite så du är förberedd när ryssen kommer
Bygga för tätt. Hur tänkte du nu. Moralen! Sisu!
Ska resten av söndagen svära på regnet att det regnar för mjukt! det borde regna hårdare! Var fan är politikerna när man behöver dom??Appendix skrev:
Nu har jag börjat sprutmåla lite grundfärg på dörrar och karmar. Stora dubbelglasdörrarnas karmar är de enda som har såna där (ursäkta ickefackspråk nu) gummikanter. Borde jag ta bort den medan jag målar och istället köpa svart sån kant och fästa I efterhand? Om det ens finns i svart