Hiréns Hiréns skrev:
Tappar ytterligare 10cm takhöjd
Hm, jag kan komma ihåg fel, men hade inte ni typ samma höjd i salen som vi har på två vån?
Isf lär några cm tappad takhöjd inte märkas.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hm, jag kan komma ihåg fel, men hade inte ni typ samma höjd i salen som vi har på två vån?
Isf lär några cm tappad takhöjd inte märkas.
Vi började på 4,26 men efter golvet kom upp och taket ner är vi på 4,01, men vi kan fortfarande säga att vi har ÖVER 4 meter till tak, det är huvudsaken :strong:
 
  • Gilla
Tom_N och 5 till
  • Laddar…
Nu har vi mätt! 4,12 har vi till tak!
 
  • Person mäter höjden i ett byggprojekt med ett utdraget måttband från golv till tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Loftet blev nu
40 mm luftspalt
13mm behandlad faner
Vindpapp
270 mm isolering (100+100+70)
Hittade lite gammalt fanerspill jag återbrukade
Och under den kommer gipset.
Väggen krävde ju också sin isolering. Även den fick luftspalt, vindpapp, 270 mm isolering samt en ventilation.

Sen lade vi betsad råspont som golv eftersom det ska in en 180cm madrass där ändå så golvet kommer aldrig synas. Rummet är 183x215 efter gipset kommit på plats och ca 150 till tak i mitten
 
  • Renoverat loft med träreglar, isolering och ett halvrunt fönster, före gips- och råspontinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggt loft med luftspalt, vindpapp, och isoleringsskikt synligt innan gips och golvinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsarbete i ett loft med synliga träbjälkar, öppet fönster, och byggmaterial spill på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsvy av ett loft med träväggar och tjock isolering, synlig luftspalt och råspontsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betsad råspont som golv i ett underkonstruerat loft, med synlig isolering och arbetsredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett loft med synlig träfaner runt ett ovalt fönster, med utsikt över trädtoppar och ett landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Vi hade räknat med att loftet skulle ta mig ca 20 timmar att slå ihop.. Jag är nog snart inne på min hundrade timme... Loftet blev mitt projekt så jag har jobbat ensam på det.
Priset hamnar på ca 5000kr för virke, skruv, skivor, papp och isolering
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Vi hade räknat med att loftet skulle ta mig ca 20 timmar att slå ihop.. Jag är nog snart inne på min hundrade timme... Loftet blev mitt projekt så jag har jobbat ensam på det.
Priset hamnar på ca 5000kr för virke, skruv, skivor, papp och isolering
Men å andra sidan ser det väldans mysigt ut. Tänk en regnig höstdag kura ihop sig där uppe med en bok och lyssna på smattret mot taget :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men å andra sidan ser det väldans mysigt ut. Tänk en regnig höstdag kura ihop sig där uppe med en bok och lyssna på smattret mot taget :)
Ja, jo, så sa gubben också men så kom regnet och man hör inte ett smack. Isolerade nog för bra :cry:
 
  • Haha
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag avslutade vi lördagen med en vattenläcka. Skulle gissa på att det hann komma ca 50-70 liter innan jourhavande vvs var på plats, men svårt att uppskatta. Det berodde på att vi kapade lite gamla rör som borde ha varit urkopplade eftersom all vvs är ny nu, men icke. Gubben hann kapa dem och det började spruta och jag skenade ner till teknikrummet i panik och letade efter huvudventilen men den var till min förvåning borta. Vvsarna hade utan att nämna nåt tagit bort den eller flyttat på den nu medan dom håller på med sitt vvs-pillande. Ringde jourhavande vvs som kom och stängde av på en väl gömd ventil som inte ens såg ut som en ventil. Det rann ner genom våningarna ner bredvid spisen. Droppade från torven och plankväggen vi behållit ovanför dörröppningen mellan sal och matsal. Nu är då frågan. Hur länge väntar vi tills det är dags för en fuktmätare och därefter skivor om det inte tagot skada? Hade tänkt vänta åtminstone 3 veckor och låta det torka ur. Det är ju ändå luftiga väggar som saknar skivor det runnit genom
 
  • Ledsen
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Ja, jo, så sa gubben också men så kom regnet och man hör inte ett smack. Isolerade nog för bra :cry:
Bara byta tak till nått som låter mer :D

Har samma problem med plåttaket här. Jättemysigt smatter om man sitter på altanen. Inomhus hör man ingenting :( Jag som sover så gott av regnsmatter.

Kränkande. Är det så här det ska vara va! Som svensk känner jag mig sliten mellan att ringa Aftonbladet eller skapa en Facebookgrupp
 
  • Haha
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Idag avslutade vi lördagen med en vattenläcka. Skulle gissa på att det hann komma ca 50-70 liter innan jourhavande vvs var på plats, men svårt att uppskatta. Det berodde på att vi kapade lite gamla rör som borde ha varit urkopplade eftersom all vvs är ny nu, men icke. Gubben hann kapa dem och det började spruta och jag skenade ner till teknikrummet i panik och letade efter huvudventilen men den var till min förvåning borta. Vvsarna hade utan att nämna nåt tagit bort den eller flyttat på den nu medan dom håller på med sitt vvs-pillande. Ringde jourhavande vvs som kom och stängde av på en väl gömd ventil som inte ens såg ut som en ventil. Det rann ner genom våningarna ner bredvid spisen. Droppade från torven och plankväggen vi behållit ovanför dörröppningen mellan sal och matsal. Nu är då frågan. Hur länge väntar vi tills det är dags för en fuktmätare och därefter skivor om det inte tagot skada? Hade tänkt vänta åtminstone 3 veckor och låta det torka ur. Det är ju ändå luftiga väggar som saknar skivor det runnit genom
Ett par veckor ska var mer än tillräckligt om ni har luftiga väggar.
Det enda som stökar är väl att det är sommar och lite mer fuktigt i luften

Skittråkigt att höra iaf. Vatten är nog det som gett mig mest ångest i mitt husbyggande. Hade en liten läcka i nya köket nu under badrumsrenoveringen men det var bara ett par dl som tur var och rann ut på skvallerskyddet och sen ut på golvet.... Tillräckligt med panik när man har ett dyrt nytt golv :(
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Bara byta tak till nått som låter mer :D

Har samma problem med plåttaket här. Jättemysigt smatter om man sitter på altanen. Inomhus hör man ingenting :( Jag som sover så gott av regnsmatter.

Kränkande. Är det så här det ska vara va! Som svensk känner jag mig sliten mellan att ringa Aftonbladet eller skapa en Facebookgrupp
Jag är inte svensk så jag tar en bärs och sätter mig i saunan och piskar mig med björkruskan som straff för att ha byggt för tätt. Saatana vittu perkkele
 
  • Gilla
  • Haha
skydiver och 3 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Jag är inte svensk så jag tar en bärs och sätter mig i saunan och piskar mig med björkruskan som straff för att ha byggt för tätt. Saatana vittu perkkele
Det var därför jag var tvbungen berätta om det svenska :rofl:
(jag är 25% finne)

För helvete Hirens. Lid nu lite så du är förberedd när ryssen kommer :crysmile:
Bygga för tätt. Hur tänkte du nu. Moralen! Sisu!
 
Appendix Appendix skrev:
Det var därför jag var tvbungen berätta om det svenska :rofl:
(jag är 25% finne)

För helvete Hirens. Lid nu lite så du är förberedd när ryssen kommer :crysmile:
Bygga för tätt. Hur tänkte du nu. Moralen! Sisu!
Ska resten av söndagen svära på regnet att det regnar för mjukt! :mad: det borde regna hårdare! Var fan är politikerna när man behöver dom??
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Ska resten av söndagen svära på regnet att det regnar för mjukt! :mad: det borde regna hårdare! Var fan är politikerna när man behöver dom??
Dessa jävla politiker!!! Betalt ska de ha för att göra ingenting!:mad:

Här regnade det så hårt nyss att det hördes in så jag är lite nöjd i smyg. :rofl:
 
  • Haha
Hiréns
  • Laddar…
Nu har jag börjat sprutmåla lite grundfärg på dörrar och karmar. Stora dubbelglasdörrarnas karmar är de enda som har såna där (ursäkta ickefackspråk nu) gummikanter. Borde jag ta bort den medan jag målar och istället köpa svart sån kant och fästa I efterhand? Om det ens finns i svart
 
  • Dörrar och karmar målade med grundfärg i en verkstad, en karm har synlig gummikant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrundmålad dörr och karm med synliga gummikanter upphängda för torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmålad dörr och dörrkarm med synlig gummikant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.