3 397 551 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Man måste ju bara älska dewalt stomspikaren. Slog ihop väggarna till ett förråd på 10m2 på rekordtid.
efter målning kläs väggarna med lockläkt för den autentiska looken. Kanske cc400 eller så.
Ska det vara "autentiskt" så är nog cc170-cc200 rimligare... Inte mycket panelbrädor på 40 cm bredd...norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Städat upp i lackboxen, gett lackpumparna lite massage då lackboxen har varit ett förråd i över ett års tid. Blir mkt sprutlackering under hösten!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dagens jobb, fräsa 16x16 spår för kabelrör i råspont. Ett fint hus från 1945. Råsponten var klädda med tidningar.
Japan kapitulerade visst.
Japan kapitulerade visst.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortfarande ösregn, uttråkade barn och uttråkade föräldrar som började gå varandra på nerverna. Ut med två till garaget för att slå ihjäl en timme och skapa lugn och ro för de andra två. Och vips hade vi en robot vi inte visste att vi behövde.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Tusen tack. Jag ger mig nog på någon plywood-bit med ett stjärnvred bara. Verkar ju duga gott.Ola C skrev:Den har väl lite olika namn, linjärlager, glidbussning etc. Just den där är lite speciell då den går att stoppa med spaken. Bromsad glidbussning skulle väl svenska namnet vara.
Hursomhelst. Jag valde i slutändan att köra med vanlig plywood med borrat hål. Behövde inte alls precisionen från linjärlagret så jag sparade det till andra projekt.
Se här hur det blev till slut. [länk]
Regn idag med, så det blev en ny tripp till garaget med ena sonen. Passade mig väldigt bra, då jag ville testa en idé jag fick någon gång i natt då jag borde sovit. Inte helnöjd med utförandet, men idén funkade, så det kan nog bli ett varv till när de andra lagt sig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får man ifrågasätta tålamodet hos barnen. Hur sysselsätter du dem samtidigt som du gör så fina grejer?Hep skrev:
Bara den äldsta (snart sex) som gillar att hänga i garaget och titta. Den yngre pillar på allt tills han blir utburen. Han som ”hjälper” mig har autism, så när det är något han är intresserad av finns tålamodet där. Han har sina hörselskydd på, håller sig på lagom säkerhetsavstånd och vet vad alla verktygen heter. Antingen tittar han bara, eller så ”speglar” han mina aktiviteter med sina verktyg - en blandning av gamla oslipade handverktyg och Lidls leksaksmaskiner. Väl inne i huset igen bygger han verktyg i playdoo-lera och berättar vad de heter. Får se om han någonsin kommer dit där han kan bygga egna saker med riktiga verktyg, men än så länge kör vi så här och båda är nöjda.