Vet mycket väl att det utförs arbete med spänning. Men att göra det på en kontaktledning samtidigt tågen går tror jag inte på.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vet mycket väl att det utförs arbete med spänning. Men att göra det på en kontaktledning samtidigt tågen går tror jag inte på.
Det utförs kontaktledningsarbeten vid järnvägen även under trafik men troligtvis med avstängt spår (tänk dubbelspår dvs trafik på intillgande) men med avstängd ström på sitt eget.... (men strömsatt trefas och beronde på exv sugtransformatorer.)

Sedan är det iofs att det händer att man byter signallampor uppe i en brygga. Det bytet kanske inte görs med ström på (eller så har man en tam elare som är mer van som man kan skicka upp.)
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Kanske kan tillägga att spårvägen verkar göra rätt mycket vid kontaktledningarna med spänning på, men då är det DC 650V.

De har bilar med arbetskorg med armen till korgen gjord i isolerande material.

Jag håller med om att det inte är värst troligt att man vid järnvägen, varken förr eller nu, arbetar med 16 kV om det inte är väldigt speciella orsaker. Däremot vore det inte orimligt att lägga återgångsledningen till stolpen under arbeten, som TS beskriver. Det är den ledning som är jordad vid en punkt men isolerad fram till den räls-sektion den betjänar.. Kan ju bli en del spänning just när ett tåg åker på den sektionen, U = R x I, och när det gäller I till/från lok brukar det inte vara små värden...
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var coola ljusbågar när han kom dit med sprötet och när de åkte sen.
Mest förvånad blev jag över att det blev så vid avfärd. Men helikoptern med sin massa måste få någon slags kapacitiv effekt.
rotorn laddar upp helikoptern statiskt, så det är en statisk urladdning som syns
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var coola ljusbågar när han kom dit med sprötet och när de åkte sen.
Mest förvånad blev jag över att det blev så vid avfärd. Men helikoptern med sin massa måste få någon slags kapacitiv effekt.
tror helikoptern jordas delvis mot fukten i luften via den stora volymen som rotorbladen sveper.
 
Jag tvivlar på att helikopterns rotors rotation har något att göra med ljusbågen. Fältstyrkan runt krftledningen är helt enkelt så hög att det uppstår koronaurladdning, framför allt om man närmar sig med ett spetsigt föremål. En anledning till att det är tre ledare per fas är just att minska koronaurladdningar. Fältstyrkan vid ytan på en enkel ledare som tål samma ström skulle vara mycket högre. Då blir det mer koronaurladdning, för höga spänningar även om man inte närmar sig med något, dvs strömmen går ut i luften.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
A
nä det är inte rotorn i sig utan luftströmmen den alstrar
fast man behöver ju veta lite om flyg för att förstå detta
eller ännu bättre varit utsatt för det.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Coronaurladdningar och spetsverkan.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
visst låter det rätt om att fler Separerade ledare delar på fältet.
Men antalet matningsledare eller deras yta har jag inte ifrågasatt eller skilt på - det är ju fasta och inget man ändrar här.

Men du menar väl inte att man får en konstant ljusbåge som här utan avledning?
-Och den största avledningen bör väl ligga vid rotorenas ytterspetsar?
Annars hade helikoptern fungerat som en kondensator och bara laddats upp eller ur, en gång per kontakt-tillfälle.
 
A
man använder sprötet för att inte den statiska elektriciteten skall skada helikoptern
 
Det är bara strömmen för att kapacitiv ladda upp/ur helikoptern med nätfrekvensen. Samma sak som ger ljusbågar när man feånskiler en högspänningsbrytare. Ingen statisk elektricitet.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
tyvärr finns det inga piloter som håller med om detta
 
Då har de fel. Du får ingen ljusbåge när en helikopter hovrar nära marken. Däremot får du det när du närmar dig en högspänningsledning i en isolerad lift för att arbeta under spänning. Inte lika spektakulär som på filmen då korgens kapacitans är lägre.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vet inte om det är värsta precis men har litet dåligt samvete. Körde flistuggen igår och det gick väl litet tungt ibland. Maskinen stoppade efter ett tag av tung belastning. Visade sig att säkringen på 10A hade gått (diazed). Min lösning... att sätta dit en 13A säkring istället. Javisst det funkade fint... men jag vill inte berätta detta för min huselektriker som kommer på besök imorrn utan kommer att byta ut denna säkring illa kvickt mot en 10A säkring.

Vill inte höra mer om vad som ev kan hända... jag vet att det är obra.
 
  • Haha
helder
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte om det är värsta precis men har litet dåligt samvete. Körde flistuggen igår och det gick väl litet tungt ibland. Maskinen stoppade efter ett tag av tung belastning. Visade sig att säkringen på 10A hade gått (diazed). Min lösning... att sätta dit en 13A säkring istället. Javisst det funkade fint... men jag vill inte berätta detta för min huselektriker som kommer på besök imorrn utan kommer att byta ut denna säkring illa kvickt mot en 10A säkring.

Vill inte höra mer om vad som ev kan hända... jag vet att det är obra.
Ofta, men inte alltid, så fungerar en 13A till 1,5 mm2 ledning.
Nu hade du diazed, så det finns en faktor man ska ta hänsyn till som gör att FK i rör i isolerad träregelvägg inte klarar kraven på uppvärmning av ledarna. Men som klamrad kabel och FK i rör i betong och liknande så klarar en 1,5mm2 uppvärmningskravet.
Sen innebär köringen av en flistugg antagligen att det inte går max ström hela tiden och öht så går det ju inte så många timmar i taget, så uppvärmningen blir nog i praktiken inget större problem ändå.

Sen kan det eventuellt hänga på andra parametrar också, som har att göra med att den ledningen skulle vara ganska lång. Men det är kanske inte fallet för dig.

Så jag tycker inte det platsar så speciellt mycket i "värsta elkopplingen"! :cool:
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.