Börjat fixa med golvet, kamin hörnan.

Kamin storlek och klinker under och framför

Golvrenovering med markerad kaminhörna, tejpade konturer för klinkers på träparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tydligen var det tanken från början med, vi hade en stor ful plåt contura där tidigare.

Renoveringsarbete på golv med EPS-isolering och träreglar där kamin ska installeras.
Skapa konto

Frigolit borta och 30 mm EPS istället

Renovering av kaminhörna med nygjuten betong och träreglar i förberedelse för klinkerläggning.
Skapa konto

blir 20 mm flyt på detta och sedan klinkers.

• Gilla
P-plats och 9 till
  • Laddar…
Fortsätter med trallen och hoppas gå i mål i morgon. Simpel grundläggning; grävt bort grässvålen, lagt på duk, stenar och laskat bärlinor (om nu 45*95 räknas dit) och reglat med 45*95 och sedan 28*120. Köpte 4,8 m längder men lyckades mäta fel så det blev två sektioner i stället. Känns okej och läste nån rekommendation på att inte använda längre än 3,6 m - tröst för tigerhjärtat

• Uppbyggnad av trätrall under konstruktion, med bärlinor och reglar på duk och stenar, intill grönskande häck.
    Skapa konto
  • Grundläggning för trall med grävt bort grässvål, duk, sten och bärlinor av trä placerade över.
    Skapa konto
  • Pågående trallbygge med en simpel grundläggning, bärlinor och reglar synliga, intill en stenlagd gång och blomkruka.
    Skapa konto
  • Underarbete och påbörjad trallkonstruktion i en trädgård, med exponerade bärlinor, reglar och utlagda trallbrädor.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
T
Fick upp barnens pool :)

• Rund ovanmarkspool på träplattform med städverktyg och en blå hink i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Skruvade ihop ett par Ikea-byråer och skulle väl inte bry mig om att skriva en rad om det om jag inte blivit förundrad över världens små steg framåt:
  • Det var noll insexskruvar. Noll!
  • De runda metallhäktorna som man drar fast ”bultarna” med var numera av plast (det är inte så länge sen de var muttrar och bultarna var gängade).
  • Bakstycken monterades inte med små jävla nubb som...ja, fler svordomar. Istället var det små plasthäktor med ännu mindre plastkilar i (min förtjusning över det här motiverar hela inlägget; bra ingenjörat!).
  • Och sist men inte minst är alla så förtjusta i vita möbler att de bruna reades ut (det är förstås inte ett steg framåt, men bra för en sommaratugebudget).
Nymonterad brun Ikea-byrå i ett rum med blommig tapet och korg vid dörren.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
B
Riktigt less på rillade trallen som är en riktig smutssamlare så bestämt mig för att vända på den. Trallen har även legat lite tätt så det blivit en pöl, när det regnat, i den "misstänkta" sättningen där det är en svacka.
Kollar lite snabbt med 120 passet när trallen är borta och uppskattar det till 20mm. Lossa reglarna som sitter mitt för skon och hissar med domkraften, visar sig att det satt sig 35mm

Kvar är att skruva fast trallen, sedan är hälften kvar...

Demontage av rillad trall och träreglar lyfts med domkraft, vattenpass används för att bedöma nivåskillnader.
Skapa konto

En domkraft som lyfter en träregel på grusunderlag för att korrigera en svacka i ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Lagt mer klinker. Pust.
Delvis lagt klinkergolv med blå distanser på en uteplats, staplade plattor i förgrund.
Skapa konto

Fick lite hjälp idag.
Hund vilar på halvlagt klinkergolv med byggmaterial och verktyg runt omkring.
Skapa konto

Han var dock mest i vägen. Men han vill gärna vara nära Husse.

• Gilla
  • Älska
johel572 och 15 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Riktigt less på rillade trallen som är en riktig smutssamlare så bestämt mig för att vända på den. Trallen har även legat lite tätt så det blivit en pöl, när det regnat, i den "misstänkta" sättningen där det är en svacka.
Kollar lite snabbt med 120 passet när trallen är borta och uppskattar det till 20mm. Lossa reglarna som sitter mitt för skon och hissar med domkraften, visar sig att det satt sig 35mm

Kvar är att skruva fast trallen, sedan är hälften kvar...

[bild]

[bild]

Lustigt plintarna satt sig så pass. Hur djupt ner går de? Ingen mackadam/platta under?

B
Appendix Appendix skrev:
Lustigt plintarna satt sig så pass. Hur djupt ner går de? Ingen mackadam/platta under?
Vet inte hur det ser ut under eller hur lång de är... Var inte jag som göt dem. Förstärkte iaf med en 30x30-platta och regeöbot mellan två plintar. Tror de kommer funka

Börjat sätta klinkers i garaget.

Sektion av ett garage med nyutlagda mörkgrå klinkers och vit-grå väggar med synliga röranslutningar.
Skapa konto

Delvis lagda grå klinkersplattor på ett garagegolv med oavslutade kanter och vägg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
P-plats och 6 till
  • Laddar…
Lagd trall ligger. Även om allt inte gick som planerat. Trall som varierar i bredd med 2-3 mm påverkar i långa loppet. Därför blev det inte en hel bräda som avslutning. Att gera på plats med cirkelsåg verkade vara en bra idé. Det var också fel. Men annars blev det bra och doften av nylagt trä blandat med syren är rätt skön. I veckan eller till helgen blir det kjol, grus och utdragbart vindskydd. På sikt något med blommor kanske? Spånar på en idé som inbegriper vatten också.

• Nylagd trall med varierande brädbredder och en avslutande bräda inkapad i vinkel.
    Skapa konto
  • Nylagd trall på gräsmatta med verktyg och blomkruka, ojämn sista bräda synlig.
    Skapa konto
  • Nylagd trall med varierande brädbredd, verktyg och hörselskydd på en solig trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Fortsatt måla fönster, imorgon är det förhoppningsvis bara två kvar!
[bild]
[bild]
Vad lyssnade du på medan du målade? ;)

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
En spellista med framförallt Volbeat och In Flames (y)
Blev förresten klar också!
Bara två kvar nu!
Nyrenoverad fasad med mörka träpaneler, vita fönster, och ett rött fönster, med tegelsockel.
Skapa konto

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Rensat vidare :crysmile:

• Gångväg med kullersten, trätrapp till terrass och välskötta häckar i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag anser mig vara något av en pedant och kan lägga timmar på halvt meningslösa grejer, men att rensa mellan en hektar kullersten vet jag inte om ens jag hade gjort. :surprised: Snyggt blir det ju dock, så all cred till dig. :giggle:

Ramnemark Ramnemark skrev:
Kullersten rules. Att underhålla tar sin tid, men absolut värd den tiden säger jag som inte ens har några. Förbaskat snyggt i alla fall. Själv får jag drömma vidare om en skänk från ovan..Eller inte:dizzy:

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.