Började helgen med att byta nätverksuttaget i garaget, det Eljo Trend som satt där får flytta in och se lika ut som dom övriga i huset, blev ett Exxact i garaget, smidigt byte.
Nya Exxact nätverksuttag, verktyg och kartong på garagegolvet, byggprojekt i gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet nätverksuttag med synliga färgkodade kablar och Ethernet-portar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det varmt, väldigt varmt, poolen prioriteras.
Bild på en ovanmarkspool med grönt vatten omgiven av trätrall och blå poolkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aningen grön ton... Styrde upp rördragningen till och från poolen, tidigare har det legat lite hur som helst bakom poolen.
Renoverad rördragning för pool med filter, ventiler och kopplingar mot röd vägg och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viss förbättring iaf, lastpallarna ska bort på sikt också.
Även färgen på vattnet hade förbättrats till idag. ;)
Hand lyfter blå bubbelplastskydd nära kanten av en pool med klart, blåtonat vatten och trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pennybridge och 7 till
  • Laddar…
Fick för mig att vår altan är för liten så jag påbörjade en utbyggnad.
Kör väldigt mycket med att komma på lösningar under tiden istället för att planera innan.
Nu ska jag sova på saken hur trallen ska sågas mot stenarna.

Pågående utbyggnad av en trädäck altan nära stora stenar med skog i bakgrunden och en sopborste på trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under utbyggnad med träramverk och verktyg framför stora stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under utbyggnad av trädäck med verktyg, byggmaterial och partiellt byggt staket mot stenig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Passar även på att byta modell på räcket till en stabilare konstruktion.
Träaltan under konstruktion med delvis monterat nytt trä-räcke och utsikt över fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Och jag som trodde att yxan hade fått nog sedan sist, men icke! det var bara att fortsätta låta den få styra mina hugg så att det blir någon ordning på det hela. Det har nästan blivit en hel soppåse till slut med timmervägg. Innan det var dags för att få till ett vangstycke var jag tvungen att få till ett underlag att sätta mallen på och det med ett par reglars hjälp.
En rödfärgad timmervägg med uppritad mall för vangstycke monterad på reglar, inomhusbyggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och självfallet bör det vara nössonär rakt i hela längden och med hjälp av överblivna golvbitar så fixade det sig.
Nysågat träregel monterat mot en gammal timmervägg, förberedelse för vangstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På "reglarna" skruvades fast en OSB som sattes i lod och på den drogs måtten upp från ritningen och denna OSB kommer att utgöra mall för det kommande vangstycket. Det syns lite dåligt var stegen kommer men de existerar likväl.
OSB-mall fastskruvad på en timrad vägg för att forma vangstycke i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår bara två sidor till, där den ena väggen är ur lod, men det ska nog ordna till sig ändå. Den tredje väggen är dessvärre redan färdig så där får jag modifiera lite med en improvisation. vi får väl se hur det kommer att arta sig med det!
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Fick för mig att vår altan är för liten så jag påbörjade en utbyggnad.
Kör väldigt mycket med att komma på lösningar under tiden istället för att planera innan.
Nu ska jag sova på saken hur trallen ska sågas mot stenarna.

[bild] [bild] [bild]
Det kommer att bli riktigt snyggt med direktanknytning mot naturen och stenarna, men där blir det väl ändå inget räcke?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
maah maah skrev:
Fick för mig att vår altan är för liten så jag påbörjade en utbyggnad.
Kör väldigt mycket med att komma på lösningar under tiden istället för att planera innan.
Nu ska jag sova på saken hur trallen ska sågas mot stenarna.

[bild] [bild] [bild]
Vad underbart att ha hela familjen stentroll sovandes vid altanen! :love: Märks det att jag är mamma till 3 tjejer, Frost har inte visats EN gång här hemma. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag anser mig vara något av en pedant och kan lägga timmar på halvt meningslösa grejer, men att rensa mellan en hektar kullersten vet jag inte om ens jag hade gjort. :surprised: Snyggt blir det ju dock, så all cred till dig. :giggle:
Jag hoppas det håller ett par år utan att behöva rensa för mycket. Det har blivit runt 5 skottkärror med sand/jord/gräs :)
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Började helgen med att byta nätverksuttaget i garaget, det Eljo Trend som satt där får flytta in och se lika ut som dom övriga i huset, blev ett Exxact i garaget, smidigt byte.
[bild] [bild]
Har hört om Exxact innan men det där såg ju absurdt lättmonterat ut. :love:
Vad har du för patchpanel sen? Skulle ju vara trevligt med något lika lättjobbat på "andra sidan".
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad underbart att ha hela familjen stentroll sovandes vid altanen! :love: Märks det att jag är mamma till 3 tjejer, Frost har inte visats EN gång här hemma. :crysmile:
Vad är det man brukar säga, män gör män!

/ Pappa till två döttrar
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Jag hörde att en riktig man klarar mer än en kvinna i sitt liv!
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det kommer att bli riktigt snyggt med direktanknytning mot naturen och stenarna, men där blir det väl ändå inget räcke?
Nej det blir inget räcke vid stenarna. Men jag kanske måste barnsäkra det på nåt sätt senare.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Har hört om Exxact innan men det där såg 19-patchpanel-utp-cat.-6-24-portar-p38613
för patchpanel sen? Skulle ju vara trevligt med något lika lättjobbat på "andra sidan".
Den har setat i källaren några år nu, men jag är rätt säker på att det är denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/...ing/19-patchpanel-utp-cat.-6-24-portar-p38613

Passar bra i ett fläktskåp? från IKEA. :cool:

För förtydligande, närbilden på uttaget är på det Trend som flyttar in, Exxact kom med lösa kontaktstycken som monterades verktygslöst på vardera tp-kabeln.
Har bättre bild i telefon (y)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Den har setat i källaren några år nu, men jag är rätt säker på att det är denna:

[länk]

Passar bra i ett fläktskåp? från IKEA. :cool:

För förtydligande, närbilden på uttaget är på det Trend som flyttar in, Exxact kom med lösa kontaktstycken som monterades verktygslöst på vardera tp-kabeln.
Har bättre bild i telefon (y)
Actassi-pluggen har varit standard i flera år :)
 
Inte jag men takbytarna. Hej då svarta betongpannor.
Kran vid takomläggning tar bort svarta betongpannor från hus i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyftkorg hängandes från kran mot blå himmel, används troligtvis för takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Actassi-pluggen har varit standard i flera år :)
Det kan jag tro, skräckinjagande när förpackningen öppnades men väldigt trevlig att jobba med. (y)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.