300 372 läst · 1 096 svar
300k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Wow. Förutom den senaste veckan har vi haft det riktigt varmt och gott här i Skåne och det ska tydligen fortsätta så.Jonas Persson skrev:
Jag ska lägga sista lagret armering ikväll och stämpa imorgon. På onsdag gjuter vi.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Ja vi har tänkt skaffa en sån. Är det bara att köpa vilken som helst eller är det några speciella finesser man måste ha?Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Du vet hängslen och livrem...
Bytte ut poolen 2016-17. Den gamla hade solfilm och inget mer. Den nya har ett riktigt tak då solfilm håller smutsen borta tills du täcker av poolen eller när det regnar...
Solfilmen inköptes förra sommarem av två skäl.
Bytte ut poolen 2016-17. Den gamla hade solfilm och inget mer. Den nya har ett riktigt tak då solfilm håller smutsen borta tills du täcker av poolen eller när det regnar...
- Den håller värmen bättre. Viktigt i det köldhål jag bor i, växtzon 4 som i Härnösand fast jag har 45 km till Sthlm city. Vi håller poolen igång april - oktober och jag tror att vi äntligen är igenom frostnätterna. Den senaste var i helgen. (Trots det 23 C°)
- Var helt övertygad om att jag hade läckage i poolen förra sommaren. Temperaturen pendlade mellan 30-32 C° beroende på väder. Pumpen gick inte mycket under högsommaren. Det visade sig att avdunstningen var boven, inte en läcka och det kändes sådär att tömma vår brunn på 300l vatten varje vecka. Med solfilm är avdunstningen nära noll.
Har du fäst avloppsröret på något sätt?Jonas Persson skrev:Du vet hängslen och livrem...
Solfilm är hopplös att rulla ut på egen hand. Löste det med ett vanligt avloppsrör och två ändproppar för slätända. Var bara noga med att filmen sitter rakt och du rullar undan filmen på 20-30 sekunder.
- Den håller värmen bättre. Viktigt i det köldhål jag bor i, växtzon 4 som i Härnösand fast jag har 45 km till Sthlm city. Vi håller poolen igång april - oktober och jag tror att vi äntligen är igenom frostnätterna. Den senaste var i helgen. (Trots det 23 C°)
- Var helt övertygad om att jag hade läckage i poolen förra sommaren. Temperaturen pendlade mellan 30-32 C° beroende på väder. Pumpen gick inte mycket under högsommaren. Det visade sig att avdunstningen var boven, inte en läcka och det kändes sådär att tömma vår brunn på 300l vatten varje vecka. Med solfilm är avdunstningen nära noll.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jag har en "enkel" Zodiac och du behöver inget mer än det. Men de är som med mycket annat i poolbranschen överprisade. Vill minnas att den kostade 13 000, men jag fick loss den för en bråkdel av det priset.Katarsis skrev:
Resultatet är att allt jag använder är den, veckoklortabletter och vattentestaren. Inga kvastar, håvar mm.
Averkade flera stycken testsystem innan jag fann en modell som gav samma svar vid direkt efterföljande prov. Autocheck 15 från Pahlén.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Vi brukar bara lägga den längs med ena långsidan. Den är bara 300 mm i dia, så den tar inte så mycket plats om du vill springa runt poolenKatarsis skrev: