25 706 läst · 115 svar
26k läst
115 svar
Värt pengarna att ta in företag för aircondition? 45-50.000kr
Luftbatteri som slingan ner i bergvärmekollektorn får passera ?Hällvetet skrev:Hej
har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.
Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.
45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?
idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
Du drar inga ventrör utan vanliga koppar eller pexrör till en eller flera fläktkonvektorer. Beroende på var i huset och hur krånligt det är att komma dit styr ju prisbilden. Likadant som det är med luft luftare. Vi försöker styra så att fläktkonvektor tex sitter i ett allrum uppe som kan vara centralt på övervåning så den sprider sig på hela övervåningen så alla sovrum får lite var om man nu har den planlösningen. Jag tycker prisbilden borde vara i närheten av samma pengar som du hade på luft luft.
Vad har ni för bergvärmepump? Kan ni köpa till tillbehör som ger kyla istället?Hällvetet skrev:Hej
har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.
Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.
45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?
idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
Fanns till min Thermia G3
Vår övervåning blev het på somrarna, värt varenda krona med AC då.
Har försökt hitta lite info, men är lite svårt. Har min bergvärmepump i pannrummet i källaren. Bredvid pannrummet finns murstocken med ”lediga” kanaler, kan man gå upp till vinden med rör (isolerade?) och sätta en konvektor i taket på ovanvåningen (här finns 3st sovrum, kök/vardagsrum/matsal i hyfsat öppen planlösning)?
Vad behöver jag komplettera med för att få frikyla? Klarar vilken rörmokare som helst av att installera?
Har en Thermia Diplomat optimum 10rf. Knappt 100kvm på ovanvåningen som behöver kylas ned. Rätt stora fönsterpartier i öst/väst. Blir rejält varmt inomhus när solen står på.
Vad behöver jag komplettera med för att få frikyla? Klarar vilken rörmokare som helst av att installera?
Har en Thermia Diplomat optimum 10rf. Knappt 100kvm på ovanvåningen som behöver kylas ned. Rätt stora fönsterpartier i öst/väst. Blir rejält varmt inomhus när solen står på.
Jag ser då inga hinder att gå igenom murstocken med isolerade rör. Det är ju vanlig rördragning så borde ju vilken rörmockare som helst kunna göra det eller för den delen hemmapulare. Förutom rör å kopplingar så är dom "stora" grejerna cirkpump, typ magnetventil ( som båda styrs av när fläktelement startar å stoppar) å självklart fläktelement med stort kyleffektM Matkap skrev:Har försökt hitta lite info, men är lite svårt. Har min bergvärmepump i pannrummet i källaren. Bredvid pannrummet finns murstocken med ”lediga” kanaler, kan man gå upp till vinden med rör (isolerade?) och sätta en konvektor i taket på ovanvåningen (här finns 3st sovrum, kök/vardagsrum/matsal i hyfsat öppen planlösning)?
Låter ju som att förutsättningarna borde vara hyfsade då. Vart införskaffar jag allt detta då?V Vector skrev:Jag ser då inga hinder att gå igenom murstocken med isolerade rör. Det är ju vanlig rördragning så borde ju vilken rörmockare som helst kunna göra det eller för den delen hemmapulare. Förutom rör å kopplingar så är dom "stora" grejerna cirkpump, typ magnetventil ( som båda styrs av när fläktelement startar å stoppar) å självklart fläktelement med stort kyleffekt
I runda slängar, hur mycket går dessa ”stora” prylar på?
Nu är jag inte säljare så jag har inte jättekoll på priser men.... magnetventil el liknande 1500-3000. Cirkpump 1500-4000. Fläktelement 4000-10000. Nåt sånt om inte nån annan har andra idéerM Matkap skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bra val!P Pluddo skrev:
När vi köpte vår värmepump, en Mitsubishi, gick vi på ljudnivån.
19 dB på tystaste läget, och den värmer hela huset utan att störa.
Det är nog faktiskt helt omöjligt att göra det på en halvtimme. Tror det snabbaste nymontage jag gjort med 2 personer är 1,5 timme och det var mkt snabbt. Finns ingen chans att göra ett korrekt arbete på den tiden du beskriver. Dels med tanke på att den nya pumpen ska vakuumsugas iaf 30 min efter att installationen är färdigställd samt därefter ska gasen släppas på och pumpen ska funktionstestas. Normalt standardmontage gör jag på ca 2,5-3 timmar.Appendix skrev:
Källan är erfarenhet, att man får vad man betalar för samt att dessa snabbkopplingar verkar ha enK Kjol skrev:
mycket hög tendens att läcka. Då står man helt plötsligt med en faktura på 2-3000kr för att fixa
den billiga pumpen som inte är så billig längre. Rent generellt brukar fläktmotorer samt
kompressorer i dessa varuhuspumpar var ganska dåliga. Men självklart finns det undantag.
Har en bekant vars Jula eller vad det nu var för varuhus, har rullat fint i 11 år.