25 732 läst · 115 svar
26k läst
115 svar
Värt pengarna att ta in företag för aircondition? 45-50.000kr
För att installationen skall vara godkänd krävs det att certifierad installatör utför montaget. Man får inte göra några ingrepp i köldmediekretsen utan cert. Du får göra allt utom att dra kopparrören och driftssätta i praktiken!MrJay skrev:
Låter som när man gör elinstallationer själv, någon med behörighet skall bara ”koppla in”. Men kopparrör låter gammeldags, jag antar att PEX funkar lika bra?J Joakim Toll Åberg skrev:
Vacuum skall sugas tills vacuummetern säger att det är färdigt.J Joakim Toll Åberg skrev:Det är nog faktiskt helt omöjligt att göra det på en halvtimme. Tror det snabbaste nymontage jag gjort med 2 personer är 1,5 timme och det var mkt snabbt. Finns ingen chans att göra ett korrekt arbete på den tiden du beskriver. Dels med tanke på att den nya pumpen ska vakuumsugas iaf 30 min efter att installationen är färdigställd samt därefter ska gasen släppas på och pumpen ska funktionstestas. Normalt standardmontage gör jag på ca 2,5-3 timmar.
Frikyla går att köra med Pex så vitt jag vet, går AC? Vi kommer att ha utedelen 20m från huset inuti ett specialskjul och 4 innedelar i form av takkassett och vägmonterade delar (dold installation då vi bygger nytt). Kulvert mellan huset och utedel.J Joakim Toll Åberg skrev:
Nej, pex går inte. Det är koppar eller en speciell typ av flexslang som finns att använda numera. Förmodligen är slangen otroligt dyr dock. Det jag pratar om är alltså DX kyla. Du kan använda ett vätskekylaggregat och köra spritlösning i pex och använda fläktkonvektorer att kyla huset.MrJay skrev:
Redigerat: