25 856 läst · 115 svar
26k läst
115 svar
Värt pengarna att ta in företag för aircondition? 45-50.000kr
Ja, absolut. Att trolla gällande AC-montering är något utav en passion för mig. Eller så minns man inte exakt all teori från en utbildning man gick för väldigt länge sedan?Appendix skrev:
Jag minns inte heller all teori, det fina är att man behöver inte minnas, vacuummetern säger när man är klarJ Joakim Toll Åberg skrev:
Pex är inte aktuellt med köldmedium, ej heller att ha en utedel i ett rum, det är stora mängder luft som krävs för att kyla kondensorn.
Här är ett bra ställe att handla installations prylar till LLVP
https://www.varmepumptillbehor.se/kylror.html
Men som sagt var , man ska ha körkort för att installera
https://www.varmepumptillbehor.se/kylror.html
Men som sagt var , man ska ha körkort för att installera
Är det rörmokare eller kyltekniker som utför sånt arbete?
Fasiken, då ska man försöka få tag i en seriös och prisvärd hantverkare som kan installera komfortkyla från bergvärmen.
Vill helst dra alla slang själv så han kan komma och binda ihop prylarna...
någon som kan rekommendera firma i Stockholm?
Fasiken, då ska man försöka få tag i en seriös och prisvärd hantverkare som kan installera komfortkyla från bergvärmen.
Vill helst dra alla slang själv så han kan komma och binda ihop prylarna...
någon som kan rekommendera firma i Stockholm?
split utrustning med köldmedierör som man själv skruvar/löder ihop = provtryckningskrav !Hällvetet skrev:
Färdiga rör/slang som är prefab, med färdiga anslutningar mot värmepumpen och som är tryckprovade från fabrik, där behövs inte tryckprovningen, däremot naturligtvis evakuering på rätt sätt.
Du har en Thermia ,kolla upp Thermia ÅF i Stockholm. Alla dessa klarar det du vill. Du behöver inte en Kyltekniker för att installera frikyla, du kan göra det själv om du är lite händig.Hällvetet skrev:
Har frikyla från en thermia men det är inte den som skapar ngn kyla. Man gör en avknoppning från inkommande Bergvärmerör (har jag för mig) och upp till en fläktkonvektor, drivs med en circpump. Ngn postade kopplingsschemat ovan.
ju större konvektor ju mer kyla, min kyler ner hela övervåningen om den får gå en dag. Kostar att driva circpumpen och konvektorn drar lite men du värmer upp borrhålet.
enklast att dra ledningarna utanpå huset. Ett jobb en VVS-are fixar. Glöm inte isolera rören väl, speciellt genom väggen. Bör vara ngn som kan värmepumpen dock pga tömning och luftning och jag hade Inte klarat det själv. 15 papp gick det på
ju större konvektor ju mer kyla, min kyler ner hela övervåningen om den får gå en dag. Kostar att driva circpumpen och konvektorn drar lite men du värmer upp borrhålet.
enklast att dra ledningarna utanpå huset. Ett jobb en VVS-are fixar. Glöm inte isolera rören väl, speciellt genom väggen. Bör vara ngn som kan värmepumpen dock pga tömning och luftning och jag hade Inte klarat det själv. 15 papp gick det på
När installerade du? Var bor du? Vad har du för konvektor, vägg eller tak och vilken storlek? Hur stor är övervåningen? Vilken firma anlitade du? Tusen frågor, jag vet!ZNK skrev:Har frikyla från en thermia men det är inte den som skapar ngn kyla. Man gör en avknoppning från inkommande Bergvärmerör (har jag för mig) och upp till en fläktkonvektor, drivs med en circpump. Ngn postade kopplingsschemat ovan.
Allt det här tjatet om frikyla gör mig sugen själv. Har ju bergvärme med en NIBE 1245, 4år gammal och hade velat ha ett bra sätt att kyla ner framförallt våra sovrum. Är enplanshus med lösull på vinden så det borde ju vara ganska enkelt (tycker jag iaf?) att dra upp rören på vinden och vidare till varje sovrum.
Mellan tummen och pekfingret, vad snackar vi om för pengar för att installera frikyla och 2st konvektorer (heter det så?). 20? 30? 40?
Mellan tummen och pekfingret, vad snackar vi om för pengar för att installera frikyla och 2st konvektorer (heter det så?). 20? 30? 40?
skickar pm till digHällvetet skrev:
Jag har tagit in offert från dem också en gång i tiden. Dem är dyra. Jag skulle installera en Caldo X Daikin och det skulle kosta mig 28 k... ish (minns inte). Men dyra var dem iaf. Jag startade en tråd om LLVP från intagande offerter till installation för att jämföra och döda lite myter.Hällvetet skrev:Firman heter LUFTMILJÖBUTIKEN ligger på Birger Jarlsgatan i Stockholm och verkar seriösa, trevlig säljare ialf.
Den är en sån där! han räknade med ca 21m kabeldragning (600kr/m).
detta är med 2st Wi-Fi enheter också.
Däremot måste jag ordna med själva el installationen själv.
ville först köpa en och installera den själv, men enligt säljaren så får man inte göra det utan man måste ha behörighet.
Föreslog då att jag ville göra så mycket som möjligt själv men icke.
45k är efter rot, de ville ha 51 innan.
Det är bara att jaga vidare. Jag vet att 2015, kostade et muli-split som en dubbel installation. Tror det var 28k för singel och 40 eller 45 för multi... dvs samma pris som du.
Som sagt, jaga vidare och jämför. Kolla polarpumpen... men man kan få en taskig installatör på köpet.
Förra sommaren, Huddinge, aggregat Aermec (monterat på vägg ovan fönster) men det finns golvaggregat hos tex rinkaby. Firman skulle jag inte rekommendera då det var en egenföretagare som gjorde en rätt ful installation som jag fick efterisolera och snygga till. Övervåning är 90 kvm öppen planlösning - obs kylan når inte avlägsna rum.M Matkap skrev: