sunnis sunnis skrev:
Att ha en innedel för ett sovrum är ganska overkill och blir väldigt dragit, när det är som varmast ute så behöver AC gå dygnet runt, det orkar man inte i ett sovrum med ljud
Jag var rätt mycket i Florida i jobbet förr.
Jobbade på ett företag ute på bonnvischan, och bodde oftast på ett motell i närheten.
Så när jag kom "hem" från jobbet vid 4, 5-tiden gick jag först upp till rummet (det var typ loftgång 2 vån) och slog på ACn. Tog sedan ut en öl ur kylen och gick ner till poolen med en tidning eller bok.
Och medan jag satt där och njöt av tystnaden och lugnet och såg solen gå ner, kyldes rummet ner.
Så när jag gick upp stängde jag av ACn, ringde lite, mejlade och duschade och sedan lade mig för natten. Då var rummet svalt och skönt och tyst.
Så nog kan det funka med AC i sovrummet. Den behöver ju inte gå dygnet runt.

• Gilla
Snicklas och 11 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vart då ifrån?
Jag köpte från ett företag i Partille förra året, finns massor av aktörer så googla.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi installerade LLVP i sovrummet för 2 år sedan för kyla under varma sommarnätter. Underbart att under den varmaste sommardagen kunna kyla ner sovrummet (ca 25 m2) till 18 grader på mindre än 2 timmar. Valde en mindre Panasonic NZ35TKE. 15" installerat och klart.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
J
Det är monteringsarbetet som gör att priset drar iväg. Personer som inte arbetar med detta underskattar gärna jobbet med att dra 2 isolerade kopparrör, fyrledarkabel samt dräneringsslang. Priset per meter är inte en kabel utan innefattar ovan nämnt samt arbetskostnaden fördelat på detta. Ganska ofta kommer kunder med mer eller mindre orimliga ”lösningar” på hur rör skall dras, och utedelar skall placeras i förhållande till innedel.

Men visst, billigt är det inte. Du köper 2 st singelsplit med 5 års garanti och dubbla kyleffekten för halva pengen om montaget är rimligt rörlängdsmässigt.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
ville först köpa en och installera den själv, men enligt säljaren så får man inte göra det utan man måste ha behörighet.
Föreslog då att jag ville göra så mycket som möjligt själv men icke.

45k är efter rot, de ville ha 51 innan.
Köp två LLVP med snabbkopplingar på Jula och installera själv. Brukar kosta runt 6000 kr med jämna mellanrum.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/

https://www.byggahus.se/forum/threads/luftvaermepump-med-snabbkoppling-helt-borta-nu-eller.324769/

• Gilla
Exkroken och 2 till
  • Laddar…
A
Hej

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
Har du bergvärme så kör frikyla

Offerten kommer troligtvis hamna i samma spann beroende på utförande men gratis i drift.

Att svara på din fråga så låter det väl inte helt orimligt pga 2 innedelar

• Gilla
Tmy och 2 till
  • Laddar…
J
Det är en usel idé eftersom deras pumpar är riktigt dåliga. Tror inte det är tillåtet att installera själv längre heller, ens med snabbkopplingar.

M MLindstrom skrev:
Köp två LLVP med snabbkopplingar på Jula och installera själv. Brukar kosta runt 6000 kr med jämna mellanrum.

[länk]

[länk]

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Joakim Toll Åberg skrev:
Det är en usel idé eftersom deras pumpar är riktigt dåliga. Tror inte det är tillåtet att installera själv längre heller, ens med snabbkopplingar.
Varför är dom dåliga?

J Joakim Toll Åberg skrev:
Om man vill rätta sig helt efter lagen så kan han i alla fall göra 90 % av arbetet själv och sedan låta någon auktoriserad koppla och läckagetesta för en tusenlapp eller två.

Huruvida maskinen är bra jämfört med andra fabrikat låter jag vara osagt.

J Josth skrev:
21 m kabel-/rördragning är verkligen mycket. Jag skulle noga se efter om det går att använda två standardmodeller med utedelarna på olika sidor av huset för att minska rördragningen och få ner totalpriset en del.
Detta bör vara en bättre lösning
Vi har en utedel samt två innedelar på jobbet, och dom har aldrig fått det att fungera

Finns det ingen tillsats att köpa till bergvärme så man kan använda kyla?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C Calore skrev:
Frikyla är överskattat, det kostar som en LVVP men ger mindre kyla
Väldigt låga driftkostnader dock.
Vår frikyla drar strax över 100W vid full fart och ger svalka i hela huset.
Vi har en takhängd fläktkonvektor i ett rum på övervåningen och den svala luften ”rinner” nedför trappen så det blir svalt även på nedervåningen.
En av de bästa investeringar jag gjort. Installerade själv med hjälp av min rörmokarsvåger.

C crazytok skrev:
Varför är dom dåliga?
Källa på att fabrikatet är dåligt tack

Jag har aldrig sagt att dom är dåliga.. :rolleyes:

Hej

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
NEJ!!! det är ocker, i min stuga jag hade i Spanien fick jag installerat en lufvärmepump för svalka dock ingen slangdragning, den kostade med installation 5000 kr!!! nästan exkat lika lät jag installera i mitt hus med liknande effekt etc den kostade 20000 kr!!!. räkna på deras timpenning så ser du om det är realistiskt, annars kostar en golv/bordsfläkt några hundringar :) byggbranchen är ful!! fick kostnadsförslag/offert på takbyte på min stuga, 80 m2?? och stugans golvyta är 26?? när jag ifrågastte fick jag väldigt konstigt svar då dom i sin reklam påstod att allt ingick i deras m2 pris, bla byggställning, verktyg och försäkringar, näe usch och fy ilka fulspel och dom stjäl den värdeökning man kunde gjort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.