300 438 läst · 1 096 svar
300k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Ingen risky, du har gjort en ypperlig stämp på insidan och kommer inte att flytta sig om du bara fyller och inte paddar, sen kanske du ska ha lite slangar i marken med. Det är långsidorna som är känsligast, det går även att ställa reglar som slås ner lite i botten och en regel mot en "" pinne "" i marken som mothåll uppe. Det är inga stora krafter som behövs för att hålla emot. Bara så att det inte vill börja ge sig.Katarsis skrev:
Vill bara förtydliga. Hade du återfylla när Thermoblocken är utan betong?J jonaserik skrev:Ingen risky, du har gjort en ypperlig stämp på insidan och kommer inte att flytta sig om du bara fyller och inte paddar, sen kanske du ska ha lite slangar i marken med. Det är långsidorna som är känsligast, det går även att ställa reglar som slås ner lite i botten och en regel mot en "" pinne "" i marken som mothåll uppe. Det är inga stora krafter som behövs för att hålla emot. Bara så att det inte vill börja ge sig.
Jag har inget utanför min poolvägg, ( det är lecablock och den står i sin tur som i en balja som är stödmur i suteräng.och 20 cm frigolit på utsidan poolvägg ).. Det är halva poolen som är under mark och där är 20 cm isolering med platon utanpå. Det med återfyllningen är bara erfarenhet i arbetet, som MathiasS säger är det bra att bara fylla en bit så inte det blir för mycket tryck från utsidan, men det brukar inte hända något som trycker i väggen om man inte paddarKatarsis skrev:
Man kan ju tänka så hör också....
nu har du limmat allt, säkrat de känsligaste ställena. Det viktigaste är ju att ev utströmmande betong inte hamnar i poolen. Tror det ör lite onödigt att staga utvändigt faktiskt.
nu har du limmat allt, säkrat de känsligaste ställena. Det viktigaste är ju att ev utströmmande betong inte hamnar i poolen. Tror det ör lite onödigt att staga utvändigt faktiskt.
Där ser man. Jag trodde du var hängsle och livrem-typen?! Vad gör jag om det spricker på utsidan då? Låter det rinna ut?MathiasS skrev:
Jag har aldrig gjort något liknande innan och vill ju väldigt gärna att det blir lyckat.
då har man en osb skiva redo.Katarsis skrev:
också ser man till att fylla i omgångar med brinntid mellan så rinner det inte ut.....
Vad ska spricka ? Betongen ska väl inte släppas från 10 m , då kan det hända saker, troligtvis så kommer det att fyllas ca 30 cmKatarsis skrev:
i början och gå runt till nästa varv, då sätter sig det första.så formen står stadigt kvar. Man fyller aldrig massor på en gång, det ska hinna rinna ner mot botten hela tiden.