418 999 läst · 2 056 svar
419k läst
2,1k svar
Gardena R40li
Ställ den i laddaren och aktivera quick check-menyn (lång tryck på 0) därefter kan du avläsa laddström och batterispänning. Kan ge en ledtråd till om den tar laddning osv.F frav skrev:Hej!
Föräldrahemmets R40Li (2012) har börjat spöka. Den har gått som en klocka sedan installation juni 2013. Ett batteribyte samt f/w-uppdatering inför säsong 2018, nytt original batteri som har högre kapacitet och det har fungerat fint 2018, 2019 samt även i år 2020. Elkabeln mellan laddstation och laddare byttes 2019 mot en förtennad, då original var ren koppar som ärjat sönder.
Igår ska det börjat strula. Klipparen gick inte ut enligt schema. Det ska försökts aktivera den genom kontrollpanelen. Klipparen gick då ut och in i laddstation 3ggr. Provade köras i manuellt läge, vilket gick en kort sträcka, stannade, sedan ska den sagt "Låg batterinivå". Kontrollpanelens display släcktes.
Kontaktytorna är rengjorda på robot och laddstation.
Det klickar inte när roboten sätts i laddstationen, vilket det väl brukar när laddningen aktiveras.
Power knappen 0/1 i "rumpan" ska vara på (1).
Laddstationen lyser grönt.
Någon som har en gissning på vad som kan ha hänt? Har modelltypen med dess syskon något typfel?
Har sett exempel på att kablarna ut till laddblecken har ärgat av
När den står i laddstationen så har den ett minus värde på f-signalen när den stod ca 1 meter framför så hade den minus värde på guide signalen. Testade att rulla den längs med guide kabeln från lade stationen och ca 1,5 meter ifrån får jag ett plus värde och fortsätter jag rulla den så blir det minus igen. ska man testa att dra en ny guideslinga ?
Hej etompau,
Två olika med alias som börjar på "f". fidde91 har nog något annat tjall.
Hur som. Att börja med att kolla i "0" menyn är svårt när det är helt släckt och strömlöst.
Felsökning:
Har nu varit på plats och testat den "döda" R40Li. Har en granne med R70Li som jag använde som "motspelare".
R40Li är "livlös" när jag kom på plats. Display helt släckt.
Laddplattan lyser grönt.
Multimetermätning på laddplattans metallbleck ger ca 21v.
1/0 switchen är = 1. Gör ingen skillnad att toggla den 1-0-1.
Tog ut R40Li batteriet och monterade i R70Li. Ställde R70Li i dess laddplatta. Batteriet laddar där med ca 1400mAh.
Tog det laddade R70Li batteriet och monterade i R40Li. R40Li startar upp. Långtryck på "0" & batterimeny. Laddar ur med -60mAh utanför laddare.
Ställer R40Li i R40Li laddplatta, fortsätter med ca -60mAh.
Ställer R70Li i R40Li laddplattan. Börjar ladda ca 900mAh några sekunder sen "skakar" R70Li och slutar ladda. Antar att den gör så p.g.a. fel laddplatta som den inte är synkad med.
Ställer R40Li i R70Li laddplattan. Fortsätter ladda ut med ca -60mAh.
Min slutsats av detta är att R40Li laddare, kablage, laddplatta, batteri är = OK. Men något internt inne i R40Li inte verkar fungera. Vad finns det innanför skalet som kan ge upp? Kablage, kontakt, laddmodul?
Två olika med alias som börjar på "f". fidde91 har nog något annat tjall.
Hur som. Att börja med att kolla i "0" menyn är svårt när det är helt släckt och strömlöst.
Felsökning:
Har nu varit på plats och testat den "döda" R40Li. Har en granne med R70Li som jag använde som "motspelare".
R40Li är "livlös" när jag kom på plats. Display helt släckt.
Laddplattan lyser grönt.
Multimetermätning på laddplattans metallbleck ger ca 21v.
1/0 switchen är = 1. Gör ingen skillnad att toggla den 1-0-1.
Tog ut R40Li batteriet och monterade i R70Li. Ställde R70Li i dess laddplatta. Batteriet laddar där med ca 1400mAh.
Tog det laddade R70Li batteriet och monterade i R40Li. R40Li startar upp. Långtryck på "0" & batterimeny. Laddar ur med -60mAh utanför laddare.
Ställer R40Li i R40Li laddplatta, fortsätter med ca -60mAh.
Ställer R70Li i R40Li laddplattan. Börjar ladda ca 900mAh några sekunder sen "skakar" R70Li och slutar ladda. Antar att den gör så p.g.a. fel laddplatta som den inte är synkad med.
Ställer R40Li i R70Li laddplattan. Fortsätter ladda ut med ca -60mAh.
Min slutsats av detta är att R40Li laddare, kablage, laddplatta, batteri är = OK. Men något internt inne i R40Li inte verkar fungera. Vad finns det innanför skalet som kan ge upp? Kablage, kontakt, laddmodul?
Har nu skruvat isär klipparen och det är minus ringkabelskon på "588 95 09-01 KABLAGE KPL" som skruvat loss sig och ärgat.
Ref. 24 i denna lista.
https://shopcdn2.textalk.se/shop/7172/art8/25832108-8a9117-Reservdelslista_Gardena_R40Li_-_2018.pdf
Ref. 24 i denna lista.
https://shopcdn2.textalk.se/shop/7172/art8/25832108-8a9117-Reservdelslista_Gardena_R40Li_-_2018.pdf
Ja nu e det rock n roll igen
Kass konstruktion från HQ. Sitter en pappbricka mellan skruv och ringkabelsko. Denna bricka murknar med tiden då det är totalt öppet för omvärlden. Då blir det glapp. Samt ärgar i massor. Lägger sig fullt med gräsklipp och fukt rakt över dessa skruvar.
Kass konstruktion från HQ. Sitter en pappbricka mellan skruv och ringkabelsko. Denna bricka murknar med tiden då det är totalt öppet för omvärlden. Då blir det glapp. Samt ärgar i massor. Lägger sig fullt med gräsklipp och fukt rakt över dessa skruvar.
F Fidde91 skrev:
Vad menar du med längst bort?
Tolkar din beskrivning som att klipparen vid hemgång, stannar på normalt avstånd från laddaren men den påbörjar aldrig sin vändning?
Klipparen ska enl. manual, inleda vändningsrutinen när F-signalen har värdet 85-100 (positivt värde).
ca: 30 meter ifrån laddstationen.E etompau skrev:
Klipparen gör vändningen precis innan laddstationen men ist för att backa åker den fram. Efter några försök så står det att laddningsstationen är blockerad. /Fidde
F Fidde91 skrev:
OK, har uttömt mina idéer. Kanske har något tagit skada eller blivit felmonterat efter att du demonterade maskinen eller något annat odefinierbart har skett med inst. och rep. av guidekabel.
Det verkar väldigt skumt detta, det lutar åt börja med att dra nu guide kabel. Om felet kvar står så får jag kolla laddningsstationen. Återkommer när det är löstE etompau skrev:
F Fidde91 skrev:
Har du gott om kabel så kan du göra ett testområde innan du ger dig på hela guidekabeln.
Dock har jag svårt att se att guiden skulle vara orsak till detta. Svårt att misslyckas med dragning och inkoppling imho.
Gjorde en grundlig genomgång av laddningsstationen idag.
Skruva isär precis allt och gjorde en ordentlig tvätt (all elektronik bort tagen) För att sen sen bygga ihop stationen del för del.
Då upptäckte jag att f-kabeln under laddningsstationen inte låg i sitt spår, samt att kabeln till laddningsblecket (+) var av.
Gjorde alla åtgärden, och testa igen.
Samma fel kvar står.
När klippan skulle hitta hem så fick jag dessa värdena. Då var klippan 30 m från laddningsstationen.
Jag funderar på om sensor kretskortet kan ha något med detta att göra ?
/Fidde
Skruva isär precis allt och gjorde en ordentlig tvätt (all elektronik bort tagen) För att sen sen bygga ihop stationen del för del.
Då upptäckte jag att f-kabeln under laddningsstationen inte låg i sitt spår, samt att kabeln till laddningsblecket (+) var av.
Gjorde alla åtgärden, och testa igen.
Samma fel kvar står.
När klippan skulle hitta hem så fick jag dessa värdena. Då var klippan 30 m från laddningsstationen.
Jag funderar på om sensor kretskortet kan ha något med detta att göra ?
/Fidde
Någon som vet hur man byter/har bytt själva led dioden på laddstationen? Noterade idag att dioden har gett upp men allt fungerar precis som vanligt förutom släckt diod.. Sitter den separat tro och är bytbar eller inbyggd på kretskortet?
Edit: har i alla fall tillslut hittat dioden som reservdel, så antar den går att byta då. (535 12 87-02 - Lins/diod till kretskort laddstation)
https://www.gplshop.se/husqvarna-au...wer-308/husqvarna-automower-308-2015/lins.php
Edit: har i alla fall tillslut hittat dioden som reservdel, så antar den går att byta då. (535 12 87-02 - Lins/diod till kretskort laddstation)
https://www.gplshop.se/husqvarna-au...wer-308/husqvarna-automower-308-2015/lins.php
Redigerat:
Tjena. Jag tror att den du länka bara är en lins det vill säga en genomskinlig plastkåpa utan diod.delta_ffs skrev:Någon som vet hur man byter/har bytt själva led dioden på laddstationen? Noterade idag att dioden har gett upp men allt fungerar precis som vanligt förutom släckt diod.. Sitter den separat tro och är bytbar eller inbyggd på kretskortet?
Edit: har i alla fall tillslut hittat dioden som reservdel, så antar den går att byta då. (535 12 87-02 - Lins/diod till kretskort laddstation)
[länk]
dioden är fast lödad på kretskortet tyvärr.
Men funkar allt som det ska så kanske det bara är att låta det vara så ? Ett kretskort till laddningsstationen ligger på ca 1000kr
//Fidde