johan63 johan63 skrev:
Har en Robonect modul (H30X) över till en Gardena R40Li 2012-2013. säljes för 250:-
Jag köper direkt, du har PM
 
Redigerat:
M miniGranis skrev:
Jag köper direkt, du har PM
Den passar i följande modeller. Alltså. 2011-2015
  • Husqvarna Automower 305
  • Husqvarna Automower 308
  • Gardena R38Li (Seriennummer beginnt mit 11, 12, 13, 14, 15)
  • Gardena R40Li (Seriennummer beginnt mit 11, 12, 13, 14, 15)
  • Gardena R45Li (Seriennummer beginnt mit 11, 12, 13, 14, 15)
  • Gardena R50Li (Seriennummer beginnt mit 11, 12, 13, 14, 15)
  • Gardena R70Li (Seriennummer beginnt mit 11, 12, 13, 14, 15)
  • Gardena R80Li(Seriennummer beginnt mit 11, 12, 13, 14, 15)
 
Hur testkör man en begagnad maskin? Säljaren har flyttat så finns varken guide eller begränsningskabel.
 
Du kan ta mid dig tex 15m FK-tråd i tre bitar som alla tre sitter ihop i ena änden, nu har du en egen begränsningstråden & guidetråd.
 
  • Gilla
Fantomensbror och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan ta mid dig tex 15m FK-tråd i tre bitar som alla tre sitter ihop i ena änden, nu har du en egen begränsningstråden & guidetråd.
Man skapar en loop ifrån maskinen sen skalar och kopplar ihop guide tråden från maskinen? Typ som ett o med maskinen i botten och guide kabeln från maskin rakt upp i toppen på o er?
 
Precis fått i min 6p i r40li 2012. Har större batteri på 2500 mAh, original verkar varit 1200 mAh. Går det inte att ändra detta? Gissar att klipparen kommer visa fel SOC? För den går väl inte på spänningen?
 
  • Skärmvisning av batteristatus med 100% laddning, 19.3V spänning och 1200mAh kapacitet från robotgräsklipparens webbgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går att "tweaka" lite i dessa inställningar:
Skärmdump av gräsklipparinställningar med justerbart klipptid och batterikapacitet.
 
Tack! Där står det ifyllt 800 mAh. Trodde det var tröskeln för när klipparen ska tillbaka och ladda?
 
Jag kör med ovan inställningar och ett 2400 mAh batteri och får väl ut runt 100+ minuters klipptid.
Det är spänningbegränsningen som gör att min går hem, men jag kan inte sänka spänningen mer så jag får vara nöjd så.

Det som händer för mig är att batteriet visar 0% men klipparen forsätter att köra på ca 30-40 minuter "extra".
Värt att notera är att när den sedan laddar så står den också på 0% en bra stund (men man ser att den tar laddström) innan procenten börjar öka.
'
 
Jag förstår. Just detta jag ville råda bot på. Vill gärna ha korrekt SOC i Home Assistant. Verkar inte som man får ut kapaciteten via MQTT ens? Kanske får göra en egen snurra i HA baserat på spänning.
 
Sorry men jag kan inte hjälpa dig där.
 
Vad som i praktiken händer om du nyttjar ett större batteri, är att laddtiden går upp med ungefär samma tid - så man vinner inte så mycket i verklig klipptid. Dessutom (om de inte fixat det) så funkar inte klipphistoriken om du förlänger klipptiden.
 
Ja, förstår det om klipparen lär ut flera gånger per dag. Jag har en enkel matta där jag tror mig klara mig på två ggr föregående batteriåtgång. Därav mitt val av större batteri. Andra fördelar kan vara längre hållbarhet på batteri eftersom fönstret på SOC blir mindre.

Ingen annan som vet om/hur man får rätt SOC?
 
SOC?
 
State Of Charge, alltså kapaciteten av batteriet 0 till 100% (y)
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.