300 454 läst · 1 096 svar
300k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Det var en fräsig pistol.MathiasS skrev:Vinterskum expanderar inte så förbaskat som vanligt skum, men tricket är annars bara att lägga på lagom. Jag använde en fogpistol och skumburk man skruvar på för att lättare kunna dosera vid limningen av blocken. Det är ju verkligen en lillfinger tjock sträng du ska ha, max.
[länk]
Dessutom, eftersom det gjordes sist så väger ju väggen en del tack vare all horisontalarmering, så det var inga problem.
MathiasS skrev:
Visst kan man använda vibrostav. Om man inte doppar den utan bara sätter an den till armeringen lite snabbt så går det jättebra. Sen kan man hålla nere blocken genom att dra vertikala reglar på in/utsida som man fäster i reglarna man spikar i plattan för att fixera första lagret block. Sen en överliggare över som håller ner skiten. Limmar man sen blocken med så delar dom inte sig om man vibrar snällt.
Vill man ta risken att ha sönder ett block och få ett par kubik betong på golvet så visst..... Men det behövs ju inte. Betongen man använder är ju rinnande som välling så juckar man bara lite med järnen så är saken biff.
Funkar bra och man knäcker inte ett block eller lyfter det genom att lägga an en liten vibro mot ett armeringsjärn i 3 sekunder.MathiasS skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Vinterskum expanderar i princip lika mycket i vanlig rumstemperatur.MathiasS skrev:Vinterskum expanderar inte så förbaskat som vanligt skum, men tricket är annars bara att lägga på lagom. Jag använde en fogpistol och skumburk man skruvar på för att lättare kunna dosera vid limningen av blocken. Det är ju verkligen en lillfinger tjock sträng du ska ha, max.
[länk]
Dessutom, eftersom det gjordes sist så väger ju väggen en del tack vare all horisontalarmering, så det var inga problem.
Men har man pistolen så spelar det ingen roll. Jag skulle aldrig använda fogskum utan pistolen, finns billigt på Biltema också.
Vill man ha lågexoanderande skum är stenlim på likadan tub bättre (men dyrare).
Kul poolbygge, funderar på en liknande till stugan om ett par år.
Efter jag slipat plattan verkar den var väldigt bra i våg. Jag ska torrlägga blocken och se hur jag går vidare.A Autodidak1 skrev:Vinterskum expanderar i princip lika mycket i vanlig rumstemperatur.
Men har man pistolen så spelar det ingen roll. Jag skulle aldrig använda fogskum utan pistolen, finns billigt på Biltema också.
Vill man ha lågexoanderande skum är stenlim på likadan tub bättre (men dyrare).
Kul poolbygge, funderar på en liknande till stugan om ett par år.
Mycket bra tips här. Det uppskattar jag.
Jag måttade från formen var innermåttet skulle vara, mätte så att jag hade poolens innermått mellan de punkterna och satte skruvar där. Sen drog jag linjer med snörslån.
När jag mätte diagonalen slog det på 10mm
Jag har inget annat att mäta från än formen.
Får försöka loda mig ner från staketet imorgon.
När jag mätte diagonalen slog det på 10mm
Jag har inget annat att mäta från än formen.
Får försöka loda mig ner från staketet imorgon.