81 101 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Härlig trådstart, älskar dessa frågeställningar och plockar fram chipsen fastän det bara är onsdag idag!N Geoay skrev:Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.
Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
Jag bor själv i radhus, samfällighet, lekplats mellan husen. Som jag förstår är det samfälligheten mark, lekplats har funnits länge. Har svårt att se hur kommunen ska kunna ha något att säga till om.
När man bor nära andra blir det störningar. Jag har själv två katter, den ena använder sandlådan tom när det sitter barn i den.. Då jag pratar med grannar och styrelse så har vi förståelse för varandra. Jag pratar med barnen också så de är försiktiga när de leker med katten.
Det jag vill säga är prata med samfälligheten, prata med barnen, nog ska ni kunna komma på en lösning.
När man bor nära andra blir det störningar. Jag har själv två katter, den ena använder sandlådan tom när det sitter barn i den.. Då jag pratar med grannar och styrelse så har vi förståelse för varandra. Jag pratar med barnen också så de är försiktiga när de leker med katten.
Det jag vill säga är prata med samfälligheten, prata med barnen, nog ska ni kunna komma på en lösning.
Jag tycker du ska föra fram frågan på stämman, när den nu kan bli av, och om du inte får gehör för din belägenhet så rekommenderar jag starkt att du överväger att flytta. Kanske kan du hitta en bostad med mindre utsatt läge i samma område, om du nu trivs där? Det skulle också kunna vara så att livssituationen och behoven har ändrats i o m större barn och en larmande hund och en annan typ av boende därmed skulle passa dig/er bättre? Viktigast är att du inte låter åren rinna iväg medan du vantrivs! Livet är alldeles för kort för att bo på en plats där man känner sig störd i sitt eget hem. Hemma ska man kunna återhämta sig och själv få välja ljudnivå, ev gäster, osv. Du har mina sympatier i den här jobbiga situationen, men för din skull önskar jag att frågan får en lösning ganska omgående, annars måste du nästan flytta för att få lugn och ro.N Geoay skrev:Är du trög ?
Har du problem med läsförståelsen. Jag stör mig inte på lekande barn. Jag stör mig på nedskräpning, stör mig att de nästan står inne på min tomt och retar hunden som börjar skälla. Innan jag satte upp galler sprang barn in på min tomt, jävligt störande. JAG STÖR MIG PÅ EN DÅLIGT PLACERAT KLÄTTERSTÄLLNING.
Jag skriver ifrån mobilen och då kan det bli mycket stavfel och grammatik fel.
Ytterligare en liten observation jag ser i tråden: Detta har egentligen ingenting med "att hata barn" att göra. Det är inte barnen i sig som är problemet, det är föräldrarna som inte tar hand om sina avkommor. Man ser detta fenomen överallt, i affären, i parken, på stranden, på stan, det finns liksom inga gränser för vad de små telningarna tillåts göra och störa. Ursäkten är oftast "de är ju bara barn". Barn mår bra av gränser, gränser inger trygghet. Mitt förslag på problemet är föräldrar som inte tar hand om de små energiknippena, alldeles för ofta upptagna av telefonen eller paddan. Varför ska andra behöva flytta ort, eller flytta på sig när barnvagnsmaffian strollar in? Varför inte ta gemensam hänsyn till varandra, ska det vara så ****a svårt?
Jag förstår TS till 100%. Barn leker och stojar vilket låter (har själv två stycken). Tycker egentligen inte det har så himla mycket med uppfostran att göra. Ser hellre att barnen är ute och stojjar än glor på Ipaden.
Tycker dock att föreningen måste ta sitt ansvar och flytta den till en plats som inte är alldeles intill någon tomt. 10 meter borde ju vara minimum i alla fall. Oavsett regler/lagstöd. Av ren respekt för alla inblandade.
Tycker dock att föreningen måste ta sitt ansvar och flytta den till en plats som inte är alldeles intill någon tomt. 10 meter borde ju vara minimum i alla fall. Oavsett regler/lagstöd. Av ren respekt för alla inblandade.
Rolig men intressant tråd. För det första, 2 meter... hur hög är klätterställningen, kan inte vara så stor? Är det rutschkana mot staket (om det finns ett)? Har ni följt regler för bygge av den? Dvs fallhöjd och underlag? Annars kan man gå på det... men då blir man osams med föreningen.
Vår förening byggde en lekställning och jag var projektledaren för det och följde alla regler för bygge och säkerhet för just klätterställning med rutschkana. Blev dyrt, men så är det. Många föreningar fuskar eller rent av okunskap bygger en utan att förstå regler kring det, har sett många privata lekställningar som inte är godkänt. Det är en egen EN ISO standard för sig som går att få tag på. Men det är ganska enkla regler just för en klätterställning och rutschkana.
Iaf, sätt upp ett plank om det går... det enda lösningen, då du har mer eller mindre godkänt det. Tror inte ens det behövs bygglov. Om det gör det... hänvisa till min första fråga om fallhöjd och underlag. Dvs om det inte stämmer.
Annars, prata med styrelsen.... det är det första du ska göra och kom laddad med vettiga och ej emotionella argument. Sen kan styrelsen vara dumihuvudet... men det är en annan fråga.
Vår förening byggde en lekställning och jag var projektledaren för det och följde alla regler för bygge och säkerhet för just klätterställning med rutschkana. Blev dyrt, men så är det. Många föreningar fuskar eller rent av okunskap bygger en utan att förstå regler kring det, har sett många privata lekställningar som inte är godkänt. Det är en egen EN ISO standard för sig som går att få tag på. Men det är ganska enkla regler just för en klätterställning och rutschkana.
Iaf, sätt upp ett plank om det går... det enda lösningen, då du har mer eller mindre godkänt det. Tror inte ens det behövs bygglov. Om det gör det... hänvisa till min första fråga om fallhöjd och underlag. Dvs om det inte stämmer.
Annars, prata med styrelsen.... det är det första du ska göra och kom laddad med vettiga och ej emotionella argument. Sen kan styrelsen vara dumihuvudet... men det är en annan fråga.
Man hör ju bara tonen från vissa här som anser att lekplats är nån slags frizon där barn får skrika hur mycket man vill..... ja får man det svaret och bor närmast så går det tills nån tröttnar och börjar bete sig på samma sätt tillbaka. Det finns sätt mer eller mindre på gränsen men att som förälder inte inse att man alltid har ansvaret för att ens barn inte stör någon så då blir det nog många som tröttnar och det blir hårt mot hårt.
Dags för porrfilms visning i full volym på tvn hela dagarna med tvn placerad inne men klart synlig utifrån med alla dörrar och fönster öppna.. man kan även "glömma" lite sex leksaker här och var så man får en hemtrevlig stämning i sin trädgård..
Finns även mycket fin musik med fina texter som eddie meduza runke balle som kan gå på repeat på stereon så ska vi se att lekparken inte är lika trevlig längre.
Ännu har vi precis som dom skrikande ungarna inte passerat lagens råmärken , bara betett oss som idioter..med noll hänsyn till sin omgivning och andras behov.
Naturligtvis så är det bättre att prata med varandra på en vettig nivå men med vissa föräldrar så går det inte att få i deras huvud att deras vrålande ungar kan störa sin omgivning när man skriker halsen ur sig 5 från grannens uteplats.
Vi har tömt lekplatsen här en gång med lite tysk porrfilm på full volym så stönen eka mellan husen efter att det var helt hopplöst en tid förra sommaren med barn skrik och vrål halva nätterna att 7-8 åringar leker på lekplats kl 23.00 på kvällen.. vissa kulturer har tydligen lite annorlunda vanor.. Var vår granne som tröttnat ur rejält efter att halva huset försökt prata vett med föräldrarna. kreativ lösning...helt plötsligt så hämtades ungar in.. Kanske inte rätt lösning men jäkligt tillfredställande när idioter möts av idioter
Dags för porrfilms visning i full volym på tvn hela dagarna med tvn placerad inne men klart synlig utifrån med alla dörrar och fönster öppna.. man kan även "glömma" lite sex leksaker här och var så man får en hemtrevlig stämning i sin trädgård..
Finns även mycket fin musik med fina texter som eddie meduza runke balle som kan gå på repeat på stereon så ska vi se att lekparken inte är lika trevlig längre.
Ännu har vi precis som dom skrikande ungarna inte passerat lagens råmärken , bara betett oss som idioter..med noll hänsyn till sin omgivning och andras behov.
Naturligtvis så är det bättre att prata med varandra på en vettig nivå men med vissa föräldrar så går det inte att få i deras huvud att deras vrålande ungar kan störa sin omgivning när man skriker halsen ur sig 5 från grannens uteplats.
Vi har tömt lekplatsen här en gång med lite tysk porrfilm på full volym så stönen eka mellan husen efter att det var helt hopplöst en tid förra sommaren med barn skrik och vrål halva nätterna att 7-8 åringar leker på lekplats kl 23.00 på kvällen.. vissa kulturer har tydligen lite annorlunda vanor.. Var vår granne som tröttnat ur rejält efter att halva huset försökt prata vett med föräldrarna. kreativ lösning...helt plötsligt så hämtades ungar in.. Kanske inte rätt lösning men jäkligt tillfredställande när idioter möts av idioter
Jag utgår också från att det finns en hel del slappa föräldrar som skrivit i denna tråd eftersom det är så det ser ut i samhället i övrigt. För övrigt har jag noll tolerans mot hundar som skäller i tid och otid också. Jag tror att i denna situation så är det helt enkelt en olycklig symbios som sker mellan hund och barn på grund av det begränsade utrymmet...
En häck är bra. Gärna en häck med taggar. Kanske en Häckhagtorn.yonna skrev:Sätt en hög, tät häck. Det kostar visserligen en del extra att köpa häckplantor med extra höjd men i ditt fall slulle jag nog acceptera detta. Bok håller bladen merparten av året och ger fullt insynsskydd och den kan du hålla mycket smal med höjd över 2 m. Thuja Smaragd likaså - men höga plantor kostar här en hel del.
Du kan förmodligen inte göra något åt lekparken så det återstår nog bara att gilla läget och göra det bästa av det.
Som hundägare sedan 50 år har jag haft 1-2 vakthundar samtidigt och som unghundar har jag fått arbeta mycket för att de inte ska störa. Om du inte kan träna bort skällandet (jag inser att det är svårt med just din ras) bör du se till att inte hunden är i trädgården. Skällande jyckar är ett otyg även för hundälskare som jag och kan vara mycket irriterande för omgivningen.
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Jag har raderat inlägg som inte hjälpte TS med sakfrågan.
/Moderator
/Moderator
Kreativt. Jag har också märkt att föräldrar "pratar" onaturligt högt till sina barn på t ex lekplatser. Är det för att de vill att alla ska höra vad de gör alternativt ljudnivån är så hög alternativt deras barn är döva.P polaris78 skrev:Man hör ju bara tonen från vissa här som anser att lekplats är nån slags frizon där barn får skrika hur mycket man vill..... ja får man det svaret och bor närmast så går det tills nån tröttnar och börjar bete sig på samma sätt tillbaka. Det finns sätt mer eller mindre på gränsen men att som förälder inte inse att man alltid har ansvaret för att ens barn inte stör någon så då blir det nog många som tröttnar och det blir hårt mot hårt.
Kontakta kommunen, fråga vem som är ansvarig om det händer barnen någonting. Om de kan ta på sig ansvaret för en orimligt hög klätterställning, där barnen flera gånger gjort sig illa? tror inte att du ska säga att de stör när de skriker osv utan säg att du är orolig för säkerheten. ( om man stör sig på skrikiga ungar, blir man nog bortprioriterad, men om du hör av dig ang säkerhet, så hamnar du nog högt upp)
Hade en granne med en sjukt hög häck, vid en infart. vilket gjorde att det var omöjligt att se om grannen kom ut med sin bil. ( bilen var dessutom lika grön som häcken) drog ett mail till kommunen om deras säkerhetstänk, och ev riskbedömningar, och vem som är ansvarig för ev olyckor?
dagen efter var häcken prydligt klippt, av kommunen.
Lycka till
Hade en granne med en sjukt hög häck, vid en infart. vilket gjorde att det var omöjligt att se om grannen kom ut med sin bil. ( bilen var dessutom lika grön som häcken) drog ett mail till kommunen om deras säkerhetstänk, och ev riskbedömningar, och vem som är ansvarig för ev olyckor?
dagen efter var häcken prydligt klippt, av kommunen.
Lycka till
N Geoay skrev:Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.
Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.[/QUOTEj jag skulle nog säga att hundar som står skäller är bland det värsta som finns så börja i den änden så att dina grannar slipper eländet
Bästa svaret
Förordningarna som styr lekplatsers och lekredskaps utformning är Plan- bygglagen (PBL), Boverkets byggregler (BBR), Produktsäkerhetslagen och Svensk standard SS-EN 1176 och SS-EN 1177.
Där finns bland annat reglerat hur stor yta som ska vara fri runt om lekredskap och är det dessutom en klätterställning måste det finnas mjukt underlag/fallsand under för att minska skador om någon trillar ner. Finns det brister och det blir en försäkringsfråga är det markägaren som är ansvarig och mig veterligen gäller inga försäkringar om man inte uppfyllt de krav som ställs. Det blir alltså styrelsen som får ta smällen.
Ta dit en Swedac-certifierad besiktningsman, alltså INTE någon som gått en helgkurs. Då får ni svart på vitt vad som gäller och vilka krav som måste uppfyllas och ta sedan diskussionen därifrån.
Där finns bland annat reglerat hur stor yta som ska vara fri runt om lekredskap och är det dessutom en klätterställning måste det finnas mjukt underlag/fallsand under för att minska skador om någon trillar ner. Finns det brister och det blir en försäkringsfråga är det markägaren som är ansvarig och mig veterligen gäller inga försäkringar om man inte uppfyllt de krav som ställs. Det blir alltså styrelsen som får ta smällen.
Ta dit en Swedac-certifierad besiktningsman, alltså INTE någon som gått en helgkurs. Då får ni svart på vitt vad som gäller och vilka krav som måste uppfyllas och ta sedan diskussionen därifrån.
Så är det i Sverige. Alla duktiga barn ska ha det lika illa som de barn som missköter sig/mår dåligt. Inte flytta på de som missköter sig. Hatar Svenskar ibland. Jävla mes. Inget ansvar bara gullgull med allt frpn Stefan Löfven till kriminella eller barn som aldrig fått ett nej. Gör som dom vill. Här i Botkyrka hotar barnen vår hund. Kanske en kulturell grej.N Geoay skrev:Har du hört en så liten hund?
Han låter inte som en stor, han för inte så mycket oväsen ifall se låter bli och retar han. De ställer sig vid gallret jag satt upp. Var jag otydlig, skit i hunden. Jag för inget oväsen. En annan sak om hund skäller och du ställer som hund, vad tror du en hund gör då ?
Ska jag avliva min hund för att det finns dåliga föräldrar som du, jag har pli på mina barn och hund.
Alltså förlåt mig men blir trött när det ska skyllas på liten hund som är framavlad till att varna. När du det finns föräldrar som sitter och leker med sina mobiler medans ungarna lever rövare.