65 010 läst · 179 svar
65k läst
179 svar
Bygga enkel stuga i skogen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Vindduk finns i både vit och svart färg.
Ser fram emot nästa uppdatering!
Ser fram emot nästa uppdatering!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Fantastisk tråd, den får alla "förstå-sig-påare" och besserwissrar att kippa efter andan
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Får en känsla av kejsarens nya kläder, ingen vågar säga det som alla tänker. För ärligt talat Berkelius, det här har väl gått lite väl fort och blivit lite väl snett och fel?
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
MysigtBerkelus skrev:Uppdatering:
Har börjat att spika på fasaden nu, blev klar med ena kortsidan som har fönster på. En rolig sidnot om fönstret är att jag hittade detta i en gammal lada hos mina föräldrar, denna lada är byggt runt 1750 så fönstret kan vara rätt gammalt. Lite roligt att återanvända ändå.
Tillbaka till bygget, jag grundade med lite träolja och strök sedan på tjära. Blev i min åsikt väldigt passande till stugan. Imorgon ska jag försöka få på resten av fasaden och bygga ihop en dörr. Nästa steg blir sedan att få på läkten och plåttaket.
Isolering invändigt gör jag nog senare i sommar, kamin likaså.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Plåt är inte bra. Du vaknar när björnar drar klorna efter plåten.Berkelus skrev:En fråga: När sponten och underlagspappen är på, så ska ströläkt på och plåttaket skruvas på denna?
Men anledningen till att man inte skruvar plåttaket direkt i pappen är ju för att pappen ska vara hel, men man spikar ju ströläkten igenom pappen? Det här känns som en rätt elementär fråga men jag fattar inte riktigt?
Behöver jag bärläkt också för detta tror du?
Plåttaket blir följande: [länk]