Eller bygg en ny vägg.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Har du byggt hus förut?
 
lärjungen
Berkelus Berkelus skrev:
Jo det blev skevt men oljar jag två gånger per år borde det väl hålla? Taket går ju en bit över och skyddar en del. Annars kanske man skulle klä den blottade ytan i något typ papp?
Eller montera på ståndskivor i plåt. Typ såna här: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/ståndskiva-svart-170x220-2m-004216133

Men då får du sätta en tröskel på dörren.
 
Ser jag fel eller är det helt öppet vid dörren på gängjärnsidan? Gångjärnen sitter på insidan
 
A Andy78 skrev:
Har du byggt hus förut?
Nästa sommar bygger han andra huset, efter att ha lärt sig av misstagen på detta :)
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
A Andy78 skrev:
Har du byggt hus förut?
O ja, jobbar som snickare.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 7 till
  • Laddar…
Berkelus
lärjungen lärjungen skrev:
Eller montera på ståndskivor i plåt. Typ såna här: [länk]

Men då får du sätta en tröskel på dörren.
Smart! Ser ut som en bra lösning, tack för tipset!
 
Berkelus
A AM86 skrev:
Ser jag fel eller är det helt öppet vid dörren på gängjärnsidan? Gångjärnen sitter på insidan
Beror på hur man menar med insida, gångjärnen är monterade på regel från utsidan, men hållarna är monterade på dörrens insida. Finns bild både utifrån och inifrån så förstår du nog.

Det är inte helt öppet, har satt en regel som en slags list och tagit resten med fogskum, är någorlunda tätt.
 
Anade att du va snickare, sjukt snyggt jobbat!! (y)
 
  • Haha
HeyJon och 4 till
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
O ja, jobbar som snickare.
Jomenvisst seddu , själv är jag kärnfysiker och klarade knappt matte B...
 
Hur har det gått med stugan.
 
Ja... Finns den kvar?
 
Berkelus
Jodå det har gått mycket bra, inspekterade faktiskt lite extra noggrant förra helgen och det finns inte en tillstymmelse av fukt i grunden eller på kortsidorna. Isoleringen är 100% intakt i bjälklaget.

Jag har även installerat en kamin så jag kan förlänga säsongen. Har sovit kanske ett trettiotal nätter i stugan under sommaren/hösten och spenderat många härliga dagar.

Det enda som stör mig just nu är att möss tar sig in, jag har byggt om dörren för att få den tätare (tror de tar sig in där) samt ställt ut fällor.

Edit: Har även lagt laminatgolv, har funkat väldigt bra än så länge.
 
  • En liten A-ramstuga med träpanel och en orange dörr mitt i skogen, omgiven av stenar och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av stuga med tänd kamin, synligt bjälklag och laminatgolv, mörk atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tom_Höör och 9 till
  • Laddar…
Vad får du för temp i stugan?
 
Berkelus
A Andy78 skrev:
Vad får du för temp i stugan?
Den första natten med kaminen så hade jag med mig en lasertemp, det var då cirka 6-7 grader utomhus. Efter ungefär 40 minuters väldigt moderat eldande så var det 26 grader på väggarna, runt 1,70 cm upp.

På golvet var det 18 grader. Detta höll sig i ungefär två timmar och sedan började det succesivt att bli kallare.

Jag köpte värmelogs från Biltema och med två av dessa så höll stugan ordentligt varmt i tre timmar,

Har alltid varit kallt på morgonen efter 7-9 timmar, vilket är förståeligt. Det går dock ingen nöd på mig då jag sover i underställ, sovsäck och en ullfilt ovanpå, det är till och med lite väl varmt så vintern torde inte vara något problem.

Jag tänkte göra en utvärdering nu när det blir kallare och utifrån den ta beslut huruvida jag ska isolera väggarna till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.