Galt
Roligt och kreativt bygge!
Isolera inte.
Stugan är så liten att du snabbt värmer upp den ändå med begränsad värmekälla.
Om du isolerar kommer dina kreativa konstruktionslösningar troligtvis leda till omgående mögel och rötskador.
Oisolerad och med ordentlig ventilation kan den stå fin i många år bara du får till takplåten hyfsat.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 9 till
  • Laddar…
Kul att bygga koja, jag byggde en koja ute i skogen tillsammans med min äldre bror när jag var i 10-årsåldern, det är ett bestående minne (tyvärr var kojan inte lika bestående).
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Antar att du inte läste monteringsanvisningen på pappen - Det skall INTE spikas genomgånde i pappen. Men lägger alltså en våd, den nedersta, och spikar den i ett zick-Zack mönster på lim-kanten överst och endast där med en cc mellan spikarna på ca 10cm.
Nästa våd skall då täcka spikskallarna och klistras mot våden under.

Du har spikat genom båda lagren, vilket gör att den inte kommer att vara tät.
Du har spikat mitt på, vilket gör att den inte blir tät.
Det är bara att lägga på lite tjära över spikhuvudena.
En burk tjära och en spackel så är det snabbt åtgärdat.
Däremot bör pappen ligga plant mot underlaget utan massa väck.
Det enklaste är att fästa lite i änden och sedan rulla ut hela våden och skaka pappen ungefär som man skakar ur en matta så det går en våg längs takpappen och sedan sträcka pappen så ligger den perfekt sen och det är bara att spika.
Klisterremsan ser ut att ligga felvänt på en våd men jag tror inte det är så noga med den kojan.
Roligt att se ett annorlunda projekt som en motpol. :D
 
slacker slacker skrev:
Antar att du inte läste monteringsanvisningen på pappen - Det skall INTE spikas genomgånde i pappen. Men lägger alltså en våd, den nedersta, och spikar den i ett zick-Zack mönster på lim-kanten överst och endast där med en cc mellan spikarna på ca 10cm.
Nästa våd skall då täcka spikskallarna och klistras mot våden under.

Du har spikat genom båda lagren, vilket gör att den inte kommer att vara tät.
Du har spikat mitt på, vilket gör att den inte blir tät.
Du har dessutom spikat för glest, vilket kan göra att pappen slits sönder över tid.
Du har även en våd som ligger upp och ned vilket innebär att den inte klistrats mot den undre.
Avstånden/skevheten mellan våderna ger även det tecken på att dom inte ligger med klisteryta mot klisteryta.
Har du tagit bort den tejp som ligger som skydd på klisterytan för att få dessa att fästa mot underliggande yta?!

Ledsen, men det där ser inte bra ut...
Haha alltid roligt med folk som kommenterar om att folk gör fel och så har man det själv:crysmile:
Du får läsa på hur man spikar papp!
Fast lite rätt har du(y) man får bara spika synligt vid klisterkanten. :rofl:
Om jag nu inte har fel för på dom flesta får man spikar synligt iallafall.
 
K Kvarnapajken skrev:
Haha alltid roligt med folk som kommenterar om att folk gör fel och så har man det själv:crysmile:
Du får läsa på hur man spikar papp!
Fast lite rätt har du(y) man får bara spika synligt vid klisterkanten. :rofl:
Om jag nu inte har fel för på dom flesta får man spikar synligt iallafall.
Haha! Ännu roligare med folk som kommenterar på folk som kommenterat att folk gör fel och så har man det själv! :crysmile:
Skämt åsido - Synlig spikning i all ära får som du säger ske på klisterkanten, beroende på tillverkare och beroende på takvinkel - Jag står delvis korrigerad på den punkten, i sak korrekt och stämmer med tex IcoPal monteringsanvisning beroende på taklutning som jag just kikade på - Men varför!?
I just detta fall vet vi att TS skall sätta läkt och takplåt. Då finns det ingen anledning att spika genom båda lagren då läkten och klistret håller allt på plats. Dold spikning har jag alltid anammat och alltid tillämpat under plåttak då det i mitt tycke - Nu är det personliga åsikter - säkerställer ett tätare tak och bättre hållbarhet - Allt i enlighet med monteringsanvisningen och ett krav vid tex bandtäckning samt beroende på takvinkel och papp (Nu skall ju inte TS ha bandtäckning så det är irrelevant.)
Det räcker med en spik som får en träff på kanten och får såldes en vass kant som slås igenom båda lagren så har man ett möjligt problem. Så att säga att man FÅR spika genom båda lagren är fel - Så är även att säga som jag skrev att man INTE FÅR - Det beror helt enkelt på valet av produkt samt takvinkel samt ytterligare beklädnad.
Senare i tråden konstaterade vi även att med den där taklutningen så spelar nog det hela mindre roll - Risken för stående vatten är obefintlig.

Tar således delvis tillbaka mitt tidigare påstående;
Man FÅR spika genom båda lagren underlagspapp vid klisterremsan lite beroende på tillverkare och takvinkel samt slutgiltig takbeklädnad.
Personligen
skulle jag aldrig spika genom båda lagren utan skulle använda mig av DOLD spikning av underlagspappen som även det är godkänt montage på de produkter jag använt mig utav, tex IcoPal under kommande läkt och plåttak.

Jag hade i vart fal fler rätt än fel @Kvarnapajken så jag ger mig själv Godkänt! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Haha! Ännu roligare med folk som kommenterar på folk som kommenterat att folk gör fel och så har man det själv! :crysmile:
Skämt åsido - Synlig spikning i all ära får som du säger ske på klisterkanten, beroende på tillverkare och beroende på takvinkel - Jag står delvis korrigerad på den punkten, i sak korrekt och stämmer med tex IcoPal monteringsanvisning beroende på taklutning som jag just kikade på - Men varför!?
I just detta fall vet vi att TS skall sätta läkt och takplåt. Då finns det ingen anledning att spika genom båda lagren då läkten och klistret håller allt på plats. Dold spikning har jag alltid anammat och alltid tillämpat under plåttak då det i mitt tycke - Nu är det personliga åsikter - säkerställer ett tätare tak och bättre hållbarhet - Allt i enlighet med monteringsanvisningen och ett krav vid tex bandtäckning samt beroende på takvinkel och papp (Nu skall ju inte TS ha bandtäckning så det är irrelevant.)
Det räcker med en spik som får en träff på kanten och får såldes en vass kant som slås igenom båda lagren så har man ett möjligt problem. Så att säga att man FÅR spika genom båda lagren är fel - Så är även att säga som jag skrev att man INTE FÅR - Det beror helt enkelt på valet av produkt samt takvinkel samt ytterligare beklädnad.
Senare i tråden konstaterade vi även att med den där taklutningen så spelar nog det hela mindre roll - Risken för stående vatten är obefintlig.

Tar således delvis tillbaka mitt tidigare påstående;
Man FÅR spika genom båda lagren underlagspapp vid klisterremsan lite beroende på tillverkare och takvinkel samt slutgiltig takbeklädnad.
Personligen
skulle jag aldrig spika genom båda lagren utan skulle använda mig av DOLD spikning av underlagspappen som även det är godkänt montage på de produkter jag använt mig utav, tex IcoPal under kommande läkt och plåttak.

Jag hade i vart fal fler rätt än fel @Kvarnapajken så jag ger mig själv Godkänt! :)
Och vart hadde jag fel?;)
Men är bra att folk får reda på vad som gäller och inte. Och skit samma om du jag eller någon annan säger fel bara bra att det blir rätt i forumet så folk vet reglerna. Så bra att du tog upp det med bandtäckning:ok:
Och som du säger vid bandtäckning får man inte göra det eller?? vet inte reglerna om det men har aldrig spikat synligt då för plåtslagan vill aldrig ha synliga så då är det bara att hoppa det. Men det ligger mer på plåten än pappen.
Och sedan stämmer det som du säger till hundra procent att det ökar risken för läckage så det är olämpligt.
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Och vart hadde jag fel?;)
Men är bra att folk får reda på vad som gäller och inte. Och skit samma om du jag eller någon annan säger fel bara bra att det blir rätt i forumet så folk vet reglerna. Så bra att du tog upp det med bandtäckning:ok:
Och som du säger vid bandtäckning får man inte göra det eller?? vet inte reglerna om det men har aldrig spikat synligt då för plåtslagan vill aldrig ha synliga så då är det bara att hoppa det. Men det ligger mer på plåten än pappen.
Och sedan stämmer det som du säger till hundra procent att det ökar risken för läckage så det är olämpligt.
Klart det skall vara rätt i forat - Världens bästa forum dessutom!
Läste på lite med olika tillverkare och det finns lite skillnader - Just när det kommer till taklutning, synlig spikning skulle inte användas under 4 grader på någon tillverkare, om så var fallet skulle det bestrykas med klister, någon annan angav under 14 grader så skall det inte vara synlig spikning.
Sen var det även gällande bandtäckning på någon tillverkare - Där skulle man inte heller köra med synlig spikning. Så däri ligger felet - Det är rätt med synlig spikning, men det beror på tillverkare, takvinkel och slutgiltig beklädnad.
Dold spikning fungerar däremot på de flesta och det är det som skall köras vid lägre taklutning samt vissa typer av slutgiltigt ytskikt som tex bandtäckning. Så vi har båda rätt - Men lite fel på samma gång.

Slutsats - Följ alltid montageanvisning på den produkt som används i enlighet med takvinkeln och vilket slutgiltig taklösning som skall till.


Edit: Ser att TS använder 221 från Byggmax (Syns lite på en bild) och den är mycket riktigt godkänd för spikning genom båda lagren, i den manualen nämns inget alls om just dold spikning:

Monteringsanvisning för undre lagret av takpapp med spikmönster och information om läggning och spikning vid olika taklutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kvarnapajken
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Klart det skall vara rätt i forat - Världens bästa forum dessutom!
Läste på lite med olika tillverkare och det finns lite skillnader - Just när det kommer till taklutning, synlig spikning skulle inte användas under 4 grader på någon tillverkare, om så var fallet skulle det bestrykas med klister, någon annan angav under 14 grader så skall det inte vara synlig spikning.
Sen var det även gällande bandtäckning på någon tillverkare - Där skulle man inte heller köra med synlig spikning. Så däri ligger felet - Det är rätt med synlig spikning, men det beror på tillverkare, takvinkel och slutgiltig beklädnad.
Dold spikning fungerar däremot på de flesta och det är det som skall köras vid lägre taklutning samt vissa typer av slutgiltigt ytskikt som tex bandtäckning. Så vi har båda rätt - Men lite fel på samma gång.

Slutsats - Följ alltid montageanvisning på den produkt som används i enlighet med takvinkeln och vilket slutgiltig taklösning som skall till.


Edit: Ser att TS använder 221 från Byggmax (Syns lite på en bild) och den är mycket riktigt godkänd för spikning genom båda lagren, i den manualen nämns inget alls om just dold spikning:

[bild]
(y)(y)(y)
Åter till ts bygge :giggle:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Berkelus
Uppdatering, nu är kortsidorna färdiga och fick till och med en dörr på plats, har även påbörjat loftet.

Det var någon som rekommenderade att inte isolera, jag håller helt med så jag slopar isolering för vägg/tak. Däremot tänkte jag gå loss med fogskum invändigt för att få bort det mesta av springorna, längst upp i nock låter jag bli att skumma och kör lite insektsnät. Borde väl funka?
 
  • Nybyggd kortsida av en timmerstuga med nysatt träddörr, träspån på marken och utan isolering i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak och väggar i trä med fogskum, loftbalkar och oisolerad nock med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt träloft med synliga bjälkar och metallbeslag, utan isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd A-formad stuga med fullbordade kortsidor och en monterad dörr, belägen i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd A-formad stuga med färdiga kortsidor och dörr utan isolering i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd liten stuga med färdiga kortsidor och dörr, belägen i skogsmiljö med solljus och mossa på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt träskjul med färdiga kortsidor, öppen front och en nyinstallerad dörr, beläget i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
Du måste ju ha någon form av ventilation så det funkar nog. Fogskum håller jag inte med om men är du nöjd med det estetiska så duger det
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du måste ju ha någon form av ventilation så det funkar nog. Fogskum håller jag inte med om men är du nöjd med det estetiska så duger det
Ja det blir ju nästan samma look som en gammal timmerstuga ju, se bilden invändigt så ser du att jag småbörjat lite.

Skulle du rekommendera någon annan tätning istället?
 
Vindduk, men det är samma sak där att den syns. Hade du satt panelen fjäder i spont hela vägen så hade det varit tillräckligt tätt ändå
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Berkelus
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vindduk, men det är samma sak där att den syns. Hade du satt panelen fjäder i spont hela vägen så hade det varit tillräckligt tätt ändå
Jo tänkte på vindduk, men det blir så mörkt bara. Tanken var att det skulle efterlikna fjällpanel, där vattnet kan vandra från bräda till bräda. Blev väl inte riktigt som tänkt men men.
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Sätt ett par skruvar till i balkskorna som håller upp loftet så slipper vi vara oroliga att du trillar ner.
Gött bygge!
 
  • Gilla
  • Haha
Cpt-Keso och 3 till
  • Laddar…
Berkelus
Ymer Ymer skrev:
Sätt ett par skruvar till i balkskorna som håller upp loftet så slipper vi vara oroliga att du trillar ner.
Gött bygge!
Hah, jadå batteriet tog slut i skruvdragarn bara, fixar det till nästa gång!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.