271 489 läst · 1 333 svar
271k läst
1,3k svar
Renovera suterränghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mycket ljusare och skönare redan även om hälften är ommålat!
Kan bara gissa var en riktigt belysning ska göra för trivseln..
Logga in
Skapa konto
Det är ju som synes bara en lampa i rummet och den har hamnat bakom fjärrvärmerören!
Nu tömmer jag elementen på övervåningen för nu ska alla ut!
Jag har stängt alla kopplingar mot värmeväxlaren och öppnar upp undersidan på ett element i tvättstugan där det finns en golvbrunn. Nu börjar vattnet försiktigt att leta sig ut på golvet och vidare mot avloppsbrunnen. Efter detta så går jag upp på övervåningen och skruvar bort avluftningsventilerna på alla elementen, de högsta först. Nu sprutar vattnet på riktigt bra en stund innan det avtar och rörkretsen på övre plan bör vara lite mera uttömd! Det ska dock sparas ett element i badrummet och även värmekretsen i garaget är avskild från den pågående tömningen då detta skall fortsätta att vara i bruk i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tappar även ur vattnet i elementen på nedre våningen. Dessa kommer att få nya tilloppsrör då de gamla rören är ingjutna i väggarna. Eftersom urtappningskranen är så nära golvet så tappar jag ur vattnet i en målarform. Jag hade gärna återanvänt de gamla rören men då tvingas jag också behålla rördragningen under golvet på ovanvåningen och det vill jag inte. Bättre då att dra synliga rör i källartaket i väntan på upprustningen av källaren med golvvärme och nya avlopp.
Jag har fått ut den lätta halvan av de rör som ska rivas i samband med demonteringen av elementen.
Även lite extra värme är inställda för att inte det lilla vatten som finns kvar ska frysa till!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även lite extra värme är inställda för att inte det lilla vatten som finns kvar ska frysa till!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag åker resten av vattendragningen ut.
Jag kör med en gardenakoppling direkt efter vattenmätaren och en hink för att ta rätt på läckvatten då det inte finns någon avloppsbrunn i detta utrymmet!
Jag kommer att ersätta all vattenledning med plaströr i sinom tid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kommer att ersätta all vattenledning med plaströr i sinom tid.
Osb o gips absolut!!!mr.Ola skrev:
Mycket bätttre och slippa utanpåliggande el är ju skönt