Ett litet sidospår och måla taket inne i gamla pannrummet för här inne är det riktigt mörkt..
Ommålat tak i gammalt pannrum med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andjul och 1 till
  • Laddar…
Det blev aningen mycket trevligare här inne på en gång! Nyputsade och målade väggar samt tak i ett rum med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andjul och 3 till
  • Laddar…
Det är kallt i Lappland.. Jag funderar på att tilläggsisolera ytterväggarna inifrån med en 45'a
Renoveringsrum med avtäckta golvbjälkar och en fönster med gardiner, verktyg syns på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av isoleringstjocklek vid en yttervägg med en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta för att inte golvvärmen ska få jobba ihjäl sig. Är det någon som har någon åsikt om detta så dela gärna med er!
 
  • Gilla
Bamzefan och 1 till
  • Laddar…
Varför inte Men det är viktigt att golvet är isolerat så att värmen smiter ner...
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
hur är status på fönster med mera? Det kan vara värt att undersöka med värmekamera var värmen försvinner innan man tar beslut om tilläggsisolering. (De är mycket billigare nuförtiden)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Varför inte Men det är viktigt att golvet är isolerat så att värmen smiter ner...
På ovanvåningen här där det är trähus så är golvet inget problem för det är soutterängkällare under. Där nere är det stenväggar så där tänker jag inte spika på något.
 
Appendix Appendix skrev:
hur är status på fönster med mera? Det kan vara värt att undersöka med värmekamera var värmen försvinner innan man tar beslut om tilläggsisolering. (De är mycket billigare nuförtiden)
Jo jag har tänkt tanken på det också, fönstren ska bytas inom överskådlig framtid så det kommer att göra sitt. Har en landsväg ungefär 100 meter från huset och jag hör det mesta av vad som passerar på den och dessutom skiljnad på bilar och lastbilar.
 
  • Gilla
thellberg
  • Laddar…
Bytte fönster från 1938 standard med 2-glas till 3-glas med extra bullerdämpning. Hör inte bilar på gatan utanför nu, 5 meter bort. Tidigare hördes när personen samtalade utanför huset, idag helt tyst! Värt varenda krona!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Bytte fönster från 1938 standard med 2-glas till 3-glas med extra bullerdämpning. Hör inte bilar på gatan utanför nu, 5 meter bort. Tidigare hördes när personen samtalade utanför huset, idag helt tyst! Värt varenda krona!
Precis. Fönster både dämpar buller och sklillnaden på isolering är enorm mellan gamla och nya.
Fönster är ju ett av de områden det skett väldigt mycket på 30 år.

Sen är ju nya hus täta medans gamla hus hade en del springor. Att identifiera täta där man har köldbryoggor (och se över ventilationen) är alltid steg ett har jag fått lära mig :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det är FTXventilation på gång och förhoppningsvis även nya fönster, jag har bara fått en känsla av att väggar med 17 cm isolering skulle kunna vara en 45'a tjockare och tjäna på det! Det är kallt i Lappland vettu!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det är FTXventilation på gång och förhoppningsvis även nya fönster, jag har bara fått en känsla av att väggar med 17 cm isolering skulle kunna vara en 45'a tjockare och tjäna på det! Det är kallt i Lappland vettu!
Ja hos er där uppe kan det väl aldrig vara fel att tilläggsisolera.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag tror på att tilläggsisolera
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det är FTXventilation på gång och förhoppningsvis även nya fönster, jag har bara fått en känsla av att väggar med 17 cm isolering skulle kunna vara en 45'a tjockare och tjäna på det! Det är kallt i Lappland vettu!
Är det bara 17 cm är det helt klart värt att tilläggsisolera :D
Speciellt där uppe vid poolcirkeln ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Idag tar jag ut alla gamla golvåsar för de är för höga och med ojämna cc mått. Det nya golvet planeras för 22mm golvspån och 14mm trägolv på det så nya golvåsar blir det för att passa mot ytterdörr, balkongdörr och liknande.
Rivningsarbete i ett rum med borttaget golv och synliga golvåsar, elverktyg och kablar på byggdammigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med borttagna gamla golvåsar och verktyg på ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 2 till
  • Laddar…
Det mesta är borta men jag sparar lite tills imorgon för att jag ska montera stöttor under balkongen tillfälligt.
Renoveringsarbete med delvis rivet golv och exponerade reglar i ett tomt rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.