271 248 läst · 1 333 svar
271k läst
1,3k svar
Renovera suterränghus
Tack men det där med vilodag är lite förrädiskt för jag lägger ju upp allt som jag gör här i huset så om man räknar baklänges så är varje dag som jag inte lägger upp något en vilodag!Bono_R skrev:
På grund av stora skador på framförallt ändspontens fjäder får jag såga till nya ändspont med gersåg.
Det är inte så enkelt som jag trodde det heller. Eftersom det är milimeterprecision på fjädern så räcker det med att träet är det minsta skev mot sågbordet för att det ska bli fel..
Men trägen vinner!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så enkelt som jag trodde det heller. Eftersom det är milimeterprecision på fjädern så räcker det med att träet är det minsta skev mot sågbordet för att det ska bli fel..
Men trägen vinner!
Nu är hela golvet lagt och rummet skevar ca 1.5 cm jämfört golvet.
Det hade varit ett litet problem om det inte var för att just denna centimeter togs bort när jag påbörjade läggningen och därigenom hindrar mig från att ta bort 2 centimeter av den sista golvplankan.
Istället får jag tillverka en liten bit att klämma in den sista metern så att golvlisten inte behöver bli 2 cm tjock?! (se pennan som referens)
Logga in
Skapa konto
Det hade varit ett litet problem om det inte var för att just denna centimeter togs bort när jag påbörjade läggningen och därigenom hindrar mig från att ta bort 2 centimeter av den sista golvplankan.
Logga in
Skapa konto
Istället får jag tillverka en liten bit att klämma in den sista metern så att golvlisten inte behöver bli 2 cm tjock?! (se pennan som referens)
Nu tar jag kväll igen!
jag klöv in en liten bit av en planka för å täcka hål rummet!
Jag ska spänna fast den sista golvplankan imorgon! Sedanblir det nog att ta rätt på, sortera ut och kasta bort några av de överblivna bitar parkett som jag inte tror har någon framtid samt naturligtvis städa upp min arbetsplats!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag ska spänna fast den sista golvplankan imorgon! Sedanblir det nog att ta rätt på, sortera ut och kasta bort några av de överblivna bitar parkett som jag inte tror har någon framtid samt naturligtvis städa upp min arbetsplats!
Logga in
Skapa konto
Nu har jag städat ur rummet och så här blev resultatet!
Dock en riktigt ful glipa i mitten(naturligtvis) av golvet.
Men inte värre än att den går att leva med tills den riktiga renoveringen görs!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dock en riktigt ful glipa i mitten(naturligtvis) av golvet.
Logga in
Skapa konto
Men inte värre än att den går att leva med tills den riktiga renoveringen görs!
Jag sparade en kvadrat av parketten som jag ska lägga in i klädkammaren i källaren.
Jag har rivit ut den den gamla golvmattan och slipat bort limmet, mattresterna och golvfärgen.
Det är inte en evighetslösning det heller men det kommer nog inte att lukta sämre än den gamla limmade mattan iallafall!
Jag har rivit ut den den gamla golvmattan och slipat bort limmet, mattresterna och golvfärgen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är inte en evighetslösning det heller men det kommer nog inte att lukta sämre än den gamla limmade mattan iallafall!
Idag har det mest varit en städdag! Jag har skurat några golv och slängt en massa skit på släpet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börja riva kakel från köksvägg en. Tyvärr är fiberskivan i väggen så mjuk att den tar mycket skada! Det får bli rotgips i väggen..
.. Eller kanske jag river opp den från denna sidan och sätter OSB och gips. Utmärkt tillfälle att fälla in el samtidigt!
.. Eller kanske jag river opp den från denna sidan och sätter OSB och gips. Utmärkt tillfälle att fälla in el samtidigt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nere under golvet har en förstärkning monterats under spisen. Spikarna som använts är så stora att det måste ha varit åskguden Thor som svingat den väldige Mjölner när han slog in dem!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto