163 336 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Träpanel för inomhusbruk väger runt 8-10 kg per kvadrat beroende på dimension. 12,5 mm tjocka standardgipsskivor väger 9 kg per kvadrat.H heimlaga skrev:
I övrigt håller jag med om att panel är både snyggare och bättre i ett gammalt hus.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Vi är klara med grundarbetet, reglandet, murandet, isoleringen, golvet och elen i matsal/kök och har nu förflyttat oss till stora salen. Vi börjar med att slita upp gamla golvet, laga ved av gamla brädorna och skotta skotta. Detta golv är 100 gånger enklare att arbeta med än i köket så det går undan. Och trossbottnen och bjäklagen i superskick!
Vi har också tagit ner gamla trappan som var alldeles totalt felbyggd. Samtidigt som vi skottar golv planerar svärfar nya trappan. Den blir hans projekt.
Angående sista bilden vill jag fråga om råd och regler: hur nära spisen får vi ha ved? Vill gärna ha ved från golv till tak på vardera sida av spisen men får man enligt brandlagar ha det så nära? Tänker att dörrhålet kommer ju där rätt nära också.
Jusste! Har införskaffat mig en ny telefon som kan ta vidvinkelbilder också, lite enklare att visa hela rummen åt er nu!
Vi har också tagit ner gamla trappan som var alldeles totalt felbyggd. Samtidigt som vi skottar golv planerar svärfar nya trappan. Den blir hans projekt.
Angående sista bilden vill jag fråga om råd och regler: hur nära spisen får vi ha ved? Vill gärna ha ved från golv till tak på vardera sida av spisen men får man enligt brandlagar ha det så nära? Tänker att dörrhålet kommer ju där rätt nära också.
Jusste! Har införskaffat mig en ny telefon som kan ta vidvinkelbilder också, lite enklare att visa hela rummen åt er nu!
Ringde brandinspektören som bekräftade att 1.betongkanten nere vid spisens nedre kant får byggas över med golv hela vägen in mot spisen
2. Att man får ha ved på sidorna av spisen bara det inte ligger emot själva spisen
Men nu till nästa problem!
Nu behöver jag er hjälp.
Golvet ska ju höjas pga isoleringen och nya golvkanten kommer här var jag dragit rött streck. Hur löser jag det snyggt med spjälet så det fortsättningsvis kan vara neråt? Enklaste lösningen är väl att kapa en del av handtaget men då kanske man inte får tillräcklig kraft. Spjälet går bara neråt och uppåt, inte ut eller in
2. Att man får ha ved på sidorna av spisen bara det inte ligger emot själva spisen
Men nu till nästa problem!
Nu behöver jag er hjälp.
Golvet ska ju höjas pga isoleringen och nya golvkanten kommer här var jag dragit rött streck. Hur löser jag det snyggt med spjälet så det fortsättningsvis kan vara neråt? Enklaste lösningen är väl att kapa en del av handtaget men då kanske man inte får tillräcklig kraft. Spjälet går bara neråt och uppåt, inte ut eller in
Kapa av handtaget så mycket som behövs, tillverka ett rör som passar utanpå och bocka det så ni kan trä utanpå det som blir kvar av handtaget och använd röret som förlängning.