28 606 läst · 869 svar
29k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
T tomsk skrev:
Bara för att sätta punkt för kaffeprisdiskussionen, det är riktigt att materialkostnaden på en lyxkaffe på central plats är mycket låg i förhållande till försäljningspriset. Det som till störst del styr priset på denna är personlakostnader och hyra, detta finns det studier på och slutsatsen, för de som är intresserade, är att hyresvärden i princip styr priset på dyrkaffe. Detta är den största påverkande faktorn och också en som kaffebarsägaren inte kontrollera.
Skulle misstänka att om elektrikern behöver dyra, centrala, lokaler med inbjudande fasader så skulle detta också i hög grad påverka priserna, mig veterligen är det få elektriker som väljer att driva sin verksamhet på detta sätt, så nu kan vi sluta fundera på hur timpriset på elektriker hänger ihop med lattepriserna, det gör de inte.
Detsamma gäller i hög grad för frisörer.
Hej Tomsk, vill inte hoppa på dig men du är ganska aktiv här och du verkar veta mycket om lite, dvs du verkar superkunnig inom ditt gebit men du snubblar hela tiden när du försöker rättfärdiga din bransch.T tomsk skrev:
Gällande märkesverkstäders priser så styrs de av biltillverkarna, de som jobbar där tjänar väldigt dåligt, därför du ser ung personal som ofta kommer direkt från skolan, lönsamheten är väldigt ansträngd på det hela taget. Anledningen är att biltillverkarna genom listiga licenser på mjukvara, datordiagnostik och andra utbildnings och licenskostnader tar en väldigt stor del av kakan. Återigen tror jag inte detta är relevant i jämföelse med en elektriker, eller rörmokare för den delen.
Vad tar dessa branscher för timpenning av dig som kund?T tomsk skrev:Fri prisdättning.
Vad tror ni en kaffe kostar att göra som man betalar 20 till 50 kr för????
Vad tror ni popcorn kostar att göra?????
Vad tror ni drickan kostar på McDonalds att göra???
Vad tror ni plastkassen kostar i inköpspris för handlaren.
Klädbranchen på plagg
Osv osv alla måste käka pengar sen får man betala för know how.
Jag sätter inte upp slut som kunden köper själv och dessutom får garantin på detta.
Välkommen till verkligheten
När jobbar du egentligen? Är det arbetsgivaren eller någon stackars kund som betalar tiden på nätet? Det är många 5 minuters pausar. Sätt igång och jobba så slipper vi ditt dravelT tomsk skrev:
T tomsk skrev:
Därför att kioskägaren lever av påslaget på varorna!T twoody skrev:
-Du betalar inte 750kr per timme plus "servicebil" (1000kr) plus resa fram och tillbaka till kiosken för kioskägaren, du betalar snuset + påslag och kioskägaren skall leva på enbart påslaget.
För mig handlar detta om kommunikation med sina kunder, om ärlighet och om vilken lön man vill ha!
Låt oss säga att vi har en elektriker, ett fåmansföretag eller mindre AB.
Personen i fråga har kontoret hemma och inte någon lokal...
Personen vill ha en månadslön på 35 000 kr/mån före skatt.
Utgifterna per månad är 10 000 kronor exkl moms och det innefattar
- Leasingbil
- Kostnad för Revisor
- Försäkringar
- Utbildningar/Certifikat
Det betyder att personen behöver dra in 730 000 kronor exkl. moms per år.
I dessa 730 ingår sociala avgifter, 12% i semesterkompensation och 5% tjänstepension.
Den teoretiska arbetstiden är 2080 timmar men man räknar med att pga helgdagar, semester m.m. att det finns ungefär 1700 timmar (9,5 veckors ledighet) på ett år.
Det betyder att man behöver ta ut (730000/1700) 430 kr / h exkl moms för att få ihop sina 35 000 och täcka sina 10 000 kronor / månad i fasta utgifter.
Som småföretagare får man sedan en frihet att arbeta själv, sätta sig egen arbetstid men på andra sidan får man räkna med att lägga extra tid för administration. Varför vill du starta eget? Det brukar ju inte vara, för jag vill jobba mindre utan det är för att få mer frihet och ha en möjlighet att casha hem...
Så vid 430 kr/h exkl moms (537,50 inkl moms) kan man då få runt sina 35 000.
Nu är ju sen frågan vilka ytterligare utgifter man har?
- Dyra specialverktyg?
- Handla material?
- Fakturera kund?
- Ytterligare certifikat?
I min beräkning ovan har jag INTE tagit med de hantverkare som tar betalt extra för milersättning. Självklart kan detta tillkomma som körningskostnad.
Jag har inte tagit hänsyn till materialkostnad och materialdebitering men detta ska bara täcka kostnaderna för materialet, inte för personen.
Lagerhållning på material kostar, det är x% av lagervärdet per år. Inköpspriset spelar ingen roll så länge som prylarna inte har ett bäst före datum (jämför med frukt) så blir inte materialet kasst om det ligger ett år på lager..
Så personligen betalar jag hellre (och har gjort) en hantverkare 700kr/timme utan ocker på material.
Hantverkare, kom nu med konstruktiva kommentarer där mina beräkningar är fel....
Låt oss säga att vi har en elektriker, ett fåmansföretag eller mindre AB.
Personen i fråga har kontoret hemma och inte någon lokal...
Personen vill ha en månadslön på 35 000 kr/mån före skatt.
Utgifterna per månad är 10 000 kronor exkl moms och det innefattar
- Leasingbil
- Kostnad för Revisor
- Försäkringar
- Utbildningar/Certifikat
Det betyder att personen behöver dra in 730 000 kronor exkl. moms per år.
I dessa 730 ingår sociala avgifter, 12% i semesterkompensation och 5% tjänstepension.
Den teoretiska arbetstiden är 2080 timmar men man räknar med att pga helgdagar, semester m.m. att det finns ungefär 1700 timmar (9,5 veckors ledighet) på ett år.
Det betyder att man behöver ta ut (730000/1700) 430 kr / h exkl moms för att få ihop sina 35 000 och täcka sina 10 000 kronor / månad i fasta utgifter.
Som småföretagare får man sedan en frihet att arbeta själv, sätta sig egen arbetstid men på andra sidan får man räkna med att lägga extra tid för administration. Varför vill du starta eget? Det brukar ju inte vara, för jag vill jobba mindre utan det är för att få mer frihet och ha en möjlighet att casha hem...
Så vid 430 kr/h exkl moms (537,50 inkl moms) kan man då få runt sina 35 000.
Nu är ju sen frågan vilka ytterligare utgifter man har?
- Dyra specialverktyg?
- Handla material?
- Fakturera kund?
- Ytterligare certifikat?
I min beräkning ovan har jag INTE tagit med de hantverkare som tar betalt extra för milersättning. Självklart kan detta tillkomma som körningskostnad.
Jag har inte tagit hänsyn till materialkostnad och materialdebitering men detta ska bara täcka kostnaderna för materialet, inte för personen.
Lagerhållning på material kostar, det är x% av lagervärdet per år. Inköpspriset spelar ingen roll så länge som prylarna inte har ett bäst före datum (jämför med frukt) så blir inte materialet kasst om det ligger ett år på lager..
Så personligen betalar jag hellre (och har gjort) en hantverkare 700kr/timme utan ocker på material.
Hantverkare, kom nu med konstruktiva kommentarer där mina beräkningar är fel....
Jag tror du fångar problemet här, elektrikerbranschen klara inte att skilja de två, så de som argumenterar för ockerpåslag drar in ovidkommande och icke existerande beroenden. Frågan är ju så enkel men gjord så svår.useless skrev:
Det är ju inte konstigare än andra med samma beteenden, någon säljare ringer någon i antingen svår behovssituation eller tex en gammal och säljer på dem en tjänst eller produkt till skyhögt pris, tex en gammal mobil med abonnemang som kostar 300kr i handeln för 5000.
Jag tror att även våra mest påstridiga elektriker skulle tycka det var osympatiskt.
Precis där ligger problemet, elektriker vill visa upp ett lågt timpris för det är bara det som en okvalificerad beställare kan jämföra, men den timdebiteringen är för låg och företaget räknar därför med att de får nästan lika mycket som timkostnaden i marginal på ingående material.mathiash77 skrev:För mig handlar detta om kommunikation med sina kunder, om ärlighet och om vilken lön man vill ha!
Låt oss säga att vi har en elektriker, ett fåmansföretag eller mindre AB.
Personen i fråga har kontoret hemma och inte någon lokal...
Personen vill ha en månadslön på 35 000 kr/mån före skatt.
Utgifterna per månad är 10 000 kronor exkl moms och det innefattar
- Leasingbil
- Kostnad för Revisor
- Försäkringar
- Utbildningar/Certifikat
Det betyder att personen behöver dra in 730 000 kronor exkl. moms per år.
I dessa 730 ingår sociala avgifter, 12% i semesterkompensation och 5% tjänstepension.
Den teoretiska arbetstiden är 2080 timmar men man räknar med att pga helgdagar, semester m.m. att det finns ungefär 1700 timmar (9,5 veckors ledighet) på ett år.
Det betyder att man behöver ta ut (730000/1700) 430 kr / h exkl moms för att få ihop sina 35 000 och täcka sina 10 000 kronor / månad i fasta utgifter.
Som småföretagare får man sedan en frihet att arbeta själv, sätta sig egen arbetstid men på andra sidan får man räkna med att lägga extra tid för administration. Varför vill du starta eget? Det brukar ju inte vara, för jag vill jobba mindre utan det är för att få mer frihet och ha en möjlighet att casha hem...
Så vid 430 kr/h exkl moms (537,50 inkl moms) kan man då få runt sina 35 000.
Nu är ju sen frågan vilka ytterligare utgifter man har?
- Dyra specialverktyg?
- Handla material?
- Fakturera kund?
- Ytterligare certifikat?
I min beräkning ovan har jag INTE tagit med de hantverkare som tar betalt extra för milersättning. Självklart kan detta tillkomma som körningskostnad.
Jag har inte tagit hänsyn till materialkostnad och materialdebitering men detta ska bara täcka kostnaderna för materialet, inte för personen.
Lagerhållning på material kostar, det är x% av lagervärdet per år. Inköpspriset spelar ingen roll så länge som prylarna inte har ett bäst före datum (jämför med frukt) så blir inte materialet kasst om det ligger ett år på lager..
Så personligen betalar jag hellre (och har gjort) en hantverkare 700kr/timme utan ocker på material.
Hantverkare, kom nu med konstruktiva kommentarer där mina beräkningar är fel....
-Det hade varit en sundare bransch om de satte sina timpriser på en rimliga nivå 700-900kr/h och sedan bara hanteringskostnad på ingående material (15-20%)
Gjorde samma uträkning som du och drog också slutsatsen att man bör klara sig på 450-550kr/timma... utan mrtl...mathiash77 skrev:För mig handlar detta om kommunikation med sina kunder, om ärlighet och om vilken lön man vill ha!
Låt oss säga att vi har en elektriker, ett fåmansföretag eller mindre AB.
Personen i fråga har kontoret hemma och inte någon lokal...
Personen vill ha en månadslön på 35 000 kr/mån före skatt.
Utgifterna per månad är 10 000 kronor exkl moms och det innefattar
- Leasingbil
- Kostnad för Revisor
- Försäkringar
- Utbildningar/Certifikat
Det betyder att personen behöver dra in 730 000 kronor exkl. moms per år.
I dessa 730 ingår sociala avgifter, 12% i semesterkompensation och 5% tjänstepension.
Den teoretiska arbetstiden är 2080 timmar men man räknar med att pga helgdagar, semester m.m. att det finns ungefär 1700 timmar (9,5 veckors ledighet) på ett år.
Det betyder att man behöver ta ut (730000/1700) 430 kr / h exkl moms för att få ihop sina 35 000 och täcka sina 10 000 kronor / månad i fasta utgifter.
Som småföretagare får man sedan en frihet att arbeta själv, sätta sig egen arbetstid men på andra sidan får man räkna med att lägga extra tid för administration. Varför vill du starta eget? Det brukar ju inte vara, för jag vill jobba mindre utan det är för att få mer frihet och ha en möjlighet att casha hem...
Så vid 430 kr/h exkl moms (537,50 inkl moms) kan man då få runt sina 35 000.
Nu är ju sen frågan vilka ytterligare utgifter man har?
- Dyra specialverktyg?
- Handla material?
- Fakturera kund?
- Ytterligare certifikat?
I min beräkning ovan har jag INTE tagit med de hantverkare som tar betalt extra för milersättning. Självklart kan detta tillkomma som körningskostnad.
Jag har inte tagit hänsyn till materialkostnad och materialdebitering men detta ska bara täcka kostnaderna för materialet, inte för personen.
Lagerhållning på material kostar, det är x% av lagervärdet per år. Inköpspriset spelar ingen roll så länge som prylarna inte har ett bäst före datum (jämför med frukt) så blir inte materialet kasst om det ligger ett år på lager..
Så personligen betalar jag hellre (och har gjort) en hantverkare 700kr/timme utan ocker på material.
Hantverkare, kom nu med konstruktiva kommentarer där mina beräkningar är fel....
Jag ser inga konstigheter med större påslag än 15-20% allt beror på vad som är gångbart i branschen.S SueCia skrev:Håller med helt, dessutom är resonemanget att man ska ha 20% påslag oavsett inköpspris helt befängd.
Firma 1 - nystartad firma med dåliga rabatter köper in en pryl för 10 000kr, sen ska dom ha 15% påslag så de säljer den för 11500kr med 1500 vinst.
firma 2 - etablerad firma med bättre rabatter köper in samma pryl för 8000kr. Med 15% påslag gör dom 1200 vinst, märkligt att man ska tjäna mindre för att man har bättre rabatter ??
Firma två skulle istället kunna sälja den prylen med 24% påslag och ändå vara billigast med 10500kr
för att göra det än mer extremt kan firma 2 få ett ännu bättre pris o köper in 20st prylar o betalar 5000kr styck, då skulle dom med 100% påslag ändå vara billigast.
Så man kan ju glömma det där med att 15-20% är rimligt, jämför istället med vad du kan få för pris på annat håll
Jag hade inte reagerat på varken 30-40% påslag eller även 50% däremot verkar det svårt att få fram vad gängse pris är i elinstallationsbranschen.
Vissa detaljer kan ha betydligt högre påslag än så men någonstans finns ett marknadsmässigt pris.
Vid vilka priser bör kunden reagera och vad bör han jämföra emot?
I den branschen jag verkar i är gängse pris väldigt enkelt när det kommer till material men elinstallationsbranschen verkar väldigt splittrad i prissättning.
Jag är nyfiken på om det finns något som ni som är verksamma i branschen anser att gängse pris motsvarar?
Om ARN ber ett företag att styrka gängse pris vad utgår man ifrån då i den branschen?
Även om det är fri prissättning så bör det finnas någon sorts allmänt förekommande pris i branschen som pris mot privat och avtalskunder baseras på.
Jag är inte säker på att en anmälan till ARN hade dömt till kundens fördel så länge företaget kan redogöra varför ett så högt pris är rimligt i samband med utförd tjänst.
Här är ett fall med ett VVS företag som ansågs ha överdebiterat men som ger en fingervisning om hur ARN resonerar.
https://lagen.nu/avg/arn/2010-5127
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 701 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 701 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 097 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 097 inlägg
1 123abc skrev:Jag ser inga konstigheter med större påslag än 15-20% allt beror på vad som är gångbart i branschen.
Jag hade inte reagerat på varken 30-40% påslag eller även 50% däremot verkar det svårt att få fram vad gängse pris är i elinstallationsbranschen.
Vissa detaljer kan ha betydligt högre påslag än så men någonstans finns ett marknadsmässigt pris.
Vid vilka priser bör kunden reagera och vad bör han jämföra emot?
I den branschen jag verkar i är gängse pris väldigt enkelt när det kommer till material men elinstallationsbranschen verkar väldigt splittrad i prissättning.
Jag är nyfiken på om det finns något som ni som är verksamma i branschen anser att gängse pris motsvarar?
Om ARN ber ett företag att styrka gängse pris vad utgår man ifrån då i den branschen?
Även om det är fri prissättning så bör det finnas någon sorts allmänt förekommande pris i branschen som pris mot privat och avtalskunder baseras på.
Jag är inte säker på att en anmälan till ARN hade dömt till kundens fördel så länge företaget kan redogöra varför ett så högt pris är rimligt i samband med utförd tjänst.
Här är ett fall med ett VVS företag som ansågs ha överdebiterat men som ger en fingervisning om hur ARN resonerar.
[länk]
Jag är verksam i branchen, dock med inriktning på larm just nu. Jag tror att våra priser mot kund är lägre än vad privatpersoner kan köpa motsvarande larm för på internet.
Jag tycker att elbutik är en bra måttstock på vad det borde kosta ungefär. Om du kan få ett uttag för 199:- på elbutik.se så tycker jag att vi kan sälja det för 220:- med gott samvete, oavsett om vi betalat 180:- eller 80:- för uttaget.
Vår materialhanteringskostnad är garanterat högre per vara än elbutik.se har.
Jag ser inga problem med 100%iga vinster sålänge pris mot slutkund är marknadsmässigt. I mitt exempel tidigare i tråden så tar man ju en risk om man köper in 20st apparater för 5000:- styck, dels garanti, lagerhantering och risken att vara inte blir såld före den är utdaterad. Detta gäller t.ex luftvärmepumpar som vi lagerhöll i större mängd förrut där bättre modeller kom ut på marknaden och gjorde vårt lager mindre värt.
Tror du inte vi har lokalkostnader?????..?..äta instrument kostar 180 000 företagets typ 100 000.D djac skrev:Bara för att sätta punkt för kaffeprisdiskussionen, det är riktigt att materialkostnaden på en lyxkaffe på central plats är mycket låg i förhållande till försäljningspriset. Det som till störst del styr priset på denna är personlakostnader och hyra, detta finns det studier på och slutsatsen, för de som är intresserade, är att hyresvärden i princip styr priset på dyrkaffe. Detta är den största påverkande faktorn och också en som kaffebarsägaren inte kontrollera.
Skulle misstänka att om elektrikern behöver dyra, centrala, lokaler med inbjudande fasader så skulle detta också i hög grad påverka priserna, mig veterligen är det få elektriker som väljer att driva sin verksamhet på detta sätt, så nu kan vi sluta fundera på hur timpriset på elektriker hänger ihop med lattepriserna, det gör de inte.
Detsamma gäller i hög grad för frisörer.
Bära ett d