Bra med svar på hur det sedan gick i sådana här trådar. Är ju ovärderligt för andra som kommer i liknande situationer.

• Gilla
PålB och 7 till
  • Laddar…
Min far och jag gjorde om gillestugan med ingjutna reglar och uppreglat/isolerat golv med mögelangrep 1986.
Vi tog bort alt organiskt material, plangjöt, platonmatta, cellplast, golvspån och parket. Väggarna reglades upp med stålreglar men ingen isolering, den lades på utsidan vid omdräneringen med dubbla platonskivor.
Nu är det det torraste rummet i huset.

• Gilla
nennestam
  • Laddar…
Jag håller precis på med att regla upp golv på grovgjuten platta i en källare från 1972. För det första. Allt jag rivit ut hittills har varit helt kruttorrt Inte en fuktros eller minsta spår av fukt. Däremot så luktar det. Jag tror det är limmet som korkoplast och andra plastmattor är limmade med som luktar. Jag river ut det nu och lägger in ett duffusonsöppet plankgolv istället.

Men vilket elände det är att få till en bra uppregling. Jag fäster upp reglarna med byggvinklar. Ca 3st per meter. Sedan använder jag plastkilar för att ta upp dem vertikala lasten. Men det är svårt att fästa byggvinklarna bra när ytan är så skrovlig och ojämn. Lika så är det svårt att få plastkilarna att ligga bra mot betongen när den är så skrovlig. Det vill gärna bli lite svajigt och svampigt.

Hur gör ni? Jag har funderat på nivellreglar eller motsvarande. Men där sitter ju fästpunkterna på fasta ställen. Dvs hur vet man att betongen är jämn just där? Min känsla är att tex nivell funkar bra om man har någorlunda plan betong att stödja på. I mitt fall har jag också radiatorrör kors och tvärs över hela golvytan. Där måste man såga ur och fästa reglarna lokalt osv.

• Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
Jag sågade och hyvlade ner läkt till olika tjocklekar och kapade till klossar. Sedan häftade jag fast en bit syllpapp på undersidan. Då är det bara att torrpassa in klossarna under varje regel tills den är horisontell, sedan lägger du en klick lim på klossen och låter den torka. Köp lim av hög kvalitet. Hade jag gjort om jobbet hade jag börjat ned att dra sidoreglarna i väggen och lagt stålreglar på tvärs, sedan nästa fast mellanliggande reglar så de lyfter från golvet och så passat in klossarna, det hade sparat tid.

En annan tänkbar metod är att lägga fix elker bruk på punkter i ett mönster typ 30 cm mellanrum och så jämna av med sleven och ett måttband så dessa klackar kommer i jämnhöjd. Är du inom +-5mm behöver du inte ta upp mer skillnad, lägg foam och parkett så blir det helt ok.

Hur fäster du regelverket i betongen om du har syllpapp under?

O Olf Oggler skrev:
Jag håller precis på med att regla upp golv på grovgjuten platta i en källare från 1972. För det första. Allt jag rivit ut hittills har varit helt kruttorrt Inte en fuktros eller minsta spår av fukt. Däremot så luktar det. Jag tror det är limmet som korkoplast och andra plastmattor är limmade med som luktar. Jag river ut det nu och lägger in ett duffusonsöppet plankgolv istället.

Men vilket elände det är att få till en bra uppregling. Jag fäster upp reglarna med byggvinklar. Ca 3st per meter. Sedan använder jag plastkilar för att ta upp dem vertikala lasten. Men det är svårt att fästa byggvinklarna bra när ytan är så skrovlig och ojämn. Lika så är det svårt att få plastkilarna att ligga bra mot betongen när den är så skrovlig. Det vill gärna bli lite svajigt och svampigt.

Hur gör ni? Jag har funderat på nivellreglar eller motsvarande. Men där sitter ju fästpunkterna på fasta ställen. Dvs hur vet man att betongen är jämn just där? Min känsla är att tex nivell funkar bra om man har någorlunda plan betong att stödja på. I mitt fall har jag också radiatorrör kors och tvärs över hela golvytan. Där måste man såga ur och fästa reglarna lokalt osv.
Jag har precis monterat ett nivellgolv i vår gillestuga där betongen inte var direkt slät om man säger så.

Jag hade med mig en murarhammare hela tiden och knackade till betongen så den var relativt jämn där skruven hamnade.
På några ställen var det stenar i betongen i vägen och där tog jag bara borrhammaren med en bilmejsel i och körde bort dem.

Angående rör så hade jag lite rör under också jag behövde jacka ur för i en del reglar och då har nivell en plast hylsa med gängor man kan borra för och slå i på båda sidor om urjackningarna för att det inte ska bli svagt mer än precis där jacket är. Då drar man bara o en vanlig nivellskruv/plastskruv i den hylsan sen.

Rampamuffen
Ett alternativ är att borra genom bärlinan och ner i betongen. Sen ner med en gängstång, bricka och mutter under som regeln vilar på. Blir ljusrerbart med muttern så regeln blir i rätt höjd och i våg. Gängstång med mutter och bricka används för att justera höjden på en regel över ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kyrkogatan18 och 6 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Hur fäster du regelverket i betongen om du har syllpapp under?
Det gör jag inte. Men med 30 cm mellan stödklossarna och 30 cc på reglarna och så 28x70 på tvärs skruvat i reglarna blir det stabilt. Men hela konstruktionen flyter på betongen. Har inte märkt några problem på 7 år.

Där jag inte har fäst reglarna i betongen så märker jag att det liksom gärna vill klappra lite. Det räcker ju med att reglarna lyfter en millimeter så märks det ju.

Då har vi olika erfarenheter. Min erfarenhet är att virket sätter sig efter ett tag. Sedan får man vara noggrann med inpassningen av klossarna så att syllpappen ligger i kontakt med betongen. Däremot hur jämn ovansidan är spelar mindre roll. Sedan har jag rejält med foam ovanpå glesen och klick laminat som fördelar ut trycket.

Jag började med att väga av några reglar med laser och rätt glest mellan klossarna. Sedan la jag ut 28x70 glest som referens och vägde av fler reglar. Sedan skruva var femte eller så 28x70 så konstruktionen håller ihop, sedan fortsätta med att passa in klossar. Till sist fäste jag all 28x70. Mycket arbete men det går om man har tid.

Min erfarenhet är att allt kändes bra från början. Men när golvet börjar röra på sig så är det som att det lufter med regelverket. Det klapprar mer och mer. Och då sitter ändå reglarna med ca 60-100cm mellanrum fästa i betongen med byggvinklar. Rödplugg och skruv.

Kan ju också bero på att jag möblerat med soffor längs två av väggarna och bokhyllor längs två av de andra. Så det är några kilon som trycker ner golvet.

• Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
De är sant. Mitt golv är helt omöblerat än så länge. Helt fritt att lyfta lite här och där.

Rampamuffen Rampamuffen skrev:
Ett alternativ är att borra genom bärlinan och ner i betongen. Sen ner med en gängstång, bricka och mutter under som regeln vilar på. Blir ljusrerbart med muttern så regeln blir i rätt höjd och i våg. [bild]
Snyggt. Elimininerar ju helt behovet för Nivell/Subfloor-lösningar. frågan är lite om det där är tillräcklig dimensionering på gängstången bara. beror ju på cc-avstånd, och avstånd platta/regel - men där skulle jag gärna vilja ta lite i överkant. Annars väldigt elegant. (y)

Rampamuffen
Lade även in ”mekanisk ventilation” - en kanalfläkt står för utsuget. Den är placerad ute och rören ligger som ett T på plattan. Har hygrometer under golvet så jag vet RH. Lade in det för säkerhets skulle...

• Ventilationsrör formade som ett "T" på en betongplatta under trägolv i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.