3 390 552 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Lekte lite. Bor tillfälligt hos svärföräldrarna pga jobbet. Så blev att ta med lite reseverktyg.
Och en bit björk
Sen är det bara att hacka loss
Sen orkade inte mina klena armar mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en bit björk
Logga in
Skapa konto
Sen är det bara att hacka loss
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen orkade inte mina klena armar mer
Slipat stålen till bänkplåtsaxen. Började med Tormek. Tog väl 30min för att få den hyfsad. Då lackade jag ur och körde det andra stålet på bandslipen istället. Tog kanske 2min
Nyslipade stål
Hade skaffat ett ställbart slipanhåll enbart för detta. Fungerade väldigt bra (fast jag hade föredragit om stenen snurrade mot anhållet istället) men ack vilken tid det tog.
Bandslipen var helt klart ett bättre verktyg för detta
Sedan blev det till att försöka lista ut hur det skall sitta ihop!
Logga in
Skapa konto
Nyslipade stål
Logga in
Skapa konto
Hade skaffat ett ställbart slipanhåll enbart för detta. Fungerade väldigt bra (fast jag hade föredragit om stenen snurrade mot anhållet istället) men ack vilken tid det tog.
Logga in
Skapa konto
Bandslipen var helt klart ett bättre verktyg för detta
Logga in
Skapa konto
Sedan blev det till att försöka lista ut hur det skall sitta ihop!
Hej Masse!Masses skrev:
Tråkigt på på en sådan vacker lösning!
Hur många mm rör det sig om?
Jag hade kapat hyllplanet i bakkant och monterat en lite mjukare tryckfjäder i bakkanten som gör att övre hyllplant kan flyttas in dom mm som fattas.
Det uppfällda lockets vinkel/kraft gör nog att locket stannar kvar uppe.
Kan vara värt ett försök innan skrotning!
Dag
Bytte batteri i surfplattan nu på morgonen... Pillrit som tusan.
Ifixit till räddningen... Men fick tillverka en plastkniv av en petflaska för att komma åt limfogen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ifixit till räddningen... Men fick tillverka en plastkniv av en petflaska för att komma åt limfogen.
Fått klar en liten fickjaktkniv / EDC. 150 mm totallängd. RWL-34 @ 63 Hrc. 0.25 mm bakom eggen. Den ska brukas givetvis, så någorlunda grov finish på 400 korn och sen supergrov polerpasta på trissa. G10 liner och grepp. Pinnar av kolfiber och aluminium. Vikt inkl fodral 77 gram. Avfasningen på skaftet mot bladet ger ett riktigt skönt "pinch grip".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så himla fin! Skulle gärna köpa en om det gickAlltgår skrev:Fått klar en liten fickjaktkniv / EDC. 150 mm totallängd. RWL-34 @ 63 Hrc. 0.25 mm bakom eggen. Den ska brukas givetvis, så någorlunda grov finish på 400 korn och sen supergrov polerpasta på trissa. G10 liner och grepp. Pinnar av kolfiber och aluminium. Vikt inkl fodral 77 gram. Avfasningen på skaftet mot bladet ger ett riktigt skönt "pinch grip".
[bild] [bild] [bild]
Riktigt snygg!Alltgår skrev:
Jag antar att slidan är i Kydex, vilken tjocklek har du valt? Jag har själv några knivar som skulle behöva en ny slida så jag har funderat på att göra ett försök med något liknande. En anledning till att jag tvekar lite (förutom den givna tidsbristen) är att med nitarna på sidan så blir slidan ganska bred men det är ju ingen ovanlig modell. Det kanske inte är ett problem eller så kanske det går att hitta en lite annorlunda design. Jag antar att du har någon form av press för att forma slidan, det vanliga är väl typ två plywood bitar med något lagom hårt och lite värmetåligt skummgummi emellan. Hur har du gjort? Tips på material?
Tack!jac skrev:Riktigt snygg!
Jag antar att slidan är i Kydex, vilken tjocklek har du valt? Jag har själv några knivar som skulle behöva en ny slida så jag har funderat på att göra ett försök med något liknande. En anledning till att jag tvekar lite (förutom den givna tidsbristen) är att med nitarna på sidan så blir slidan ganska bred men det är ju ingen ovanlig modell. Det kanske inte är ett problem eller så kanske det går att hitta en lite annorlunda design. Jag antar att du har någon form av press för att forma slidan, det vanliga är väl typ två plywood bitar med något lagom hårt och lite värmetåligt skummgummi emellan. Hur har du gjort? Tips på material?
Jag använder 1.5 mm kydex. Det ger tillräcklig stadga och funktion tycker jag. Ska man göra till större huggare etc så är väl 2 mm bra.
Du anar min press i högra ovanhörnet på bild 3. Det är två bitar MDF (plyfa är bättre), lite 45x95 regel och ett gammalt dörrgångjärn. Mellan där finns två st neoprenknäskydd från Jula. Liggunderlag funkar men håller inte så bra. Värm kydex till ca 140 grader. Kläm ihop med en snabbtving.
För mer slimmad design kan du göra en vikslida. Dvs bara nitar på ena sidan. Men de blir oftast inte lika snygga.
För att få slidan så slank som möjligt, dvs få niten närmare bladet, så kan du slipa ner bredden på det runda lilla städet som håller fast niten när du hamrar ihop slidan. Jag har gjort så.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Gjort klart ett tärningstorn som jag började med för ca två år sedan, som en skenmanöver för att dölja en födelsedagspresent. Bitarna har legat och skräpat på diverse bänkytor i snickeriet sedan dess. Bestämde mig för att göra klart det nu, kan ju vara bra att ha om man eventuellt måste stanna hemma och vill spela lite spel för att fördriva tiden.
Gjord i ek och björk.
Gjord i ek och björk.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in