Lekte lite. Bor tillfälligt hos svärföräldrarna pga jobbet. Så blev att ta med lite reseverktyg.
Träsnideriverktyg och en bit björk på ett bord redo för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en bit björk
Obearbetad träplanka med påbörjat träsnideri av ansikte, verktygsmärken synliga.
Skapa konto

Sen är det bara att hacka loss
Björkved skulpterad med reseverktyg, omgiven av spån och träbitar på marken.
Skapa konto
Outhuggen träfigur från en bit björk omgiven av träspån och verktyg.
Skapa konto
Person som håller i en grovt tillhuggen bit björk på en svart plastpåse med träsnideriverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Sen orkade inte mina klena armar mer

• Gilla
vectrex och 9 till
  • Laddar…
Slipat stålen till bänkplåtsaxen. Började med Tormek. Tog väl 30min för att få den hyfsad. Då lackade jag ur och körde det andra stålet på bandslipen istället. Tog kanske 2min :)

Nyslipade stålblad för bänkplåtsax på en arbetsbänk med slipverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Nyslipade stål

Tormek T-3 slipmaskin med vattenkylning på ett arbetsbord omgivet av verktyg och burkar.
Skapa konto

Hade skaffat ett ställbart slipanhåll enbart för detta. Fungerade väldigt bra (fast jag hade föredragit om stenen snurrade mot anhållet istället) men ack vilken tid det tog.

Verkstadsarbetsplats med bänkslip och bandslip samt verktyg och bänkplåtsaxstålet i förgrunden.
Skapa konto

Bandslipen var helt klart ett bättre verktyg för detta

Verktyg och delar utspridda på en arbetsbänk inklusive en bänkplåtsax och diverse muttrar och bultar.
Skapa konto

Sedan blev det till att försöka lista ut hur det skall sitta ihop!

• Gilla
corre och 7 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag tycker också det är en tjusig lösning. Dock så undrar jag om locken går att öppna helt pga handtagen som sticker ut?
Nej jag upptäckte att det är precis så att locket på hyllan under inte håller sig uppe... Så får skrota och gå tillbaka till original idéen :)

Masses Masses skrev:
Nej jag upptäckte att det är precis så att locket på hyllan under inte håller sig uppe... Så får skrota och gå tillbaka till original idéen :)
Hej Masse!

Tråkigt på på en sådan vacker lösning!
Hur många mm rör det sig om?
Jag hade kapat hyllplanet i bakkant och monterat en lite mjukare tryckfjäder i bakkanten som gör att övre hyllplant kan flyttas in dom mm som fattas.
Det uppfällda lockets vinkel/kraft gör nog att locket stannar kvar uppe.
Kan vara värt ett försök innan skrotning!

Dag

Cheesen
Bytte batteri i surfplattan nu på morgonen... Pillrit som tusan.
Öppnad surfplatta som exponerar komponenter och det utbytta batteriet, verktyg syns inte.
Skapa konto

Öppnad surfplatta bredvid ett batteri och verktygsset för elektronikreparationer på ett bord.
Skapa konto

Ifixit till räddningen... Men fick tillverka en plastkniv av en petflaska för att komma åt limfogen.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Cheesen
S snajgel skrev:
Prototypat mobilställ gjort av gamla skateboards...

[bild]
Var får man tag på gamla skateboards?

Cheesen Cheesen skrev:
Var får man tag på gamla skateboards?
Jag får dom från en lokal skatehall. Andra har jag hört får från olika skatebutiker

Fått klar en liten fickjaktkniv / EDC. 150 mm totallängd. RWL-34 @ 63 Hrc. 0.25 mm bakom eggen. Den ska brukas givetvis, så någorlunda grov finish på 400 korn och sen supergrov polerpasta på trissa. G10 liner och grepp. Pinnar av kolfiber och aluminium. Vikt inkl fodral 77 gram. Avfasningen på skaftet mot bladet ger ett riktigt skönt "pinch grip".
Hand håller en nyligen tillverkad fickjaktkniv med G10 grepp, kolfiber och aluminiumdetaljer, i ett fodral.
Skapa konto
Hand håller en nyligen tillverkad fickjaktkniv med G10-grepp och kolfiberpinnar, mot en verkstadsbakgrund.
Skapa konto
Hand håller en fickjaktkniv med grått grepp och svart fodral i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
mattiande och 11 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Fått klar en liten fickjaktkniv / EDC. 150 mm totallängd. RWL-34 @ 63 Hrc. 0.25 mm bakom eggen. Den ska brukas givetvis, så någorlunda grov finish på 400 korn och sen supergrov polerpasta på trissa. G10 liner och grepp. Pinnar av kolfiber och aluminium. Vikt inkl fodral 77 gram. Avfasningen på skaftet mot bladet ger ett riktigt skönt "pinch grip".
[bild] [bild] [bild]
Så himla fin! Skulle gärna köpa en om det gick :love:

Tack, det var kul att höra!
I nuläget är detta bara en hobby, under konstant utveckling. Men på sikt blir det garanterat så att jag kommer sälja en del också. Jag noterar ditt intresse :)

FreQa FreQa skrev:
Så himla fin! Skulle gärna köpa en om det gick :love:

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Fått klar en liten fickjaktkniv
Riktigt snygg!
Jag antar att slidan är i Kydex, vilken tjocklek har du valt? Jag har själv några knivar som skulle behöva en ny slida så jag har funderat på att göra ett försök med något liknande. En anledning till att jag tvekar lite (förutom den givna tidsbristen) är att med nitarna på sidan så blir slidan ganska bred men det är ju ingen ovanlig modell. Det kanske inte är ett problem eller så kanske det går att hitta en lite annorlunda design. Jag antar att du har någon form av press för att forma slidan, det vanliga är väl typ två plywood bitar med något lagom hårt och lite värmetåligt skummgummi emellan. Hur har du gjort? Tips på material?

Hopmontering inför montage
Delvis hopmonterad träfönsterdörr står i ett verkstadsutrymme i förberedelse för montage.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
RiKr och 33 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Riktigt snygg!
Jag antar att slidan är i Kydex, vilken tjocklek har du valt? Jag har själv några knivar som skulle behöva en ny slida så jag har funderat på att göra ett försök med något liknande. En anledning till att jag tvekar lite (förutom den givna tidsbristen) är att med nitarna på sidan så blir slidan ganska bred men det är ju ingen ovanlig modell. Det kanske inte är ett problem eller så kanske det går att hitta en lite annorlunda design. Jag antar att du har någon form av press för att forma slidan, det vanliga är väl typ två plywood bitar med något lagom hårt och lite värmetåligt skummgummi emellan. Hur har du gjort? Tips på material?
Tack!

Jag använder 1.5 mm kydex. Det ger tillräcklig stadga och funktion tycker jag. Ska man göra till större huggare etc så är väl 2 mm bra.
Du anar min press i högra ovanhörnet på bild 3. Det är två bitar MDF (plyfa är bättre), lite 45x95 regel och ett gammalt dörrgångjärn. Mellan där finns två st neoprenknäskydd från Jula. Liggunderlag funkar men håller inte så bra. Värm kydex till ca 140 grader. Kläm ihop med en snabbtving.

För mer slimmad design kan du göra en vikslida. Dvs bara nitar på ena sidan. Men de blir oftast inte lika snygga.
För att få slidan så slank som möjligt, dvs få niten närmare bladet, så kan du slipa ner bredden på det runda lilla städet som håller fast niten när du hamrar ihop slidan. Jag har gjort så.

• Gilla
jac
  • Laddar…
Gjort klart ett tärningstorn som jag började med för ca två år sedan, som en skenmanöver för att dölja en födelsedagspresent. Bitarna har legat och skräpat på diverse bänkytor i snickeriet sedan dess. Bestämde mig för att göra klart det nu, kan ju vara bra att ha om man eventuellt måste stanna hemma och vill spela lite spel för att fördriva tiden.

Gjord i ek och björk.

Handgjort tärningstorn i ek och björk med utspridda tärningar på en träbänk.
Skapa konto

Hemmagjort tärningstorn i ek och björk på ett bord med färgglada tärningar bredvid.
Skapa konto

Ett handgjort tärningstorn i ek och björk på ett träbord bredvid färgglada tärningar.
Skapa konto

Handgjort tärningstorn i ek och björk med tärningar, placerat på ett träbord.
Skapa konto

Handgjort tärningstorn i ek och björk på ett träbord bredvid sällskapsspel.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Gjorde en hårgrej som ett experiment

• Handgjord håraccessoar som liknar ett grönt löv med två träpinnar igenom.
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.