562 344 läst · 1 363 svar
562k läst
1,4k svar
Byggbloopers
G ekaa88 skrev:Inte jag som gjort bort mig men var på plats.
Stod flaggvakt vid ett större bygge av ett parkeringsgarage, en mindre gjutning mot ett gäng metallspont skulle göras i ett borrat hål, ca 500l betong av något slag skulle ner.
När byggkillarna började springa runt och vifta med händerna och försökte få stopp på betongpumpen så måste man ju försiktigt glida fram och fråga vad som hänt?
VI HAR BORRAT RAKT IN I HUVUDSTAMMEN FÖR AVLOPPET OCH FÅTT I CIRKA 2 KUBIK BETONG.....
Vi avbröt för dagen där och då....
När jag var på mitt första bygge så gjöt vi väggar och valv och jag hade väll inte så bra koll på hur det bör gå till, men när all betong började rinna ur ett 20x40cm stort hål i väggen och började lyfta på hattarna till avloppsstammen så ropade jag till betongarna ”Jag har inte så bra koll men det rinner ut som fan här nere och snart rinner det ner i avloppet”. Vilken fart det blev på killarna med schyfflar och plywood för att försöka bulta igen hålet. Rann ut någon kubik
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 384 inlägg
Nybyggare
· Stockholm
· 367 inlägg
Nånstans borde man ju har lärt sig att känna igen känslan av: "Fan nu går det riktigt bra, smidigt och allt bara flyter på.".
Men inte då...
Så jag svor och gormade ordentligt så hustrun skulle höra och kanske tycka lite synd om mig. När hon till slut engagerade sig lite säger hon :"Meen, jag trodde ju du hade sågat fel. Inte har du sågat speciellt rakt heller.".
Men inte då...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag svor och gormade ordentligt så hustrun skulle höra och kanske tycka lite synd om mig. När hon till slut engagerade sig lite säger hon :"Meen, jag trodde ju du hade sågat fel. Inte har du sågat speciellt rakt heller.".
Ungefär så där gjorde min far för många år sedan (mer än 40 år sedan). Han skulle kapa ner en skiva och skulle såga den utomhus. I brist på bra upplag så la han skivan på släpkärran och började såga. Först när det började gnistra kring klingan slutade han och lyfte bort sågen och skivan för att se vad som hade hänt. Ju klingan hade sågat ett rejält hack i mer än halva lemtjockleken på kärran. Klinga med hårdmetall skär tar sig lätt igenom även metall....