3 396 059 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
https://www.bikester.se/rcp-cykelhaengare-355760.html <-- dom därmexitegel skrev:
Byggt lite grejor för att underlätta ett kommande projekt. Brukar försöka ge bort en present när någon i vår närmsta bekantskapskrets fyller jämt. Två avklarade och fyra kvar inom 1 1/2 år. Såvida man inte hittar nya vänner som man tycker om.
Ett av projekten kommer att innefatta lite kumiko så jag byggde en lite jigg för att hyvla upp ämnen lika tjocka som bredden på ett sågspår i bordsågen. 3,8mm tjockt.
Även en 45 graders jigg till stötlådan. Återstår 22,5 och 67,5 grader.
Ett av projekten kommer att innefatta lite kumiko så jag byggde en lite jigg för att hyvla upp ämnen lika tjocka som bredden på ett sågspår i bordsågen. 3,8mm tjockt.
Även en 45 graders jigg till stötlådan. Återstår 22,5 och 67,5 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trevligt med en dedikerad arbetsplats för cykelmekande.S snuttekudden skrev:
Jag håller inte din nivå på cykelfixande men jag hänger upp cyklarna både fram och bak i öglor i taket. Använder mina klätterslingor med karbiner så kan jag i alla fall låtsas att jag fortfarande klättrar...
Har fria takreglar och har skruvat i flera kraftiga öglor så jag kan hänga på olika sätt vid behov.
Logga in
Skapa konto
Idag har det inte blivit mycket gjort men iaf en liten hållare till sicklarna.
@Frustrator påpekade att jag hade ett ganska stort tomrum på ena väggen och det kan jag väl hålla med om...men inte nu längre
Hållaren består av en massa hoplimmade plywoodbitar, 2mm bortsågat på halva djupet innan limning. Sen sitter det försänkta magneter i plattorna så sicklarna inte ramlar ner.
@Frustrator påpekade att jag hade ett ganska stort tomrum på ena väggen och det kan jag väl hålla med om...men inte nu längre
Hållaren består av en massa hoplimmade plywoodbitar, 2mm bortsågat på halva djupet innan limning. Sen sitter det försänkta magneter i plattorna så sicklarna inte ramlar ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Inför kommande gitarrbygge har jag beställt en sån här
I dag byggde jag ett stativ som även kommer ha lite förvaring i sig. Domino och skruv fick det bli.
Logga in
Skapa konto
I dag byggde jag ett stativ som även kommer ha lite förvaring i sig. Domino och skruv fick det bli.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Tycker du ska satsa på Park Tools mekställ, har ett PCS 9 och pappa ett PCS 10, det sistnämnda är värd det lilla extra för snabbklämman.mexitegel skrev:
Tror även att biltema säljer en liknande variant som ovan; https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelstall/cykelhangare-2000032888
Körde den i vårt förråd förut, lite bökig om man har mtb, men det funkar.
jag har gjort så ett par gånger också, det är lite drygt att cykeln kränger fram och tillbaka så fort man petar på den, men bättre än inget.Fario skrev:Trevligt med en dedikerad arbetsplats för cykelmekande.
Jag håller inte din nivå på cykelfixande men jag hänger upp cyklarna både fram och bak i öglor i taket. Använder mina klätterslingor med karbiner så kan jag i alla fall låtsas att jag fortfarande klättrar...
Har fria takreglar och har skruvat i flera kraftiga öglor så jag kan hänga på olika sätt vid behov.
[bild]
Mekställ har vi sen 20 år tillbaka, drömmer dock om att uppgradera till ett Park Tool PRS-33.2. Blir nog till garaget när det är byggtrichardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Den här utgåttrichardtenggren skrev:
Idag har det modifierats snabbspännare!
De är köpte begagnade och tidigare ägare har sågat av den normalt runda pressplattan till en smalare variant. Användbart ibland med ofta mest irriterande. Tanken var därför att tillverka en ny rund platta och svetsa fast.
Plattorna tillverkades med hålsåg i ett plattjärn. Sen försänktes centrumhålet ordentligt (så att det gick att komma till med svetselektroden).
För att få en jämn fint utsida och bryta kanterna monterades plattorna på en M6 skruv som sattes i borrmaskinen. Normalt gillar jag inte gängor direkt i chucken, men på denna maskin är det ok. Stället för borrmaskinen är otroligt smidigt och användbart. Att forma och bryta kanter var väldigt lätt med en vinkelslip med flapdisc.
Sen spändes plattorna ner på rätt ställe, punktades fast och så vände jag och helsvetsade från undersidan, i det försänkta hålet.
De är köpte begagnade och tidigare ägare har sågat av den normalt runda pressplattan till en smalare variant. Användbart ibland med ofta mest irriterande. Tanken var därför att tillverka en ny rund platta och svetsa fast.
Plattorna tillverkades med hålsåg i ett plattjärn. Sen försänktes centrumhålet ordentligt (så att det gick att komma till med svetselektroden).
För att få en jämn fint utsida och bryta kanterna monterades plattorna på en M6 skruv som sattes i borrmaskinen. Normalt gillar jag inte gängor direkt i chucken, men på denna maskin är det ok. Stället för borrmaskinen är otroligt smidigt och användbart. Att forma och bryta kanter var väldigt lätt med en vinkelslip med flapdisc.
Sen spändes plattorna ner på rätt ställe, punktades fast och så vände jag och helsvetsade från undersidan, i det försänkta hålet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har slutfört basen till min multijigg. Den kommer givetvis att förbättras efterhand. Tanken är att man ska kunna använda den som den är till pelarborren vid borrning i änden på exempelvis bordsben. Olika toppar ska kunna monteras högst upp. Först ut kommer en topp för tapphål. Sen får vi se vad det blir.
-Jo, jag är medveten om urflisningarna. De är fula, men det gör för inget för funktionen.
-Jo, jag är medveten om urflisningarna. De är fula, men det gör för inget för funktionen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Yxa är väl ett verktyg? Den här helgen har jag för sista gången på ett tag svingat den. Fällde 10 granar det första vi gjorde sommaren -17 när vi köpte fritidshuset. De kubbades upp och sen delade jag varje kubbe i 2-4 delar med vedklyv. Sen har jag med jämna mellanrum gått ut och svingat yxan för att göra eldningsbara vedträn av det. Men nu är det slut med den fritidssysslan.
Förutom det på bilden har jag säkert hunnit med att elda ett fack också, minst.
Förutom det på bilden har jag säkert hunnit med att elda ett fack också, minst.
Logga in
Skapa konto