Byggt lite grejor för att underlätta ett kommande projekt. Brukar försöka ge bort en present när någon i vår närmsta bekantskapskrets fyller jämt. Två avklarade och fyra kvar inom 1 1/2 år. Såvida man inte hittar nya vänner som man tycker om.
Ett av projekten kommer att innefatta lite kumiko så jag byggde en lite jigg för att hyvla upp ämnen lika tjocka som bredden på ett sågspår i bordsågen. 3,8mm tjockt.
Även en 45 graders jigg till stötlådan. Återstår 22,5 och 67,5 grader. Handgjord träjigg för hyvling på en snickarbänk med två handhyvlar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmabyggd träjigg med skruvar, tving och ett hyvelstål som förbereder träämnen för kumiko-teknik.
Skapa konto

Hemgjord träbearbetningsjigg med hyvel för att skapa ämnen i kumiko-stil på 3,8mm.
Skapa konto
Hembyggd träjigg med hyvel och tving för att skapa 3,8mm tjocka träämnen.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 8 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Japp, jag har ett mekställ. "Made" heter märket. Det fungerar bra till våra cyklar, men dom är rätt lätta.
Trevligt med en dedikerad arbetsplats för cykelmekande.
Jag håller inte din nivå på cykelfixande men jag hänger upp cyklarna både fram och bak i öglor i taket. Använder mina klätterslingor med karbiner så kan jag i alla fall låtsas att jag fortfarande klättrar...
Har fria takreglar och har skruvat i flera kraftiga öglor så jag kan hänga på olika sätt vid behov.

Cykel upphängd i taket med klätterslingor och karbiner i ett organiserat garage med verktygstavla.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Idag har det inte blivit mycket gjort men iaf en liten hållare till sicklarna.

@Frustrator påpekade att jag hade ett ganska stort tomrum på ena väggen och det kan jag väl hålla med om...men inte nu längre:D

Hållaren består av en massa hoplimmade plywoodbitar, 2mm bortsågat på halva djupet innan limning. Sen sitter det försänkta magneter i plattorna så sicklarna inte ramlar ner.
Vägg med organiserade verktyg och nybyggd hållare fylld med sicklar i en verkstad.
Skapa konto

Handgjord hållare av limmade plywoodbitar med spår och försänkta magneter, på arbetsbänk.
Skapa konto

Handgjord hållare av plywoodbitar med inbyggda magneter som håller fast sicklar på en arbetsbänk.
Skapa konto

En väggmonterad hållare gjord av hoplimmade plywoodbitar med inbyggda magneter håller sicklar på plats i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 11 till
  • Laddar…
Inför kommande gitarrbygge har jag beställt en sån här
En oscillerande spindelslipmaskin av märket JET, avsedd för träbearbetning.
Skapa konto

I dag byggde jag ett stativ som även kommer ha lite förvaring i sig. Domino och skruv fick det bli.

Hemmagjort stativ i svart med skruvtving, under konstruktion på en arbetsbänk.
Skapa konto

Självbyggt trästativ för gitarr med svart bakpanel på en arbetsbänk bredvid en gummihammare.
Skapa konto

Hemmagjort trässtativ för gitarr med förvaring, ihopskruvat i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Vilka krokar är det? Funderar på att göra likande lösning här hemma innan man drunkar fullständigt i alla cyklar som dräller omkring överallt :D
Tycker du ska satsa på Park Tools mekställ, har ett PCS 9 och pappa ett PCS 10, det sistnämnda är värd det lilla extra för snabbklämman.

Tror även att biltema säljer en liknande variant som ovan; https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelstall/cykelhangare-2000032888

Körde den i vårt förråd förut, lite bökig om man har mtb, men det funkar.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Trevligt med en dedikerad arbetsplats för cykelmekande.
Jag håller inte din nivå på cykelfixande men jag hänger upp cyklarna både fram och bak i öglor i taket. Använder mina klätterslingor med karbiner så kan jag i alla fall låtsas att jag fortfarande klättrar...
Har fria takreglar och har skruvat i flera kraftiga öglor så jag kan hänga på olika sätt vid behov.

[bild]
jag har gjort så ett par gånger också, det är lite drygt att cykeln kränger fram och tillbaka så fort man petar på den, men bättre än inget.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker du ska satsa på Park Tools mekställ, har ett PCS 9 och pappa ett PCS 10, det sistnämnda är värd det lilla extra för snabbklämman.

Tror även att biltema säljer en liknande variant som ovan; [länk]

Mekställ har vi sen 20 år tillbaka, drömmer dock om att uppgradera till ett Park Tool PRS-33.2. Blir nog till garaget när det är byggt :D

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Mekställ har vi sen 20 år tillbaka, drömmer dock om att uppgradera till ett Park Tool PRS-33.2. Blir nog till garaget när det är byggt :D
Var nog @tveksamt jag skulle citera gällande mekställ :surprised: :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:

Tror även att biltema säljer en liknande variant som ovan; [länk]

Den här utgått

richardtenggren
M Manhunter skrev:
Den här utgått
Det finns PCS 10.2?

Idag har det modifierats snabbspännare!
De är köpte begagnade och tidigare ägare har sågat av den normalt runda pressplattan till en smalare variant. Användbart ibland med ofta mest irriterande. Tanken var därför att tillverka en ny rund platta och svetsa fast.

Plattorna tillverkades med hålsåg i ett plattjärn. Sen försänktes centrumhålet ordentligt (så att det gick att komma till med svetselektroden).

För att få en jämn fint utsida och bryta kanterna monterades plattorna på en M6 skruv som sattes i borrmaskinen. Normalt gillar jag inte gängor direkt i chucken, men på denna maskin är det ok. Stället för borrmaskinen är otroligt smidigt och användbart. Att forma och bryta kanter var väldigt lätt med en vinkelslip med flapdisc.

Sen spändes plattorna ner på rätt ställe, punktades fast och så vände jag och helsvetsade från undersidan, i det försänkta hålet.

Modifierad blå snabbspännare med smal pressplatta, placerad på träplank med verkstadsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto
Modifierade snabbspännare med ny svetsad rund pressplatta på träunderlag.
Skapa konto
Verktyg och material på en arbetsbänk för tillverkning av ny pressplatta, med snabbspännare och vinkelslip.
Skapa konto
Två nygjorda runda pressplattor bredvid ett plattjärn med utsågade hål, placerade på ett slitet träbord.
Skapa konto
Modifierade snabbspännare med tillverkade, runda pressplattor monterade i ett verktyg med klämplatta och borrmaskinchuck ovanpå ett arbetsbord.
Skapa konto
Elektrisk borrmaskin med ett fastspänt verktyg på ett arbetsbord, omgiven av handverktyg och skruvar.
Skapa konto
Ny tillverkad rund pressplatta monterad på en skruv, förberedd för svetsning, fastklämd i en borrmaskinschuck.
Skapa konto
Metallplatta formas med vinkelslip och borrmaskin på trästock utomhus.
Skapa konto
Rund pressplatta tillverkad och monterad på gängad stång, visa bearbetade sidoytor.
Skapa konto
Modifierad snabbspännare med nytillverkad rund pressplatta, fäst och punktsvetsad på verktyg.
Skapa konto
Modifierad snabbspännare med hemgjord rund pressplatta fästad i arbetsbänk, redo för svetsning.
Skapa konto
Två nytillverkade runda pressplattor till snabbspännare, liggande på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 13 till
  • Laddar…
Jag har slutfört basen till min multijigg. Den kommer givetvis att förbättras efterhand. Tanken är att man ska kunna använda den som den är till pelarborren vid borrning i änden på exempelvis bordsben. Olika toppar ska kunna monteras högst upp. Först ut kommer en topp för tapphål. Sen får vi se vad det blir.
-Jo, jag är medveten om urflisningarna. De är fula, men det gör för inget för funktionen.
Hemmagjord multijigg med bas och spännanordningar på ett arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto
Hemgjord trä multijigg med skruvtvingar på arbetsbänk, urflisningar synliga, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
En nybyggd träbas multijigg monterad i arbetsområdet med synliga urflisningar.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Yxa är väl ett verktyg? Den här helgen har jag för sista gången på ett tag svingat den. Fällde 10 granar det första vi gjorde sommaren -17 när vi köpte fritidshuset. De kubbades upp och sen delade jag varje kubbe i 2-4 delar med vedklyv. Sen har jag med jämna mellanrum gått ut och svingat yxan för att göra eldningsbara vedträn av det. Men nu är det slut med den fritidssysslan.

Förutom det på bilden har jag säkert hunnit med att elda ett fack också, minst.

Vedträn staplade i vedbod med yxa framför, rester av klyvning synliga på marken.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 8 till
  • Laddar…
Hittade en referensbild på när jag bara grovkluvit. All ved fick inte plats, ett knappt fack till förvarades på en annan plats.

Vedskjul fyllt med grovkluven ved i en skogsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
ViktorHg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.