3 396 794 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ja, jag låg sömnlös i natt över vilken tidsåtgång denna metoden med fräsning skulle resultera i. Tiden är inte så viktig men samtidigt finns det så klart gränser .
Faktum är att jag nu i kväll funderat på båda era metoder också även om jag inte var bekant med ”dadoklinga”. Tyvärr har jag inget snickeri eller ens tillgång till bordssåg, men funderade just på om det fanns så breda sågklingor till cirkelsågen eller sänksågen.
Limningen är väl frågan om det inte tar vansinnigt låg tid? . Om man inte kan limma hela skivor och remsa dem sen, men det kanske var så du menade?
Faktum är att jag nu i kväll funderat på båda era metoder också även om jag inte var bekant med ”dadoklinga”. Tyvärr har jag inget snickeri eller ens tillgång till bordssåg, men funderade just på om det fanns så breda sågklingor till cirkelsågen eller sänksågen.
Limningen är väl frågan om det inte tar vansinnigt låg tid? . Om man inte kan limma hela skivor och remsa dem sen, men det kanske var så du menade?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Intressant idé.
Skulle jag göra något liknande hade jag nog valt att strimla en halv plyfaskiva till "förhöjningarna" och sedan skruvlimma dem på nästa med lagom mellanrum (jigg). Skruvlimning för att slippa ha en press eller en miljard tvingar. När limmet har bitit kan man ta ur skruvarna, eller lämna dem om man har skruvat så att det går att såga mellan. Därefter skulle jag såga med cirkelsåg med skena längs skivan och på så sätt få det du producerat. Med denna metod behövs ingen jättesåg. Däremot behöver man ett sågbord. Detta kan tillverkas enkelt av två (eller tre) bockar, en 250 cm lång 45x95 och två (eller tre) på tvären. Tror jag har sett bild på det här, väldigt praktiskt och enkelt.
Skulle jag göra något liknande hade jag nog valt att strimla en halv plyfaskiva till "förhöjningarna" och sedan skruvlimma dem på nästa med lagom mellanrum (jigg). Skruvlimning för att slippa ha en press eller en miljard tvingar. När limmet har bitit kan man ta ur skruvarna, eller lämna dem om man har skruvat så att det går att såga mellan. Därefter skulle jag såga med cirkelsåg med skena längs skivan och på så sätt få det du producerat. Med denna metod behövs ingen jättesåg. Däremot behöver man ett sågbord. Detta kan tillverkas enkelt av två (eller tre) bockar, en 250 cm lång 45x95 och två (eller tre) på tvären. Tror jag har sett bild på det här, väldigt praktiskt och enkelt.
Ja, det tål att funderas på, strimla skivorna går ju fint med en enkel jigg och sänksåg med skena. Både för de som ska limmas fast och sen för att skapa de färdiga remsorna.
Är det ingen risk att limningen släpper när man sågar?
Är det ingen risk att limningen släpper när man sågar?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Ingen aning, aldrig provat. Det här vara bara en idé jag fick när jag betraktade ditt problem Jag har förstått det som att trälim skapar oerhört starka limfogar men är man orolig kan man väl lämna skruvarna kvar.
Jag vet inte hur du har tänkt dig bygget men är det viktigt att kanalerna är exakta? Om inte så spelar det ju inte så stor roll att någon bit släpper lite i limningen och blir sned (mer än att det stör ordningssinnet).
Jag vet inte hur du har tänkt dig bygget men är det viktigt att kanalerna är exakta? Om inte så spelar det ju inte så stor roll att någon bit släpper lite i limningen och blir sned (mer än att det stör ordningssinnet).
Ja, tror också det håller egentligen och det är stora toleranser.
Billigast material är dock en plyfa och såga men de där dadoklingorna verkar ju vara gjorda av guld med diamantskär....
Billigast material är dock en plyfa och såga men de där dadoklingorna verkar ju vara gjorda av guld med diamantskär....
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nackdelen med spik är väl att man riskerar att såga i den om man inte är försiktig.
den där ventileringen av källarväggen , har du beskrivit nånstans vad det egentligen är du tänker göra, utöver funderingen på tillverkning av "kammen" i bilden ovan ? -Det är kanske dyrt vatten på andra sidan ån.
Ja, har en tråd om det nånstans men hittar inte den just nu. Det görs i samband med annan renovering så det är en marginell merkostnad och konstruktionen av källarväggarna (EW-element) är obra så jag räknar med att detta betalar sig minst en gång den dag vi säljer.
Inte en lösning jag förespråkar, men tuff. Kolla inte upp priset bara https://produkte.mafell.de/en/multi-cutter-mf-26-cc
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg