3 389 232 läst · 18 246 svar
3389k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Då man inte hade tillgång till en 3d printer fick man bonna ihop en övergång från spånsug till filter i trä istället .
Björkplywood som är skruvad och limmad samt tätad utvändigt med lim/tät massa.
Pga fläkten ska monteras som på bilden över en cyklon då hamnade dom rektangulära flänsarna fel mot varandra. Så detta ska förhoppningsvis funka fint!
Pga fläkten ska monteras som på bilden över en cyklon då hamnade dom rektangulära flänsarna fel mot varandra. Så detta ska förhoppningsvis funka fint!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätter upp hyllor, och behövde såga av dem. Blev riktigt imponerad över hur fint snittet blev med ett riktigt sågblad. 80 tänder. (Tror det syns på bilden.. )
och så här blev resultatet;
Logga in
Skapa konto
och så här blev resultatet;
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Djupt imponerad, hade sagt att den var svetsad i stål om du inte hade avslöjat dig. Så är detta din nivå på bonnsnickeri så ska jag nog inte börja med finsnickeri.Chrille.B skrev:Då man inte hade tillgång till en 3d printer fick man bonna ihop en övergång från spånsug till filter i trä istället .
[bild]
Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Logga in
Skapa konto
Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
Logga in
Skapa konto
När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Jaa hehe kanske lite fel uttryck, den blev bättre än väntat kändes dock lite bonnig innan jag hade fått ihop allt samt målat denHennke85 skrev:
Ahh tack för idén! Nyligen bytt från en Moreten H410 till en A31 och detta störde mig rejält, känns så dumt utformat på flera sätt.mattiasp skrev:Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tänkte först ta bort den helt men eftersom anhållet fästs där så var inte de en bra lösning.
Hur mycket kapa du?
Fick äntligen tummen ur och gjorde ett högt anhåll till bandsågen, måste köpa en trisslott - exakt 90° från bordet utan shims! Finns sina fördelar och köra 40x80 aluprofil som anhåll..
Logga in
Skapa konto
Synnerligen icke-over-engineered utan istället awesome! Kan inte fatta att det inte ser ut så original.mattiasp skrev:Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Smart. Det är en ruskigt dålig konstruktion i orginalutförandet. Nog fler än jag som råkat fälla upp bordet med anhållet lite långt bak varvid den där plattan krockar med baksidan på hyveln.mattiasp skrev:Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
Är det fortfarande stadigt för anhållet om du spänner det i främre läget, dvs utanför/bakom gångjärnet?
Logga in
Skapa konto
Har en pallyft här hemma som är lite trött i handtaget...
Logga in
Skapa konto
Hittade ett passande plattjärn i skrotlådan, bockade till den med den gamla som mall.
Logga in
Skapa konto
Kapade bort gamla röret och svetsade dit ett lite fräschare.
Logga in
Skapa konto
Lite bättre!
Sprayade lite grundfärg som skydd, tanken är att blästra upp hela lyften och måla den, men om jag känner mig själv kan det vara några år bort
Bytt dammsugarslang från 6 till 10 m.
Tetrisbax med två svarvar. Nu har jag en Solberga som står halvvägs in i tvättstugan, förhoppningsvis kommer någon och förbarmar sig över den innan jag råkar illa ut
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tetrisbax med två svarvar. Nu har jag en Solberga som står halvvägs in i tvättstugan, förhoppningsvis kommer någon och förbarmar sig över den innan jag råkar illa ut
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg