163 343 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Vi har plåttak, men det är råspont och papptak under plåten också.Hiréns skrev:Mycket riktigt, det är kanterna som går ut till stora öppningen i taket i stora salen, han har tyvärr isolerat för tätt och med glasull så planken är genomblöta av kondens. Man kan inte lämna ett plåttak så där öppet liggande på trä, fukten blir på fel sida (kanske annat på bärlinor av järn typ). Jag antar att ni inte har plåttak?
Ja, det är ju det som saknas egentligen, och vi har inte det i kombo med felisolerat längre in. Förstod att foamkings isolering inte kan mögla t.ex, vilket var en av anledningarna till att jag kikade på dem ang taket. Men visst kan det vara att jag tänkt hel fel och att det är mellanväggarna och "kattvindsgolvet" som bör göras om helt och bara papp innanför taketAnna_H skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 736 inlägg
Så, nu kommer en "tyckatillare" till, men också en som har köpt en kyrka och delvis renoverat, så ta det med den insikten.
1. i Sverige har vi detaljplaner som anger ditten och datten, och skall man ändra en sådan, tex. från ecklesiastikbyggnad till bostad kan det ta tid . frimärksplan mm. men man måste söka ändrad användning hos kommunen. så det gjorde vi och det tog en månad sen var det inga bekymmer för oss, men kan vara annorlunda på Åland. Skatteverket brukar även fixa till det lite sådär, så i början ville dom ha vår byggnad som en 321, hyresfastighet, men jag fick den till en 220 bostad så man kunde göra ROT avdrag vid arbeten. men nog om mitt ställe....
- Det första jag ser på bilderna är att det saknas tak avvattning , stuprör och rännor det kan ju inte vara nyttigt mot fasaden, även om det är en ändring skulle jag nog höra med kommun om det går för sig att montera....
- Ytterdörren var inte fin, och här skulle jag nog kolla upp med kommun om ni kan få in en dubbeldörr , alternativt Sidoljus .
-Hur många kanaler har ni i Skorstenen, jag förmodar 2 en till köksspisen och en till kakelugnen?
-Alla sniderier och "finträ" (kanske bara betsad furu men ser fint ut) spara sådant, blir fina tavelramar eller del av bord om man vill och har lust...., Rent rivningsvirke brinner även bra i kaminen... så dumt att slänga sådant i containern...
-båtsmanstorpet ser ut att ha en solfläkt på sig, den blir mer effektiv om det inte finns träd som skuggar den.....
-vill ni spara energi så sätt igen mittskeppet pronto, all värme stiger dit, hands down värsta läckaget...
- Värmesystemet, Vattenburet med matning nånstansifrån (källaren?) mjuka (fula som F**) rör som dragna av ett barn, ... och underdimensionerade. mitt hus har grova stålrör dragna som kan mata många sköna kilowatt, dock räcker inte LVVP till det så jag kompletterade upp mig med en vattenmantlad kamin....men iaf. jag skulle nog se mig om efter att byta ut dom befintliga radiatorerna till något nyare som kan ge ut mer effekt än dom du har nu....Fjärrvärme här i Sverige är ju inte billigt att mata med, vad kostar det på Åland??...
-Väggar... Jag skulle nog, utan att gör a för mkt åverkan, lösgjort några brädor på fasaden för att kontrollera hur det ser ut och sedan satt tillbaka dom....att göra vindtätt är mer prio än att isolera, jag lovar, mitt hus har delvis isolerats... men där snackar vi 50mm stenull/glasull NO MORE och bristfällig vindskydd på det....drar mellan 25-85KWh/dygn i rent uppvärmning med en LVVP mot acc samt stöttande elpatron om det går under 30c vattentemp.
-Golv , Jag satte bara vindpapp istf. vindskiva(asfaltsboard/oljemasonit) och skivad isolering (det jag hade över, helt blandat och så gott det gick i 20kvm golv), jag är inte för nöjd över det. OM jag fått välja. skulle det varit trossbottenskiva, vindpapp, lösull, byggfolie och rediga plankgolv (byggplast är för att unvika fukt inifrån den varma sidan ovanifrån...att komma ner/kondensera i isoleringen
-Fönster, Tag bort foder så du kan se hur det ser ut runt dom och dreva om, pappa om, allt för att minimera drag från dom, men som sagt du har nog mer bekymmer med det rena plåttaket än fönsterna...och sätt tillbaka fodrena snyggt efteråt....då kan man även se om några fönster är så ruttna att dom måste åtgärdas....
-mer väggar, skall du ha dold el eller skall den vara utanpåliggande?... dold så får du ju räkna med ett installationsskikt med...
och jag skulle vara noga med att loda in vägarna , det är ett aber att tapetsera om det är för snett och vint.... och OSB skivor är bra, man vet aldrig när/vart man kommer hänga upp något, och dumt att ångra sig sedan...
-Källare, krypgrund... se till att det inte finns organiskt material där, det kan orsaka dålig lukt och vara grogrund till.... massor...
-Taket och skumsprutning.. jag vet inte ja.... det kapslar ju in fukten med, och du kommer få ett H.... om du skall ta bort det, sök på foam insulation gone wrong på nätet ... känns sämre än býggplast enligt mig....
så det var det mesta jag kan komma med..
1. i Sverige har vi detaljplaner som anger ditten och datten, och skall man ändra en sådan, tex. från ecklesiastikbyggnad till bostad kan det ta tid . frimärksplan mm. men man måste söka ändrad användning hos kommunen. så det gjorde vi och det tog en månad sen var det inga bekymmer för oss, men kan vara annorlunda på Åland. Skatteverket brukar även fixa till det lite sådär, så i början ville dom ha vår byggnad som en 321, hyresfastighet, men jag fick den till en 220 bostad så man kunde göra ROT avdrag vid arbeten. men nog om mitt ställe....
- Det första jag ser på bilderna är att det saknas tak avvattning , stuprör och rännor det kan ju inte vara nyttigt mot fasaden, även om det är en ändring skulle jag nog höra med kommun om det går för sig att montera....
- Ytterdörren var inte fin, och här skulle jag nog kolla upp med kommun om ni kan få in en dubbeldörr , alternativt Sidoljus .
-Hur många kanaler har ni i Skorstenen, jag förmodar 2 en till köksspisen och en till kakelugnen?
-Alla sniderier och "finträ" (kanske bara betsad furu men ser fint ut) spara sådant, blir fina tavelramar eller del av bord om man vill och har lust...., Rent rivningsvirke brinner även bra i kaminen... så dumt att slänga sådant i containern...
-båtsmanstorpet ser ut att ha en solfläkt på sig, den blir mer effektiv om det inte finns träd som skuggar den.....
-vill ni spara energi så sätt igen mittskeppet pronto, all värme stiger dit, hands down värsta läckaget...
- Värmesystemet, Vattenburet med matning nånstansifrån (källaren?) mjuka (fula som F**) rör som dragna av ett barn, ... och underdimensionerade. mitt hus har grova stålrör dragna som kan mata många sköna kilowatt, dock räcker inte LVVP till det så jag kompletterade upp mig med en vattenmantlad kamin....men iaf. jag skulle nog se mig om efter att byta ut dom befintliga radiatorerna till något nyare som kan ge ut mer effekt än dom du har nu....Fjärrvärme här i Sverige är ju inte billigt att mata med, vad kostar det på Åland??...
-Väggar... Jag skulle nog, utan att gör a för mkt åverkan, lösgjort några brädor på fasaden för att kontrollera hur det ser ut och sedan satt tillbaka dom....att göra vindtätt är mer prio än att isolera, jag lovar, mitt hus har delvis isolerats... men där snackar vi 50mm stenull/glasull NO MORE och bristfällig vindskydd på det....drar mellan 25-85KWh/dygn i rent uppvärmning med en LVVP mot acc samt stöttande elpatron om det går under 30c vattentemp.
-Golv , Jag satte bara vindpapp istf. vindskiva(asfaltsboard/oljemasonit) och skivad isolering (det jag hade över, helt blandat och så gott det gick i 20kvm golv), jag är inte för nöjd över det. OM jag fått välja. skulle det varit trossbottenskiva, vindpapp, lösull, byggfolie och rediga plankgolv (byggplast är för att unvika fukt inifrån den varma sidan ovanifrån...att komma ner/kondensera i isoleringen
-Fönster, Tag bort foder så du kan se hur det ser ut runt dom och dreva om, pappa om, allt för att minimera drag från dom, men som sagt du har nog mer bekymmer med det rena plåttaket än fönsterna...och sätt tillbaka fodrena snyggt efteråt....då kan man även se om några fönster är så ruttna att dom måste åtgärdas....
-mer väggar, skall du ha dold el eller skall den vara utanpåliggande?... dold så får du ju räkna med ett installationsskikt med...
och jag skulle vara noga med att loda in vägarna , det är ett aber att tapetsera om det är för snett och vint.... och OSB skivor är bra, man vet aldrig när/vart man kommer hänga upp något, och dumt att ångra sig sedan...
-Källare, krypgrund... se till att det inte finns organiskt material där, det kan orsaka dålig lukt och vara grogrund till.... massor...
-Taket och skumsprutning.. jag vet inte ja.... det kapslar ju in fukten med, och du kommer få ett H.... om du skall ta bort det, sök på foam insulation gone wrong på nätet ... känns sämre än býggplast enligt mig....
så det var det mesta jag kan komma med..
Den största utmaningen är att få till ett fungerande isolerat tak utan att byta ut plåten. Jag skulle inte ha blandat in något PUR-skum eller liknande, men å andra sidan har jag ingen aning om hur man borde göra istället... Förutom att göra om hela taket då inklusive plåten.
Bästa svaret
Hiréns skrev:Ja, det är ju det som saknas egentligen, och vi har inte det i kombo med felisolerat längre in. Förstod att foamkings isolering inte kan mögla t.ex, vilket var en av anledningarna till att jag kikade på dem ang taket. Men visst kan det vara att jag tänkt hel fel och att det är mellanväggarna och "kattvindsgolvet" som bör göras om helt och bara papp innanför taket
Det låter jobbigt att lösa ... om det plåttaket ligger på papp eller direkt på råspont med gullfiber direkt mot då blir det fuktigt...Hiréns skrev:Mycket riktigt, det är kanterna som går ut till stora öppningen i taket i stora salen, han har tyvärr isolerat för tätt och med glasull så planken är genomblöta av kondens. Man kan inte lämna ett plåttak så där öppet liggande på trä, fukten blir på fel sida (kanske annat på bärlinor av järn typ). Jag antar att ni inte har plåttak?
Dessutom om huset får nytt användningssätt så kommer dessa problem bli annorlunda...
Konstruktionen för att lösa detta med isolering mot yttertak är främst att få en luftspalt och att fuktig inneluft inte kommer dit!
Samtidigt som få till en bra isolering!
Även där så är returfiber cellulosa överlägset då den är hydroskopiskt och gör att man kan lösa ert problem med kondens...
Direkt mot taket läggs vindspaltskiva av eps mot den returfiber cellulosa och sist en väv diffusionsöppen
Då kan ni torka ut huset på sommaren och låta huset balansera fukt på vintern
Lösull i tak kan monteras under membranet väven och fungera så tills man har tid råd att skiva dra el
ABSOLUT INTE FOAM !
Om ni ÄNDÅ tänker använda foam så måste det läggas mot ett underlag som går att ta bort och vara slutna celler!
Okej, tack! Ingen foam då.B byggarätt skrev:Det låter jobbigt att lösa ... om det plåttaket ligger på papp eller direkt på råspont med gullfiber direkt mot då blir det fuktigt...
Dessutom om huset får nytt användningssätt så kommer dessa problem bli annorlunda...
Konstruktionen för att lösa detta med isolering mot yttertak är främst att få en luftspalt och att fuktig inneluft inte kommer dit!
Samtidigt som få till en bra isolering!
Även där så är returfiber cellulosa överlägset då den är hydroskopiskt och gör att man kan lösa ert problem med kondens...
Direkt mot taket läggs vindspaltskiva av eps mot den returfiber cellulosa och sist en väv diffusionsöppen
Då kan ni torka ut huset på sommaren och låta huset balansera fukt på vintern
Lösull i tak kan monteras under membranet väven och fungera så tills man har tid råd att skiva dra el
ABSOLUT INTE FOAM !
Om ni ÄNDÅ tänker använda foam så måste det läggas mot ett underlag som går att ta bort och vara slutna celler!
Det finns som sagt ingen cellulosa på Åland, inte plattor i vart fall. Bara sprut om du beställer genom någon som kommer och sprutar.
Och plåten får vi inte rörauseless skrev:
Ni kommer nå ert mål om ni verkligen tar vara på det hårda slitet att varje stund dra åt det håll ni vill..Hiréns skrev:
Vi ligger på förstasidan nu!
Och det faktum att det är en liten del av en text i mina underposts som är med i rubriken betyder ju att någon redaktion suttit och valt ut detta och läst det
Andas andas. Känn ingen press. Tänk om det bara slutar i skilsmässa och inget slott. Hela Sverige skulle veta det!
Ja ni behövs på forumet med ert fantastiska projekt
Det ska bli spännande följa allt...
Hoppas att vi som har våra tidigare projekt bakom oss och nya projekt pågång kan peppa er
Kom ihåg att tänka själva och att råd på forumet sällan är vetenskapliga och ofta dyker det upp falanger om diffusionsspärr och skum...
Det avgör saken...Hiréns skrev:
Ni behöver inte göra något åt plåten annat än ventilera luftspalten när det är väder för det!!
Husets innemiljö blir så mycket bättre med lösull av returfiber...den balanserar ju fukten alla tider på året..
Med ett hus med sådant plåttak blir det viktigt att ventilera så att fukt från bad och matlagning och tvätt leds bort
Eldstäder och hur ni eldar och har temperaturen är också viktiga saker!
En fin grej som kan göra mycket nytta är luftvärmepump som ju kan behövas också sommartid många glömmer att den också kan avfukta...det är ju ett bra sätt om huset står i perioder
Plåten ligger på gles bärläkt. Det är bra. "Allt" som ska till ytterligare är att stoppa varm fuktig luft inifrån huset att nå ut till plåten och skapa mer kondens än vad som naturligt och oundvikligen blir av väderomslagen/temperaturväxlingar dag/natt.
Många gamla ekonomibyggnader har denna taklösning. Det är inga problem så länge taket är välventilerat, (tänk loge). Vi har så på vår gamla loge. Plåttaket är gissningsvis 50-70 år gammalt, och bärläkten är kärnfrisk.
Det behövs alltså ett isoleringsskikt under taket/luftspalten. Det behövs ångspärr eller ångbroms på insidan om isoleringen.
Det brukar vara innerutrymmet på ovanvåningen på gamla hus som bestämmer hur tjock isolering det går att ha. Blir ofta en kompromiss. Dock är det ju inte mer än 1-1.5 m av snedtaket som behöver bli lite tunnare isolerat.
Trossbotten (brädor) mus- och vindsäkras med fördel av lerbruk. Var gratis förr, om man hade tillgång till lera och sand, och är som gjort för ojämna underlag med godtycklig måttsättning.
Många gamla ekonomibyggnader har denna taklösning. Det är inga problem så länge taket är välventilerat, (tänk loge). Vi har så på vår gamla loge. Plåttaket är gissningsvis 50-70 år gammalt, och bärläkten är kärnfrisk.
Det behövs alltså ett isoleringsskikt under taket/luftspalten. Det behövs ångspärr eller ångbroms på insidan om isoleringen.
Det brukar vara innerutrymmet på ovanvåningen på gamla hus som bestämmer hur tjock isolering det går att ha. Blir ofta en kompromiss. Dock är det ju inte mer än 1-1.5 m av snedtaket som behöver bli lite tunnare isolerat.
Trossbotten (brädor) mus- och vindsäkras med fördel av lerbruk. Var gratis förr, om man hade tillgång till lera och sand, och är som gjort för ojämna underlag med godtycklig måttsättning.
En fundering om era fönster, en ide kan vara att byta ut innan fönstren mot tvåglas isoler kasett glas med argon fyllning.
Då behåller du det trevliga utseendet och det bör inte påverka k-märkningen då detta blir på insidan och inte syns utifrån.
En duktig snickare kan göra nya inner bågar till isolerglasen antingen öppningbara eller som löst monterade nya innanfönster.
Ska göra detta på mitt eget hus då jag vill ha kvar de gamla friska fönstren med vackert vågigt glas men ändå vill behålla värmen innomhus.
Då behåller du det trevliga utseendet och det bör inte påverka k-märkningen då detta blir på insidan och inte syns utifrån.
En duktig snickare kan göra nya inner bågar till isolerglasen antingen öppningbara eller som löst monterade nya innanfönster.
Ska göra detta på mitt eget hus då jag vill ha kvar de gamla friska fönstren med vackert vågigt glas men ändå vill behålla värmen innomhus.
Som sagt tidigare...ta en dialog med byggnadsinspektionen redan nu om ni inte redan gjort det. Ni vill måhända få huset till ett funktionerande boende och de vill ev. spara den speciella exteriören. Det ni bör framhålla är att ni har att återställa ett bönehus som blivit konverterat till asatempel utan bygglov... tror/hoppas ni kommer till en rimlig kompromiss.
Nu har vi tagit upp en del av golvet i köket samt hyrt en materialsug, som visade sig vara för stor för ytterdörren, och fönstren saknar gångjärn. Så vi kommer behöva suga genom att dra röret underifrån, genom källaren.
Vi hyrde också samtidigt en värmekamera som vi kikade efter fickor i torvisoleringen med (detta efter att ha värmt upp huset en del först), men eftersom inre mjuka skivorna på väggarna är så isolerande och ca 50mm så kunde vi inte se några fickor alls.
Har även fotat lite roliga rörfunderingar till vvsaren eftersom vi funderar på om man bör byta ut rören som går till radiatorerna till ett enda rör som delar sig, så som det bör se ut
Just nu har varje radiator var sitt rör. Vilket i och för sig säkert ger en sjujävla effekt!
Fotot på virket är det som fanns i matsalen. Att så mycket kan få plats i ett så litet rum
Vi hyrde också samtidigt en värmekamera som vi kikade efter fickor i torvisoleringen med (detta efter att ha värmt upp huset en del först), men eftersom inre mjuka skivorna på väggarna är så isolerande och ca 50mm så kunde vi inte se några fickor alls.
Har även fotat lite roliga rörfunderingar till vvsaren eftersom vi funderar på om man bör byta ut rören som går till radiatorerna till ett enda rör som delar sig, så som det bör se ut
Just nu har varje radiator var sitt rör. Vilket i och för sig säkert ger en sjujävla effekt!
Fotot på virket är det som fanns i matsalen. Att så mycket kan få plats i ett så litet rum
Nu har jag samlat kraft att svara på detta väldigt bra och tänkvärda ord från dig.M MagicFingers skrev:Så, nu kommer en "tyckatillare" till, men också en som har köpt en kyrka och delvis renoverat, så ta det med den insikten.
1. i Sverige har vi detaljplaner som anger ditten och datten, och skall man ändra en sådan, tex. från ecklesiastikbyggnad till bostad kan det ta tid . frimärksplan mm. men man måste söka ändrad användning hos kommunen. så det gjorde vi och det tog en månad sen var det inga bekymmer för oss, men kan vara annorlunda på Åland. Skatteverket brukar även fixa till det lite sådär, så i början ville dom ha vår byggnad som en 321, hyresfastighet, men jag fick den till en 220 bostad så man kunde göra ROT avdrag vid arbeten. men nog om mitt ställe....
- Det första jag ser på bilderna är att det saknas tak avvattning , stuprör och rännor det kan ju inte vara nyttigt mot fasaden, även om det är en ändring skulle jag nog höra med kommun om det går för sig att montera....
- Ytterdörren var inte fin, och här skulle jag nog kolla upp med kommun om ni kan få in en dubbeldörr , alternativt Sidoljus .
-Hur många kanaler har ni i Skorstenen, jag förmodar 2 en till köksspisen och en till kakelugnen?
-Alla sniderier och "finträ" (kanske bara betsad furu men ser fint ut) spara sådant, blir fina tavelramar eller del av bord om man vill och har lust...., Rent rivningsvirke brinner även bra i kaminen... så dumt att slänga sådant i containern...
-båtsmanstorpet ser ut att ha en solfläkt på sig, den blir mer effektiv om det inte finns träd som skuggar den.....
-vill ni spara energi så sätt igen mittskeppet pronto, all värme stiger dit, hands down värsta läckaget...
- Värmesystemet, Vattenburet med matning nånstansifrån (källaren?) mjuka (fula som F**) rör som dragna av ett barn, ... och underdimensionerade. mitt hus har grova stålrör dragna som kan mata många sköna kilowatt, dock räcker inte LVVP till det så jag kompletterade upp mig med en vattenmantlad kamin....men iaf. jag skulle nog se mig om efter att byta ut dom befintliga radiatorerna till något nyare som kan ge ut mer effekt än dom du har nu....Fjärrvärme här i Sverige är ju inte billigt att mata med, vad kostar det på Åland??...
-Väggar... Jag skulle nog, utan att gör a för mkt åverkan, lösgjort några brädor på fasaden för att kontrollera hur det ser ut och sedan satt tillbaka dom....att göra vindtätt är mer prio än att isolera, jag lovar, mitt hus har delvis isolerats... men där snackar vi 50mm stenull/glasull NO MORE och bristfällig vindskydd på det....drar mellan 25-85KWh/dygn i rent uppvärmning med en LVVP mot acc samt stöttande elpatron om det går under 30c vattentemp.
-Golv , Jag satte bara vindpapp istf. vindskiva(asfaltsboard/oljemasonit) och skivad isolering (det jag hade över, helt blandat och så gott det gick i 20kvm golv), jag är inte för nöjd över det. OM jag fått välja. skulle det varit trossbottenskiva, vindpapp, lösull, byggfolie och rediga plankgolv (byggplast är för att unvika fukt inifrån den varma sidan ovanifrån...att komma ner/kondensera i isoleringen
-Fönster, Tag bort foder så du kan se hur det ser ut runt dom och dreva om, pappa om, allt för att minimera drag från dom, men som sagt du har nog mer bekymmer med det rena plåttaket än fönsterna...och sätt tillbaka fodrena snyggt efteråt....då kan man även se om några fönster är så ruttna att dom måste åtgärdas....
-mer väggar, skall du ha dold el eller skall den vara utanpåliggande?... dold så får du ju räkna med ett installationsskikt med...
och jag skulle vara noga med att loda in vägarna , det är ett aber att tapetsera om det är för snett och vint.... och OSB skivor är bra, man vet aldrig när/vart man kommer hänga upp något, och dumt att ångra sig sedan...
-Källare, krypgrund... se till att det inte finns organiskt material där, det kan orsaka dålig lukt och vara grogrund till.... massor...
-Taket och skumsprutning.. jag vet inte ja.... det kapslar ju in fukten med, och du kommer få ett H.... om du skall ta bort det, sök på foam insulation gone wrong på nätet ... känns sämre än býggplast enligt mig....
så det var det mesta jag kan komma med..
Jag har en del svar
-vi hade som krav att innan köpslutet skulle gå igenom så skulle vi få det omskrivet till bostad, så det är fixat! Gick hand i hand med nya expertgjorda ritningar, men det fick säljaren stå för.
-vi ska höra angående stuprännorna. Det borde vi ju få! Inte tänkt på det
-samma med dörren! Vi vill byta den
-har tyvärr ingen aning hur många kanaler, och det stod inget i vår besiktning heller, det kan vara upp till tre för vi har många spjäll och flera ur bruk och misstänker att det stått en till liten spis i köket förr
-virket ska sågas och brännas eller sparas. Vi ska ha en 22kvm stor platsbyggt Bokhylla halvt infälld i väggen på en sida så det kan behövas en del virke, vi får se hur vi löser den delen sen. Han använde sig av riktigt fint trä när han har byggt i alla fall!
-han tog med sig solfläkten så jag behöver diskutera med kommunen hur vi ska göra med den, om det behövs en ny eller ej.
-hålet i taket sätts igen imorgon och isoleringen kommer med träfibersprut i veckan!
-vvsaren är kontaktad angående rören eftersom dom isåfall måste bytas innan golvet kommer på plats, och det är riktigt snart. Det lilla jag hann prata i telefon med honom så lät det som att det kan funka bra att behålla dem men gömma under golvet bara. Radiatorerna är ju ingen panik eftersom dom kan bytas efter renoveringen är klar. Vi funderar på att installera en luftvärmepump i framtiden också.
Fjärrvärme är väl dem näst mest kostnadseffektiva värmen? I alla fall här ha rjag förstått, men så har vi inte fått vår första räkning än heller. Hittills drar den 2-3 kWh /dygn i el i alla fall
-vi tänkte stansa nät underst nu men så fick jag höra idag att man bara behöver stansa ytterst, stämmer det alls? Alltså inte hela golvet. Jag kan ju I och för sig inte säkra hela jävla huset mot möss hur mycket jag än stansar så kan det ens spela någon roll
-byggfolie i gammalt hus? Hade tänkt ta bara vindpapp men kanske man ska fundera på den där.. Trossbottenskivan?
-fönstren kommer vi inte göra själva. Vi har helt enkelt inte tålamod eller kunnighet och med så gamla fönster vill vi inte riskera något.
-elen blir dold efter träfiberskivorna är på plats sen så elektrikerna kommer in emellan där. Största delen av budgeten går till elektrikerna
-det blir inga tapeter, så det är lugnt! Dessutom tapetserade jag mitt förra hyreshus och det diffade 27 cm från västra till östra sidan, så jag kan det där nu! Det där med att svära alltså
-efter att ha läst allas råd så blir det ingen skum!