Hiréns Hiréns skrev:
Fönstren litar jag helt på att experterna vet hur man gör.
Aldrig!
Väldigt få, om ens någon sk "fönsterexpert" har en susning om gamla fönster och deras egenskaper. Dessutom har de noll estetiskt sinne. I ett gammalt hus med känsla och stil så byter man aldrig någonsin ut gammalt levande glas mot dött floatglas. Samma sak med smäckra vackert profilerade bågar (och karmar), de byts aldrig någonsin mot nya klumpiga fula och livlösa bågar/karmar i undermåliga material som inte har "graceful degradation", och som inte går att underhålla.

Fönstren är det absolut sista att överväga förändring av för att försöka spara lite energi. Det är först när ni har åtgärdat precis allt annat som det kan övervägas, och då naturligtvis aldrig byta ut, utan endast kompletteras med en väl anpassad lösning över vintern.
 
  • Gilla
  • Älska
ghow och 10 till
  • Laddar…
Golv och tak är bra ställen att kika på också. Inte alls ovanligt att den här typen av hus inte har någon isolering alls i golvet. de skulle ju från början bara användas ett par timmar på helgerna, och folk satt med skor och ytterkläder på, så det behövdes inte.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Microkatten
Nu skall ju de gamla fönsterna vara kvar, men som @Oldboy skriver- och som jag nämnt tidigare - så bör man vara uppmärksam på vem man lyssnar på. Många inom byggbranschen har inte så bra koll när det gäller gamla hus, inte heller från estetisk synvinkel. Fönster är ett typexempel, där många gamla fina och högkvalitativa fönster har bytts ut mot klumpiga varianter med sämre kvalitet.

Ett annat dyrbart exempel på hur fel det kan gå med snickare som inte har en susning om gamla hus bjuder jag på i detta inlägg.

Ni har haft huset i en vecka. Ta det lugnt och tänk hellre till en gång för mycket. På ren finlandssvenska: Hosa int, så blir de super kiva till slut! ;)
 
  • Gilla
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju verkligen ett speciellt hus. Då jag är ålänning känner jag till det, gick från ett bönehus till ett privat tempel för asatro (ja, ni läste rätt...)... Lycka till med renoveringen, blir nog fint, men det mesta "skyddsvärda" är nog borta där p.g.a. den tidigare ägarens "härjningar" och allt byggande i närheten.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Aldrig!
Väldigt få, om ens någon sk "fönsterexpert" har en susning om gamla fönster och deras egenskaper. Dessutom har de noll estetiskt sinne. I ett gammalt hus med känsla och stil så byter man aldrig någonsin ut gammalt levande glas mot dött floatglas. Samma sak med smäckra vackert profilerade bågar (och karmar), de byts aldrig någonsin mot nya klumpiga fula och livlösa bågar/karmar i undermåliga material som inte har "graceful degradation", och som inte går att underhålla.

Fönstren är det absolut sista att överväga förändring av för att försöka spara lite energi. Det är först när ni har åtgärdat precis allt annat som det kan övervägas, och då naturligtvis aldrig byta ut, utan endast kompletteras med en väl anpassad lösning över vintern.
Håller helt med men vi kommer alltså inte byta ut dem, utan isåfall lägga till inåt. Likadana, öppningsbara, med välvd karm. Men vi ska höra om dom kan täta som första prio istället. Karmarna är i riktigt uselt skick och i vissa fall med springor rakt ut
 
O Obo1 skrev:
Det där är ju verkligen ett speciellt hus. Då jag är ålänning känner jag till det, gick från ett bönehus till ett privat tempel för asatro (ja, ni läste rätt...)... Lycka till med renoveringen, blir nog fint, men det mesta "skyddsvärda" är nog borta där p.g.a. den tidigare ägarens "härjningar" och allt byggande i närheten.
Kul med en ålänning i tråden! Ja, tyvärr är det så och var dag som går är en dag jag håller tummarna på att inte få ett brev från kommunen om något bygglov jag brutit mot, eftersom det han gjort utan bygglov nu är mitt ansvar. Men kommunen menar att det borde vara så länge sedan att det är annulerat nu. I alla fall menade dom det när jag bad om papper på badrummet, som inte fanns.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nja, det beror på, men bör undvikas om möjligt. Det finns risk för mögel.

Det två största och mest sannolika orsakerna till att huset varit svårt att värma upp är:
1) Det är inte tillräckligt tätt (vindtätt).
2) Det finns inte tillräckligt med radiatorer, (eller så är de för små/enkla).

Gamla hus är i princip aldrig särskilt vindtäta.
Värmen stiger uppåt. Med hög takhöjd kan det bli mycket märkbart. Om sedan trappa och gigantiskt hål i taket(?) tas upp så sticker värmen upp till ovanvåningen. Gissningsvis är inte taket nämnvärt isolerat?

Radiatorytan kan vara felberäknad, eller så var det aldrig meningen att kunna värma upp så mycket/varmt när det var bönehus, eller så räknade man aldrig med ovanvåningen.
Kanske är termostaterna dåliga?

Finns inget som är så svårt att värma upp som ett otätt hus.
Det är 10 ggr viktigare att få det vindtätt än att isolera mer.
Taket är inte isolerat alls :crysmile:
plåten rakt ut bara
 
  • Oisolerat vindstak med synliga träbjälkar och plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Kul med en ålänning i tråden! Ja, tyvärr är det så och var dag som går är en dag jag håller tummarna på att inte få ett brev från kommunen om något bygglov jag brutit mot, eftersom det han gjort utan bygglov nu är mitt ansvar. Men kommunen menar att det borde vara så länge sedan att det är annulerat nu. I alla fall menade dom det när jag bad om papper på badrummet, som inte fanns.
Tror ni har bra "odds" för att komma överens med kommunen om det skulle bli något. Det är ju myndigheterna som blundat för vad som gjorts där, det är ju inte så att huset ligger mitt i skogen...
Tr
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Läckert hus!
Vilken underbart grotesk stilblandning! Jugend möter 70-tal och schweizerstil, med en nypa ockultism. Måste vara ett av världens häftigaste badrum. (Inte så att jag skulle vilja ha ett sådant, men man måste ju ge mannen cred för orginalitet och kreativitet.) Huset hade passat i vilken skräckfilm som helst. :)
Alltså huset var väldigt mäktigt när han bodde här. Han är viking rakt igenom själen och har titeln runristare så han satt mest hemma och snidade träsnirklor. Det var enormt mycket fina detaljer och vad jag förstått, inte mycket boyta alls. Han byggde som en vikingaby inne i huset så det stack ut små bebyggelser från varje fönster och var trappor och olika våningar överallt. Vi tror att idén med hålet i taket var att det skulle se ut som en båt invändigt. Han slet ut allt när han flyttade (som tur är, för bara köket har tagit oss 1,5 dygn att slita ut, det är väldigt gediget byggt. Han vet hur man bygger snyggt men inte hur man bygger rätt). Så färgerna man ser t.ex i taket är ju bara en del av allt och det ofärgade har haft utbyggnader
 
  • Innertak med oranga detaljer och en synlig väggstruktur i ett tomt rum med fönster som visar utsikt över naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Bild 1. Så här mycket skruv fanns det i köksinredningen
2, 3,4. Vi har tagit upp väggen högst upp nu för att se hur ihopsjunket torven är. Jag hade tårar i ögonennär jag upptäckte att den är inte ihopsjuken alls! :love: vi kommer borra några hål högst upp ovanför varje vägg för att vara säkra innan vi reglar inåt med troligen 120 eller 95 mm träfiberisolering (cellulosa finns inte på Åland och vad jag förstått brinner träfiber sämre). Spån tycks bara ha funnits i mellanväggen, inte i ytterväggarna. Väggarna har papp ytterst och sedan 100mm torv isolering, papp och plank rakt på och sen ca 50mm hackmanbård (?) innerst.
5. Jag har startat spisen. I början då den var kall gick röken åt fel håll och jag hade panik och ringde 100 samtal. Sen blev den varm och började suga ut och funkade bra :crysmile:
6. Leverans av vår container har kommit
7. Jag har tagit ner diskbänken och panelen och flyttat lite eluttag närmre elskåpet
8. Köksinredningen och det massiva golvet är nu helt borta
9. Vi har tagit upp golvet och det första fynd vi gjorde var två motorsågssvärd. Moderna sådana! Skenade ner i krypgrunden och såg där att vi hade tagit oss igenom golvet till någon slags förvaringsfack i taket :crysmile:
Golvet har 130mm torv, that's it. Inget papp. Inget mer.

Jag har också diskuterat isolering med några kunniga och fått offert på golvisoleringen i köket som en start. Det blir vindpapp på bottenplanket och över reglerna i golvet och på det 200mm träfiber. Sedan 20mm återbrukad hackmanbård och på det ytgolvet.

Jag passade även på att fråga om k värdet och u värdet som någon sa att jag talade dialektalt. K värde och u värde är två olika värden så det var nog k värdet jag talade om hela tiden tidigare. :)
 
  • Stor mängd skruvar i en hink från demonterad köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad vägg med synlig torv- och trästrukturen, och delvis avlägsnad ytskikt, i ett renoveringsprojekt, med en stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg som visar icke ihopsjunken torvisolering bakom gammal beklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uppbruten vägg visar torvisolering som inte är ihopsjunken, med synliga plank och papp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rök som strömmar fel väg genom en vedspis innan den värms upp och fungerar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön container för byggavfall på ett gräsbevuxet område framför gula byggstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat köksutrymme med exponerad vägg och elinstallationer, gammal mikrovågsugn och golvavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad interiör med öppen vägg och synlig isolering, byggbråte och stege i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två motorsågssvärd i ett hål i golvet med torv och spån runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Taket är inte isolerat alls :crysmile:
plåten rakt ut bara
Det förklarar, varför det är svårt att värma upp!!
 
  • Gilla
Tistelart och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det förklarar, varför det är svårt att värma upp!!
Jo, det blir prio i sommar så det får torka upp innan isolering. Vi funderar på foamking under plåten men bara en lätt tanke än
 
Hiréns Hiréns skrev:
Okej. Tack för input. Jag ska ringa kommunen och fråga om det är ok och sedan höra med glasmontören vi fått offert av om dom tror på det. Det är Åland, alla känner alla. Dom är ärliga. På min offert stod det Chili, vilket är mitt artistnamn. Men jag nämnde aldrig ordet Chili när vi talades vid om offerten, så tydligen är det någon som känner mig i alla fall :thinking:
Ja dreva och täta med tjärat lin eller cellulosa och följ råden om fönstren att sätta tätningar med pappersremsor är bara för att minska draget... och lägga i fönsterkitt !
I trossbotten är det viktigt att ni hanterar fukten i torpargrunden innan ni isolerar golvet
Längst ner mot trossbotten är det bra med något som stoppar möss o råttor därefter en diffusionsöppet membran vindspärr... sedan cellulosa lösull ..
 
B byggarätt skrev:
Ja dreva och täta med tjärat lin eller cellulosa och följ råden om fönstren att sätta tätningar med pappersremsor är bara för att minska draget... och lägga i fönsterkitt !
I trossbotten är det viktigt att ni hanterar fukten i torpargrunden innan ni isolerar golvet
Längst ner mot trossbotten är det bra med något som stoppar möss o råttor därefter en diffusionsöppet membran vindspärr... sedan cellulosa lösull ..
Vad stoppar möss och råttor? Har funderat på det. Bygghandeln pratade om tjärpapp som vindpapp eftersom vindpapp egentligen är för tätt för gamla hus :thinking:. Tänkte egentligen ta träfiber_skivor_, inte lös. Och som sagt inte cellulosa, men inget är skrivet i sten än
 
Hiréns Hiréns skrev:
Vad stoppar möss och råttor? Har funderat på det. Bygghandeln pratade om tjärpapp som vindpapp eftersom vindpapp egentligen är för tätt för gamla hus :thinking:. Tänkte egentligen ta träfiber_skivor_, inte lös. Och som sagt inte cellulosa, men inget är skrivet i sten än
Metallnät eller tunn cemberitskiva
Ta inte träfiberskivor då de likt tritex blir obehagligt fuktiga och inte har svampskydd mögelskydd
Cellulosa returpapper riven och behandlad är perfekt i väggar ihop med gammalt spån och i trossbotten dämpar stegljud och en massa bra saker möss gillar det inte för saltbehandlingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.