Microkatten
Ja, ålänningar är lite egna. Det är därför jag aldrig stiger av färjan på Åland när jag åker till Finland (förutom att färjan lägger till mitt i natten). :crysmile:

Hiréns Hiréns skrev:
Det står också i Originalposten, att vi fick det omskrivet till bostad tack vare k märkningen, eftersom byggnaden aldrig skulle ha klarat dagens energikrav. Dom såg mellan fingrarna på energikraven tack vare den
Aha, så du menar att då gäller även det omvända - om ni uppfyller energikraven så kan de strunta i k-märkningen? Är även det något specifikt för Åland? ;)
 
Redigerat:
  • Haha
Hiréns
  • Laddar…
Haha nej nu var jag nog otydlig. Det är nämligen så att det är väldigt simpelt att häva en k märkning, särskilt simpelt att häva en som knappt har något av kulturminnen kvar. Allt är förändrat och förstört av förra ägaren. Det är han som snidit snygga sniden runt fönstren och vid taket, det är han som utan papper byggt en toalett och en hall, det är han som dragit elen själv utan någon som helst utbildning (så pass att han fick panik och slet ut den när det var dags för försäljning), det var han som tog upp ett hål i taket för att få dit en trapp och improviserade en 4,2 meter hög och ca 40x40cm fet pelare (eller två, rättare sagt. Ena är inte bärande och den ska vi imorgon lista ut hur i helvete vi ska få ner för att utnyttja som bärande balk i kökstaket). Det är han som helt på eget bevåg bytt ut ytterdörren. Det är han som murat igen ena skorstenen så att gamla vedeldade köksspisen inte längre kan eldas i. Kommunen har inte längre mycket att hålla fast vid och i detta fall kommer det vara mycket enkelt att häva k märkningen men dels håller vi kvar vid den för att den hjälper oss med energikraven och dels för att vi tror att k märkta hus kan ha en helt annan typ av värde om 40 år när alla hus k märkningar är hävda.
 
Har förresten nu läst igenom hela den där tråden du länkade. Mycket informativ! Tack!
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Jag hittar dem på Bauhaus i alla fall, men inte på byggmax, :thinking: vad finns det annars för alternativ? Förutom lin. Lin var dyrt
Hunton Nativo.
 
Hiréns Hiréns skrev:
Jag har ingen plan på att lägga till plast av något slag i huset :ok:
Någon form av ångbroms behövs även om man har cellulosaisolering. Den brukar vara gjord av plast även om den inte är helt tät.
 
useless useless skrev:
Hunton Nativo.
Men åh, sluta ge mig så många alternativ.. Kunde ni inte bara sagt "nope. Det finns inget annat. Ta cellulosa nu. Så här många mm. Och detta papp till. Spring spring!"
Nu öppnades ju en till ny värld.
Vad fan är bäst nu då
 
useless useless skrev:
Någon form av ångbroms behövs även om man har cellulosaisolering. Den brukar vara gjord av plast även om den inte är helt tät.
Jo, det var planen :thinking: men vindpapp? Och hallå? Golvet? Bara några timmar tills jag troligen ska shoppa till golvet nu och vet inte vad jag ska ha ens..

EDIT angående ångbromsen.. Behövs den verkligen då om jag bara smäller på en vägg innanför väggen?
 
Hiréns Hiréns skrev:
Jo, det var planen :thinking: men vindpapp? Och hallå? Golvet? Bara några timmar tills jag troligen ska shoppa till golvet nu och vet inte vad jag ska ha ens..

EDIT angående ångbromsen.. Behövs den verkligen då om jag bara smäller på en vägg innanför väggen?
Det rekommenderas, så inte fukten från dig och de dina vandrar ut i väggen och där fäller ut som vatten.
 
Jag har också ett k-märkt hus där vi behövt isolera från insidan i ett rum hitintills. Vi tog träfiberisolering (Hunton) 45 mm och Isolina ångbroms från Bauhaus (en typ av papp som är diffusionsöppen). Vi rekommenderades att inte isolera tjockare eftersom vi isolerar från insidan och risken är därmed större för kondens/fukt (?). Vi hade sen tidigare runt 15-20 cm kutterspån i väggen.
 
  • Gilla
ErikLtz och 2 till
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Jag har också ett k-märkt hus där vi behövt isolera från insidan i ett rum hitintills. Vi tog träfiberisolering (Hunton) 45 mm och Isolina ångbroms från Bauhaus (en typ av papp som är diffusionsöppen). Vi rekommenderades att inte isolera tjockare eftersom vi isolerar från insidan och risken är därmed större för kondens/fukt (?). Vi hade sen tidigare runt 15-20 cm kutterspån i väggen.
Oj, tack för tips! Vart ringde ni för att få vettiga tips alltså? Har ni gjort något åt golvisolering?
 
Är det på något sätt skadligt att bygga en luftspalt I väggarna på insidan, alltså varma sidan.. Detta för att få in väggen en bit på sina stället där det inte rekommenderas för tjock isolering? Vi ska till exempel bygga in en enorm nokhylla halvt i väggen och dom planerna fallerar ju av att slippa isolera t.ex.
Ska senare idag ta upp ett hål i väggen och konstatera vad som är i den nu och exakta mått och hur djupt isoleringen sjunkit
 
Jag
Hiréns Hiréns skrev:
Oj, tack för tips! Vart ringde ni för att få vettiga tips alltså? Har ni gjort något åt golvisolering?
Pratade med isoleringsbutiken.se ang isolering och de tyckte att det spelade mindre roll om vi tog träfiber eller cellulosa, så tog träfiberisolering eftersom det var lite billigare samt lätt att kapa. Vid cellulosa rekommenderar de att man köper en specialsåg. Pratade med dem och Icell ang ångbromsen. De var hjälpsamma båda två!

Vi har bara tagit upp golv i hall och badrum, där la vi lumppapp i trossbotten och fyllde med lösullsisolering (cellulosa) som vi vispade fluffigt med en betongvisp/handhållen cementblandare.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Cellulosa är fibrer från trä, så det är nog inte så stor skillnad.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Läckert hus!
Vilken underbart grotesk stilblandning! Jugend möter 70-tal och schweizerstil, med en nypa ockultism. Måste vara ett av världens häftigaste badrum. (Inte så att jag skulle vilja ha ett sådant, men man måste ju ge mannen cred för orginalitet och kreativitet.) Huset hade passat i vilken skräckfilm som helst. :)
 
  • Gilla
  • Haha
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Är det på något sätt skadligt att bygga en luftspalt I väggarna på insidan, alltså varma sidan.
Nja, det beror på, men bör undvikas om möjligt. Det finns risk för mögel.

Det två största och mest sannolika orsakerna till att huset varit svårt att värma upp är:
1) Det är inte tillräckligt tätt (vindtätt).
2) Det finns inte tillräckligt med radiatorer, (eller så är de för små/enkla).

Gamla hus är i princip aldrig särskilt vindtäta.
Värmen stiger uppåt. Med hög takhöjd kan det bli mycket märkbart. Om sedan trappa och gigantiskt hål i taket(?) tas upp så sticker värmen upp till ovanvåningen. Gissningsvis är inte taket nämnvärt isolerat?

Radiatorytan kan vara felberäknad, eller så var det aldrig meningen att kunna värma upp så mycket/varmt när det var bönehus, eller så räknade man aldrig med ovanvåningen.
Kanske är termostaterna dåliga?

Finns inget som är så svårt att värma upp som ett otätt hus.
Det är 10 ggr viktigare att få det vindtätt än att isolera mer.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.