163 166 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Ja, ålänningar är lite egna. Det är därför jag aldrig stiger av färjan på Åland när jag åker till Finland (förutom att färjan lägger till mitt i natten).
Aha, så du menar att då gäller även det omvända - om ni uppfyller energikraven så kan de strunta i k-märkningen? Är även det något specifikt för Åland?Hiréns skrev:
Redigerat:
Haha nej nu var jag nog otydlig. Det är nämligen så att det är väldigt simpelt att häva en k märkning, särskilt simpelt att häva en som knappt har något av kulturminnen kvar. Allt är förändrat och förstört av förra ägaren. Det är han som snidit snygga sniden runt fönstren och vid taket, det är han som utan papper byggt en toalett och en hall, det är han som dragit elen själv utan någon som helst utbildning (så pass att han fick panik och slet ut den när det var dags för försäljning), det var han som tog upp ett hål i taket för att få dit en trapp och improviserade en 4,2 meter hög och ca 40x40cm fet pelare (eller två, rättare sagt. Ena är inte bärande och den ska vi imorgon lista ut hur i helvete vi ska få ner för att utnyttja som bärande balk i kökstaket). Det är han som helt på eget bevåg bytt ut ytterdörren. Det är han som murat igen ena skorstenen så att gamla vedeldade köksspisen inte längre kan eldas i. Kommunen har inte längre mycket att hålla fast vid och i detta fall kommer det vara mycket enkelt att häva k märkningen men dels håller vi kvar vid den för att den hjälper oss med energikraven och dels för att vi tror att k märkta hus kan ha en helt annan typ av värde om 40 år när alla hus k märkningar är hävda.
Jo, det var planen men vindpapp? Och hallå? Golvet? Bara några timmar tills jag troligen ska shoppa till golvet nu och vet inte vad jag ska ha ens..useless skrev:
EDIT angående ångbromsen.. Behövs den verkligen då om jag bara smäller på en vägg innanför väggen?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Det rekommenderas, så inte fukten från dig och de dina vandrar ut i väggen och där fäller ut som vatten.Hiréns skrev:
Jag har också ett k-märkt hus där vi behövt isolera från insidan i ett rum hitintills. Vi tog träfiberisolering (Hunton) 45 mm och Isolina ångbroms från Bauhaus (en typ av papp som är diffusionsöppen). Vi rekommenderades att inte isolera tjockare eftersom vi isolerar från insidan och risken är därmed större för kondens/fukt (?). Vi hade sen tidigare runt 15-20 cm kutterspån i väggen.
Oj, tack för tips! Vart ringde ni för att få vettiga tips alltså? Har ni gjort något åt golvisolering?Carro_D skrev:Jag har också ett k-märkt hus där vi behövt isolera från insidan i ett rum hitintills. Vi tog träfiberisolering (Hunton) 45 mm och Isolina ångbroms från Bauhaus (en typ av papp som är diffusionsöppen). Vi rekommenderades att inte isolera tjockare eftersom vi isolerar från insidan och risken är därmed större för kondens/fukt (?). Vi hade sen tidigare runt 15-20 cm kutterspån i väggen.
Är det på något sätt skadligt att bygga en luftspalt I väggarna på insidan, alltså varma sidan.. Detta för att få in väggen en bit på sina stället där det inte rekommenderas för tjock isolering? Vi ska till exempel bygga in en enorm nokhylla halvt i väggen och dom planerna fallerar ju av att slippa isolera t.ex.
Ska senare idag ta upp ett hål i väggen och konstatera vad som är i den nu och exakta mått och hur djupt isoleringen sjunkit
Ska senare idag ta upp ett hål i väggen och konstatera vad som är i den nu och exakta mått och hur djupt isoleringen sjunkit
Jag
Vi har bara tagit upp golv i hall och badrum, där la vi lumppapp i trossbotten och fyllde med lösullsisolering (cellulosa) som vi vispade fluffigt med en betongvisp/handhållen cementblandare.
Pratade med isoleringsbutiken.se ang isolering och de tyckte att det spelade mindre roll om vi tog träfiber eller cellulosa, så tog träfiberisolering eftersom det var lite billigare samt lätt att kapa. Vid cellulosa rekommenderar de att man köper en specialsåg. Pratade med dem och Icell ang ångbromsen. De var hjälpsamma båda två!Hiréns skrev:
Vi har bara tagit upp golv i hall och badrum, där la vi lumppapp i trossbotten och fyllde med lösullsisolering (cellulosa) som vi vispade fluffigt med en betongvisp/handhållen cementblandare.
Läckert hus!
Vilken underbart grotesk stilblandning! Jugend möter 70-tal och schweizerstil, med en nypa ockultism. Måste vara ett av världens häftigaste badrum. (Inte så att jag skulle vilja ha ett sådant, men man måste ju ge mannen cred för orginalitet och kreativitet.) Huset hade passat i vilken skräckfilm som helst.
Vilken underbart grotesk stilblandning! Jugend möter 70-tal och schweizerstil, med en nypa ockultism. Måste vara ett av världens häftigaste badrum. (Inte så att jag skulle vilja ha ett sådant, men man måste ju ge mannen cred för orginalitet och kreativitet.) Huset hade passat i vilken skräckfilm som helst.
Nja, det beror på, men bör undvikas om möjligt. Det finns risk för mögel.Hiréns skrev:
Det två största och mest sannolika orsakerna till att huset varit svårt att värma upp är:
1) Det är inte tillräckligt tätt (vindtätt).
2) Det finns inte tillräckligt med radiatorer, (eller så är de för små/enkla).
Gamla hus är i princip aldrig särskilt vindtäta.
Värmen stiger uppåt. Med hög takhöjd kan det bli mycket märkbart. Om sedan trappa och gigantiskt hål i taket(?) tas upp så sticker värmen upp till ovanvåningen. Gissningsvis är inte taket nämnvärt isolerat?
Radiatorytan kan vara felberäknad, eller så var det aldrig meningen att kunna värma upp så mycket/varmt när det var bönehus, eller så räknade man aldrig med ovanvåningen.
Kanske är termostaterna dåliga?
Finns inget som är så svårt att värma upp som ett otätt hus.
Det är 10 ggr viktigare att få det vindtätt än att isolera mer.