210 491 läst · 565 svar
210k läst
565 svar
Lee residence - Nybygge, 2 plan i Isotimber
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nja, det är 3-fas för att kunna driva svetsar, roliga maskiner mm.AXS skrev:
Har förberett med 4st inne och ett ute vid porten. Går även att ladda bil med om det skulle bli så i framtiden.
Ja, detta blev helt utan diffspärr och iCell på vindarna. Var inne på träfiber men fick aldrig några vettiga offerter.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Även om det är låst utrymme bör CEE don placeras högre än så. Finns det någon vettig anledning att du placerat dom där du gjort? Kan ju inte vara så jobbigt att sätta dom högre upp som är brukligt.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det är bara utomhus och om de är allmänt tillgängliga och spänningssatta som de skall vara placerade på "barnsäker" höjd. Det gäller alla uttag, inte bara CEE.X xLnT skrev:
I övrigt får man placera dem på vilken höjd man vill så länge det inte medför någon elsäkerhetsrisk.
I mitt fall tyckte jag att 120 var lagom då två är kombinerade med Schüco och jag ville ha alla uttag på samma höjd.
Det är också för sent att ändra på dem, all el är dragen infälld och det mesta börjar vara spacklat och målat.
Ja, man är kanske lite störd när man bredspacklar och målar väggarna i garage och förråd, sätter skugglister, led spottar + arbetslyse och klinker på golven... KNX styrt blir det också...
Den höjden gäller i allmänna utrymmen. Jag har satt ett 63A uttag på runt 1m höjd, men det var i serverrummet på kommunala fiberföretaget. Definitivt låst och inga klåfingriga barnX xLnT skrev:
Jag tycker man absolut bör installera CEE don i privata bostäder (med tillhörande utrymmen) på 1.7m ög, det säljs och köps hus hela tiden, man vet aldrig när barn kommer åt dom.Ramnemark skrev:
Men Robert gör som han vill, det var bara en reflektion.
Visst är det så. Men det är många gamla hus som säljs ojordade, utan petskydd, utan jfb eller med ”Dödshandskar”. Det är ett ansvar som ägaren har, så säljs huset bör de nya ägarna/föräldrarna se till att de är låsta osv.X xLnT skrev:
Absolut är det så, då menar jag att man borde veta bättre (idag).Ramnemark skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Schuko-uttag har ju petskydd, det är inga problem.R Robert-san01 skrev:
Du får sladdar som hänger ner där du placerat dina CEE uttag nu, så jag förstår inte vad den extra höjdskillnaden skulle spela för roll.