4 361 842 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 428 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 428 inlägg
Den berömda pumpgropen? Ser bra ut, det rör på sig! Blir det en utförlig uppdatering i byggtråden snart?tommib skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 286 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 286 inlägg
Jag hoppas det. Tyvärr har det inte hänt så mycket. Dels för att vi numera har tre barn och ingen fritid, dels för att jag var sjuk med någon luftvägsinfektion i fem veckor i höstas (inkl en ledig vecka och en jourvecka) när jag skulle jobbat med krypgrunden.
Men nu så är det bra och förhoppningsvis drar familjen till svärföräldrarna efter nyår ett par dagar så att man får jobba i fred
Men nu så är det bra och förhoppningsvis drar familjen till svärföräldrarna efter nyår ett par dagar så att man får jobba i fred
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 210 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 210 inlägg
Lagt en hel dag till på rivning. Mysigt med källarprojekt.S sinuslinus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Betonggolvet är fuktigt under plasten (som väntat). Plast, 20 mm stenull, någon slags plywood klädd med masonit och heltäckningsmatta.
Logga in
Skapa konto
Snålt efterkrigsbygge anno 1945.
Logga in
Skapa konto
Bytte belysning över diskbänken för några år sedan och upptäckte för ett tag sedan att jorden inte var ansluten någonstans i andra änden av kabeln.
Uttag över diskbänk och ingen jord luktar direkt obra.
Tänkte att det var påkopplat bakom något av dessa uttag.
Men där fanns inget av värde.
Knackade lite snabbt över köksfönstret efter en kopplingsdosa men fann ingen där.
Tänkte att då är det nog påkopplat i uttaget bakom kylen.
Ut med kylen men inget där heller. Funderade på om jag byggt över någon dosa när jag satte upp skåpet över. Ner med skiten men inget där heller.
Mer kliande i skägget och sedan fram med en pall för att åter kolla över köksfönstret.
Och visst var det en liten dosa och en stackars ensam jordledare som inte fick leka med dom andra.
Sedan var det till att börja bygga tillbaka skåpet igen.
Eftersom kylskåpet ändå var utdraget så var det lika bra att göra en storstädning och under tiden så uppkom en tanke på att hänga om dörrarna (lite lagom nu efter typ åtta år). Fanns delarna kvar, jodå de låg i en glassask märkt reservdelar vitvaror. En förvånad fru utbrast jag har inte sagt något om det för jag trodde inte att det gick.
Så nu känns det som att vi har ett nytt kök.
Logga in
Skapa konto
Uttag över diskbänk och ingen jord luktar direkt obra.
Tänkte att det var påkopplat bakom något av dessa uttag.
Logga in
Skapa konto
Men där fanns inget av värde.
Knackade lite snabbt över köksfönstret efter en kopplingsdosa men fann ingen där.
Tänkte att då är det nog påkopplat i uttaget bakom kylen.
Logga in
Skapa konto
Ut med kylen men inget där heller. Funderade på om jag byggt över någon dosa när jag satte upp skåpet över. Ner med skiten men inget där heller.
Mer kliande i skägget och sedan fram med en pall för att åter kolla över köksfönstret.
Logga in
Skapa konto
Och visst var det en liten dosa och en stackars ensam jordledare som inte fick leka med dom andra.
Sedan var det till att börja bygga tillbaka skåpet igen.
Eftersom kylskåpet ändå var utdraget så var det lika bra att göra en storstädning och under tiden så uppkom en tanke på att hänga om dörrarna (lite lagom nu efter typ åtta år). Fanns delarna kvar, jodå de låg i en glassask märkt reservdelar vitvaror. En förvånad fru utbrast jag har inte sagt något om det för jag trodde inte att det gick.
Så nu känns det som att vi har ett nytt kök.
Det har varit riktiga slödagar utan renovering ett tag nu. Men det är över med vilan, smygstartade genom ett skruva upp tre brandvarnare och en rullgardin. Tanken är att alla sovrum ska få varsin brandvarnare enligt bild.
Ett projekt är att måla taket på bilden vitt, men en sak i taget...
Ett projekt är att måla taket på bilden vitt, men en sak i taget...
Kakel ovanför diskbänken kan vara bra att ha. Så idag satte vi igång. Ner med överskåpen (de måste höjas någon cm för att få plats med 55cm kakel under), flytta uttaget till belysningen, målartvätta, prima...
Vi hittade äntligen rätt kakel igår, det ska matcha resten av köket.
Vi hittade äntligen rätt kakel igår, det ska matcha resten av köket.
Logga in
Skapa konto
Inte mycket mer än att röjt ur garaget så Bettan fick komma i i värmen. Hon fyller 15 och är snart inkörd, så vi firade med tvätt och lite polering. Nu glänser hon som i bilhallen för 15 år sen
Ursäkta de fånigt smala fäljarna till vinterdäcken, de är till en 1 serie
Ursäkta de fånigt smala fäljarna till vinterdäcken, de är till en 1 serie
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Fixat en extra arbetsbänk till köket / sideboard till matplatsen, bänkskivan av två ekplank blev bättre än jag trott givet att jag inte har tillgång till planhyvel som tar den bredden...
/U
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/U
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då det tydligen kliade för mycket i renoverings fingrarna i väntan på vår och uterumsbygge så drogs projekt snabb renovering och flytt av tvättstuga igång mellan julmat och legobyggande. Arbetsfördelningen är ganska exakt 50/50. Ungefär halvvägs i projektet nu. Precis fogat klart golvet i gamla förrådet som ska bli ny tvättstuga. Vita väggar och tak istället för gulvita, klinkers istället för grönt plastgolv. Samma procedur kommer ske i nuvarande tvättstuga. Grå dörrkarmar fick följa med i hela källarplan. Sen ska bara skåp och bänkskivor monteras. Fortsättning följer. Julledigheten är ju inte slut än.
Vart lediga nu några dagar och bara slappat. Idag fick vi ett ryck och skulle riva ut garderoberna i hallen för att sätta in nya med skjutdörrar.
Problemet var bara att bakstycket på garderoberna bestod av en gipsvägg som agerar vägg in till skrubben. Detta som bara skulle vara ett ”litet projekt”.
Vi kommer göra om skrubben också.
Problemet var bara att bakstycket på garderoberna bestod av en gipsvägg som agerar vägg in till skrubben. Detta som bara skulle vara ett ”litet projekt”.
Vi kommer göra om skrubben också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto